افزایش ثبات در «مادر صنایع سنگین» ایران

بازدید علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجموعه ذوب‌‌آهن و آغاز عملیات پیش‌گرم کوره بلند شماره یک به‌عنوان قدیمی‌ترین کوره بلند کشور، موجب ایجاد بارقه‌هایی از امید در این مجموعه شده و سخنان مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، موجب دلگرمی در این مجموعه به‌ویژه در تامین مواد اولیه شده است.

 راه‌اندازی دوباره کوره شماره یک

تامین مواد اولیه و تجهیزات ذوب‌آهن یکی از ارکان اساسی این مجموعه به شمار می‌رود و این شرکت در این راستا حدودا با 15 هزار تامین‌کننده مواد اولیه، قطعات و تجهیزات در ارتباط است.

محمدجعفر صالحی، معاون خرید ذوب‌‌آهن اصفهان درخصوص عملکرد این واحد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: درمجموع عملکرد بخش خرید ذوب‌‌آهن نسبت به سال گذشته بهتر شده و وضعیت تامین مواد اولیه این واحد چه ازنظر کیفی و چه کمی رو به بهبود و تقریبا به وضعیت پایداری رسیده است.

صالحی با اشاره به ظرفیت کوره بلند شماره یک توضیح داد: این کوره با ظرفیت 800 هزار تن چدن تا 1394 در مدار تولید قرار داشت، اما به دلیل تامین نشدن مواد اولیه موردنیاز این کوره متوقف شد.

وی در ادامه با اشاره به بحث راه‌اندازی دوباره کوره شماره یک ذوب‌‌آهن عنوان کرد: در حال حاضر کار تعمیرات این کوره به پایان رسیده و آماده بارگیری مجدد است؛ بنابراین نهایتا تا اوایل دی‌ماه بارگیری مواد این کوره انجام می‌گیرد. البته در بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکت ذوب‌‌آهن عملیات پیش‌گرم این کوره انجام ‌شده است.

 نیاز ذوب‌‌آهن به سنگ‌آهن خاص است

تامین مواد اولیه طی یکی، دو سال گذشته فشار زیادی را بر شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان تحمیل کرده است؛ شرکت ذوب‌‌آهنی که طی دهه‌های گذشته در اکتشافات سنگ‌آهن کشور نقش اساسی ایفا کرده، ولی در حال حاضر خود مجبور به خرید سنگ‌آهن موردنیاز از واسطه‌ها است.

معاون خرید ذوب‌‌آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که برای تامین سنگ‌آهن موردنیاز ذوب‌‌آهن چه راهکارهایی در پیش‌ گرفته‌اید، بیان کرد: درباره مواداولیه موردنیاز ذوب‌‌آهن، بیان این نکته ضروری است که ماهیت سنگ موردنیاز این واحد با سایر واحدهای فولادسازی در کشور متفاوت است، چراکه تولید با فناوری کوره بلند به سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده نیاز دارد، درحالی‌که سایر واحدهای فولادسازی، سنگ‌آهن را ابتدا تبدیل به کنسانتره، سپس گندله، آهن‌اسفنجی و در نهایت چدن می‌کنند، اما در ذوب‌‌آهن اصفهان، سنگ‌آهن دانه‌بندی ‌شده را به‌صورت مستقیم تبدیل به چدن می‌کنند. صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا نوع سنگ‌آهن موردنیاز نیز متفاوت از سایر واحدهای فولادسازی در کشور است، عنوان کرد: نوع سنگ‌آهن موردنیاز در ذوب‌‌آهن باید با عیار بالاتر مورداستفاده قرار گیرد که مطلوب آن سنگ‌آهن با عیار 61 است که ما به‌اجبار عیار 58 را نیز استفاده می‌کنیم. با توجه به این موضوع، فراوانی سنگ‌آهن موردنیاز ما در سطح پایینی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اتفاق‌های دیگری که طی سال‌های گذشته روی ‌داده تا تامین مواد اولیه ذوب‌‌آهن را با مشکل روبه‌رو کند، تصریح کرد: موضوع دیگر این بود که معادن سنگ‌آهن طی دهه‌های گذشته خود مجهز به واحد تولید کنسانتره‌‌سازی شدند و همین سیاست‌گذاری سبب شد واحد ذوب‌‌آهن که نیاز به سنگ‌آهن خاص دارد با کمبود مواد اولیه مواجه شود.

