ذخیره مس 7 میلیارد تنی با طرح جامع مس

بنابراین پیش‌بینی می‌شود برای ۵ سال آینده حداقل ۵۰۰ هزار حفاری را بتوان محقق کرد. موضوع قابل‌توجه آن است که این میزان ذخایر، مربوط به اکتشافات ۷ درصد ایران است و روی حدود ۹۳ درصد کل مساحت کشور عملیاتی اکتشافات تفضیلی انجام نگرفته است. بدون شک با این عملیات اکتشافی انجام‌نشده، ذخایر معدنی بالایی در کشور می‌توان پیش‌بینی کرد که می‌تواند سهمی از ذخایر مس نیز در آن موجود باشد.

 پروژه‌های مهم شرکت ملی مس

معاون توسعه و اکتشاف شرکت صنایع ملی مس ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: طرح‌هایی در مجموعه شرکت صنایع ملی مس ایران برای سال‌جاری راه‌اندازی شده‌اند که می‌توان به طرح توسعه‌ای تغلیظ میدوک به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن تولید کنسانتره در مجتمع مس شهر بابک اشاره کرد. علاوه بر آن فاز سوم تغلیظ مس سرچشمه با ظرفیت تولید ۱۹۰ هزار تن کنسانتره و فاز سوم تغلیظ مس سونگون است که با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس است. این سه طرح، جزو پروژه‌های اصلی برای امسال به شمار می‌روند.

بهروز رحمتی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار این پروژ‌ه‌های اصلی، طرح‌هایی در زمینه فرآوری تا تولید کنسانتره نیز انجام‌شده‌ و در حوزه ذوب و پالایشگاه نیز عمده طرح‌ها انجام‌ شده‌اند. علاوه بر طرح‌های یادشده، در مجتمع مس سرچشمه کارخانه ذوب فلش در سال ۹۷ و خاتون‌آباد سال گذشته راه‌اندازی شد و افزایش ظرفیت آن از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن در سال رسید. پس از پالایش نیز پروژه بزرگ اسید فسفریک و تولید انواع کودهای شیمیایی را در دست اقدام داریم.

وی با اشاره به طرح‌های مهم دیگر شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه آب و برق عنوان کرد: در این راستا طرح ملی آب شیرین‌سازی بندرعباس و طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های یزد و کرمان را در دست اقدام دارد.

 مس با بالاترین حاشیه سود در بین فلزات

معاون توسعه و اکتشاف شرکت صنایع ملی مس ایران با اشاره به موقعیت صنعت مس عنوان کرد: صنعت مس در کشور ما از موقعیت ممتازی برخوردار است. بدون شک این صنعت استراتژیک در صدر صنایع معدنی کشور قرار خواهد گرفت؛ چراکه این صنعت، این ظرفیت را دارد که از بالاترین حاشیه سود در بین فلزات برخوردار باشد. اگر روند قیمت این فلز ارزشمند در چند ماه گذشته را دنبال کنید، مشاهده می‌کنید که قیمت تمام فلزات به‌دلیل شیوع ویروس کرونا روند کاهشی شدید را در پیش گرفتند و زمانی که به قیمت‌های اولیه خود بازگشتند، چندان با افزایش قیمت بالایی روبه‌رو نشدند؛ اما در این میان، مس تنها فلزی بود که قیمت کنونی آن هم‌اکنون از قیمت‌های پیش از شیوع بیماری کرونا نیز پیشی گرفته است.

رحمتی در ادامه خاطرنشان کرد: مس در قیاس فلزهایی همچون آلومینیوم، نیکل و قلع حتی طی ۱۵ سال گذشته با افزایش قیمت‌های چندین برابر مواجه شده که دیگر فلزات با چنین رشدی همراه نبوده‌اند؛ این موضوع نشان‌دهنده جایگاه برتر و ممتاز مس در جهان است.

