آموزش غواصان صنعتی برای ورود به بازار کار در زیرآب

مدیرعامل کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار با یادآوری اینکه از چندین سال پیش پیگیر برگزاری دوره‌های تخصصی غواصی صنعتی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی در کلبه غواصی چابهار بوده‌اند، می‌گوید: پس از پیگیری‌های بسیار و رفع موانع، موفق شدیم امسال مقدمات این کار را برای افتتاح دوره‌های آموزشی در سال آینده کلید بزنیم؛‌ کمااینکه اکنون تجهیزات و نیروی متخصص این کار را در اختیار داریم.

محمدرضا نایب‌پور اضافه می‌کند: این طرح مورد حمایت و استقبال عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار و ریاست سازمان فنی و حرفه‌ای استان و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور قرار گرفته است. وی با اظهار اینکه این دوره تخصصی، فرصتی برای آموزش‌وپرورش حرفه‌ای نیروهای بومی چابهار و افزایش توان اشتغال آنها خواهد بود، اضافه می‌کند: کار در زیر آب ظرفیت اشتغال بسیار خوبی در ایران دارد و به‌شدت به نیروهای غواص در پروژه‌های زیرآبی نیاز داریم.

 ایران نیازمند نیروی غواص صنعتی برای کار در زیرآب است

نایب‌پور با پیش‌بینی اینکه در آینده بسیاری از نیروهای جوان در چابهار نیازمند دریافت این آموزش برای اشتغال در حرفه غواصی صنعتی باشند، تصریح می‌کند: افراد در غواصی صنعتی و تجاری به‌قصد آموزش برای کار کردن در زیرآب تربیت می‌شوند که جدای از بحث غواصی تفریحی است.

وی در تکمیل توضیح خود با یادآوری اینکه در غواصی صنعتی و تجاری فرد علاوه بر آموختن غواصی، استفاده از ابزارآلات خاص برای کار در زیرآب را می‌آموزد، توضیح می‌دهد: همچون جوشکاری و برش‌کاری در زیرآب، مراقبت دائم از لوله‌های نفت و گاز کف دریا، تعویض لوله‌ها و... ازجمله مشاغلی به شمار می‌روند که نیازمند آموزش غواصی صنعتی و تجاری هستند.

مدیرعامل کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار همچنین تصریح می‌کند: فرآیند غواصی صنعتی طیف بسیار گسترده و تخصصی به شمار می‌رود و دنیای غواصی و تکنیک‌های آن روزبه‌روز در حال پیشرفت و تکامل است.

وی با اشاره به وجود مخازن نفت و گاز بزرگ و زیاد در ایران و همچنین کشف چند سال پیش مخزن نفت در سواحل مکران تاکید می‌کند: با توجه به کشف این مخزن نفت بزرگ و همچنین دیگر پتانسیل‌های این‌چنینی موجود در ایران، نیازمند نیروی کار برای زیرآب هستیم.

نایب‌پور بابیان اینکه در ایران ظرفیت بسیار زیادی برای غواصی صنعتی و اشتغال در زیرآب وجود دارد، اظهار می‌کند: اگر بتوانیم آموزش‌های حرفه‌ای و درست مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی را به نیروهای کار ایرانی آموزش بدهیم، می‌توانند از این فرصت برای اشتغال استفاده کنند. این در حالی است که هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های غواصی ایرانی، غواصان هندی را به کار گرفته‌اند. وی با اظهار اینکه هرچند در عسلویه کار آموزش تخصصی غواصی صنعتی و تجاری انجام می‌شود، تصریح می‌کند: بااین‌حال توان پذیرش این دوره‌ها محدود است ضمن اینکه همه آنهایی که آموزش می‌بینند بنا به دلایل مختلفی وارد عرصه کار نمی‌شوند.

 گردشگری نوپای چابهار نیازمند معرفی برای گردشگرپذیری است

ازآنجا‌ که نیمه دوم سال بهترین زمان برای غواصی در چابهار است، فرصتی مناسب برای جذب توریست‌های خارجی به‌ویژه اروپاییان به شمار می‌رود. نایب‌پور در پاسخ به این پرسش که تاکنون وضعیت جذب توریست‌های خارجی در پاییز امسال چگونه بوده است، با اشاره به خاص بودن شرایط کنونی می‌گوید: در حالت عادی به دلیل نوپا بودن گردشگری در چابهار، میزان توریست قابل‌توجهی نداشته‌ایم و نیازمند معرفی ظرفیت‌های این منطقه و گردشگر پذیر کردن آن بوده‌ و هستیم.

