مشکل ایکیای سوئدی در انگلستان

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از نشریه انگلیسی گاردین، شرکت ایکیا به جدیدترین قربانی ترافیک سنگین کالایی در بنادر انگلیس تبدیل‌شده است. به همین دلیل این شرکت ضمن ابراز نارضایتی خود از ایجاد تاخیر در تحویل سفارش‌ها و کمبود کالاها، از مشتریان خود عذرخواهی کرد.

این فروشگاه زنجیره‌ای سوئدی گفته است که با مسدود شدن مسیر بنادر انگلستان به خاطر حجم بالای کالاها، با «چالش‌های عملیاتی» جدی مواجه شده است. این در شرایطی است که با تغییر روال کاری انگلیسی‌ها و سپری کردن بیشتر ساعات عمرشان در خانه، آنها به سمت خرید هر چه بیشتر کالاهای منزل روی آورده‌اند و تقاضا برای محصولات ایکیا بیش‌ از پیش افزایش‌ یافته است تا جایی که همگام‌ شدن با روند سریع رشد تقاضای مبلمان و لوازم خانه در انگلیس برای ایکیا خود یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

مشکلات ایکیا در انگلیس هم‌زمان با آن آغاز شد که ریچارد بالانتاین، مدیرعامل سندیکای بنادر انگلیس اعلام کرد مسائل مربوط به ترافیک سنگین در ورای بنادر کانتینری هم در حال «تشدید» است. وی افزود که تاخیرها و صف‌های ایجادشده در بخش خودروهای بارکش هم روزبه‌روز در حال افزایش است.

بالانتاین گفت: «ما شاهد افزایش شدید ترافیک هستیم که حالا در حال تسری به‌کل صنعت بنادر است. این نتیجه توفانی تمام‌عیار است که افزایش حرکت کانتینرها در سطح کل جهان با آن روبه‌رو است. این ایام به خاطر کریسمس همیشه فشار زیادی را بر این صنعت وارد می‌کرده است و حالا هم نسبت به کریسمس‌های پیشین مردم خواستار کالاهایی بیشتر هستند چون می‌خواهند تا پیش از پایان دوره گذار برگزیت بتوانند همه کالاهای موردنیاز خود را از خارج تهیه کنند. این موضوع هم در انگلستان و هم در کشورهای دیگر فشار زیادی را بر لجستیک و بخش‌های انبار نگهداری کالاها وارد کرده است.

در چنین شرایطی ایکیا هم اعلام کرده است که با جهشی «پیش‌بینی ‌نشده» در تقاضا برای کالاهایش مواجه شده است. همزمان عملکرد زنجیره عرضه از جمله بنادر و پایانه‌های کالایی هم تحت تاثیر اثرات کووید-۱۹ افت کرده است. نتیجه آنکه محصولات ایکیا کمتر از همیشه در دسترس مشتریان قرار گرفته است.