وی به دلایل اهمیت جایگاه فلز مس اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این جایگاه، وجود همیشگی بازار مصرف مس و عدم امکان جایگزینی مس به‌جای فلزات دیگر است. با توجه به‌ جایگاه بازار مس در جهان، ذخایر مس جهانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 ۴ درصد ذخایر مس جهان در ایران

معاون توسعه و اکتشاف شرکت صنایع ملی مس ایران با بیان این موضوع که حجم کلی ذخایر مس جهان بر اساس آمار سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۸۳۰ میلیون تن مس محتوای خالص اعلام‌شده است، افزود: از این ذخایر بر اساس آخرین اطلاعات، حجم ذخایر مس ایران به ۵/ ۳۲ میلیون تن مس محتوا و حجم کل ذخایر ایران افزون بر ۳۶ میلیون تن مس محتوای خالص رسیده است. ازاین‌رو حدود ۴ درصد ذخایر مس جهان به ایران اختصاص دارد که بخش قابل‌توجهی از ذخایر مس ایران در چند سال اخیر کشف ‌شده است.

رحمتی با اشاره به رتبه ایران در زمینه ذخایر مس عنوان کرد: به لحاظ رتبه‌بندی ایران رتبه هشتم ذخایر مس در جهان را دارد. این در حالی است که حجم ذخایر قطعی مس ایران افزون بر ۷ میلیارد تن ماده معدنی با عیار ۴۵ صدم درصد برآورد شده است. عیار نرمال بازار جهانی حدود نیم درصد است. از همین رو عیار ذخایر ایران نیز عیار ارزشمندی محسوب می‌شود.

معاون توسعه و اکتشاف شرکت صنایع ملی مس ایران در ادامه با توجه به برنامه جامع مس و طرح‌های توسعه‌ای که در دست اقدام و با اکتشافات صورت‌گرفته عنوان کرد: با توجه به این برنامه‌ها در طرح جامع مس ما می‌توانیم به ۷ میلیارد تن ذخیره مس برسیم که این در دستور کار ۵ساله توسعه قرار دارد. ازجمله مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای که در دست اقدام شرکت ملی صنایع مس ایران قرار دارد، می‌توان به طرح توسعه دره‌زار اشاره کرد. ازجمله طرح‌های توسعه‌ای دیگر، تولید کنسانتره مس و درآلو است که یک کارخانه ۱۰ هزار تنی تولید کنسانتره است. در شهر بافق در استان کرمان نیز ۱۰۰ هزار تن ظرفیت کنسانتره وجود دارد که سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

رحمتی در ادامه یادآور شد: صنعت مس در بین صنایع کشور بالاترین حاشیه سود را به همراه دارد. ازاین‌رو امید داریم که در سال جهش تولید، برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس را با جهش بیشتری به‌پیش ببریم. تولید مس کاتد ما در جهان حدود یک درصد است و این ظرفیت غنی در کشور وجود دارد. بنابراین باید تمام ملزومات رسیدن به سوددهی در این صنعت را در کشور فراهم کرد.

 لزوم حمایت همه‌جانبه از مس

معاون توسعه و اکتشاف شرکت صنایع ملی مس ایران ادامه داد:‌ با توجه به این شرایط و اهمیت صنعت مس در کشور این امکان وجود دارد که ۲ میلیارد دلار ارزآوری فعلی مس را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم. این در حالی است که در بازه زمانی در دولت‌های گذشته، کل فروش نفت کشور به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسید و چرخ اقتصاد کشور با این میزان ارز می‌چرخیده است. بنابراین تاکید دارم که صنعتی که می‌تواند برای کشور ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری به همراه داشته باشد، بدون شک باید موردحمایت ملی و همه‌جانبه قرار گیرد. حتی جا دارد حمایت از این صنعت در سران سه قوه مطرح شود.

رحمتی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در چشم‌انداز مس تولید ۵۵۰ تن مطرح‌شده است؛ اما این ظرفیت وجود دارد که به یک‌میلیون تن در سال نیز برسد که این میزان در حقیقت معادل ۷ میلیارد دلار می‌شود و این میزان ارزآوری به‌خوبی قادر خواهد بود که از نوسان قیمت ارز پیشگیری به عمل آورد. ازاین‌رو صنعت مس، یکی از ۵ تا ۱۰ صنعت برتر برای سرمایه‌گذاری به ‌شمار می‌رود.