  راهکارهایی برای تامین مواد اولیه ذوب‌‌آهن

وی خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا تعامل خود را با بخش خصوصی بیشتر کنیم و از سویی پرداخت‌های خود را به‌موقع انجام دهیم که این عملکرد ما سبب شده شرکت‌های بخش‌خصوصی تعامل بیشتری با ما پیدا کنند.

صالحی در ادامه توضیح داد: موضوع دیگر آن است که همواره در سال‌های گذشته یک جو روانی علیه شرکت ذوب‌‌آهن ایجاد شده بود مبنی بر اینکه این شرکت بدحساب است، ما نیز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که این ذهنیت را از بین ببریم؛ همچنین در این راستا تغییرات اساسی در شرکت ایجاد کردیم و هم‌اکنون نیز هم قیمت‌ها و هم بازپرداخت‌های ما مناسب و به‌موقع هستند و شرکت‌هایی که با ما در تعامل هستند با مشکلی روبه‌رو نیستند. در کل با این تغییر رویکردها در ذوب‌‌آهن قادر شده‌ایم ذوب‌‌آهن را به وضعیت پایدار برسانیم. در حال حاضر نیز می‌توانیم ادعا کنیم که تا پایان سال مواد اولیه موردنیاز را داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که طی دو سال گذشته ذوب‌‌آهن قصد خرید معدن داشت، یا دولت قرار بود سهمیه برخی معادن را به ذوب‌‌آهن اختصاص دهد، این اقدامات برای تامین پایدار مواد اولیه به چه نتایجی رسیده است، بیان کرد: درباره واگذاری معدن ذکر این نکته ضروری است که بسته بودن سیستم بوروکراسی دولتی این اجازه را حتی به دولت نمی‌دهد که به‌تنهایی به این موضوع ورود پیدا کند، از همین رو در این راستا باید مزایده برگزار شود که در این صورت نیز شرکت‌های خصولتی ممکن است قد علم کنند و اجازه چنین کاری را ندهند.

 رهاورد بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از ذوب‌‌آهن

صالحی در ادامه با تاکید بر این موضوع که بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجموعه ذوب‌‌آهن همراه با نتایج مثبتی برای این مجموعه بوده است، گفت: امیدوار هستیم نتایج مثبت این بازدید تداوم داشته باشد تا ذوب‌‌آهن اصفهان بتواند در ادامه مسیر خود با تمام ظرفیت و توان خود مشغول به کار شود.

صالحی در پاسخ به این پرسش که ذوب‌‌آهن هم‌اکنون با چند درصد ظرفیت خود مشغول به کار است، عنوان کرد: هم‌اکنون کارخانه ذوب‌‌آهن با 70 درصد ظرفیت خود مشغول به کار است که امیدواریم با راه‌اندازی دوباره کوره شماره یک به ظرفیت کامل خود دست پیدا کند، چراکه ذوب‌آهن اصفهان، یکی از شرکت‌های مهم در کشور است که در زمینه ارزآوری نقش مهمی را ایفا می‌کند.

معاون خرید ذوب‌‌آهن اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: اطمینان داریم با تدبیر عالی‌ترین مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارجاع امور مرتبط ذوب‌‌آهن اصفهان به سازمان ایمیدرو، ایجاد کمیته کارشناسی برای بررسی و صحت‌سنجی نیازهای ذوب‌‌آهن، استخراج زغال‌سنگ بیش‌ از پیش و واگذاری تصمیم‌سازی کارشناسی و تصمیم‌گیری مبتنی بر آن موجب پیشگیری از فرصت‌سوزی‌ها در این مجموعه می‌شود.