وی با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شده است، اضافه می‌کند: اگر این عوامل و همچنین تصور منفی در بین توریست‌های خارجی نسبت به حضور در مرز جنوب شرقی ایران برطرف شوند، می‌توان تحلیل مناسب‌تری درباره گردشگری و گردشگرپذیر کردن چابهار داشت.

نایب‌پور در تکمیل توضیح خود تصریح می‌کند: هر چند گاهی گردشگرانی از کشورهای اروپایی و همچنین بسیاری از ایرانیان مقیم سایر کشورها برای گردشگری طبیعی به چابهار سفر می‌کردند، اما اکنون خبری از گردشگران خارجی نیست؛ اگرچه آمادگی پذیرایی از حضور احتمالی آنها راداریم.

 توریست‌های خارجی سفیران گردشگری برای چابهار خواهند بود

مدیرعامل کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار تاکید می‌کند: توریست‌های خارجی، سفیران گردشگری بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری خواهند بود که قفل‌های گردشگری چابهار را بازخواهند کرد. وی در مقایسه وضعیت حضور گردشگر خارجی در چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار می‌کند: حضور گردشگران خارجی در چابهار و کلبه غواصی بسیار بهتر از امسال بود و درواقع شیوع بیماری کرونا به‌شدت در صفر شدن توریست‌ها تاثیر گذاشته است.

نایب‌پور درباره وضعیت حضور گردشگران ایرانی به چابهار نیز توضیح می‌دهد: چابهار به نسبت کیش و قشم مقصد گردشگری خیلی قوی نیست و بسیار نوپا است، اما روند روبه‌ گسترش خود را حفظ کرده و شناخته ‌شده‌تر شده است.

وی با بیان اینکه هرچند محدودیت‌هایی به دلیل کرونا وجود دارد، ادامه می‌دهد: با این‌حال به دلیل تعطیلی مدارس و فرصت بیشتر خانواده‌ها برای سفر و همچنین شرایط اقلیمی بسیار خوب، میزان پذیرش مسافر چابهار نه‌تنها افت چندانی نداشته بلکه با لحاظ پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه نسبت به عید و اوایل سال پررونق‌تر هم شده است. مدیرعامل کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار با اظهار اینکه برخی از گردشگران در قالب تور به چابهار سفر می‌کنند، می‌گوید: خوشبختانه چابهار ازنظر شیوع بیماری شرایط چندان بدی نداشته است؛ اما این به آن معنی نیست که مردم را تشویق به سفر کنیم و همچنان توصیه ما نیز بر خودداری از سفرهای غیرضروری است.

 دولت هیچ حمایتی از فعالان صنعت گردشگری نکرده است

نایب‌پور همچنین درباره برنامه‌هایی که کلبه غواصی چابهار برای پساکرونا در نظر دارد، تصریح می‌کند: ظرفیت کاری کلبه غواصی بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بیانی مجموعه قابلیت سرویس‌دهی به ۱۵۰ نفر در روز را دارد، اما اکنون پذیرای مسافران انگشت‌ شماری است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت لازم و کافی را برای فعالیت دارند، اظهار می‌کند: برنامه‌های توسعه‌ای خود را روی تنوع خدمات متمرکز کرده‌ایم.

نایب‌پور همچنین درباره حمایت‌ دولت از صنایع گردشگری نیز تصریح می‌کند: بنا بود وامی را برای کمک به فعالان عرصه گردشگری پرداخت کنند، اما تا جایی که اطلاع دارم کسی نتوانسته است این وام را دریافت کند.

وی بابیان اینکه بانک‌ها برای ارائه وام همکاری لازم را نداشته‌اند، می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه حمایت خاصی در هیچ زمینه‌ای حتی بخشودگی‌ برای اجاره و... نیز از فعالان گردشگری نشده است.