در همین راستا، موسس و مدیرعامل ایران تلنت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه نهادهای پژوهشی در حوزه‌های مختلف می‌توانند نتیجه‌ کار را بهینه‌‎ کنند، گفت: چند سالی است که محصول Talent Coach   توسط ایران تلنت معرفی ‌شده و ارتباط بین دانشگاه، فارغ‌التحصیلان و سازمان‌ها شکل‌گرفته است. همچنین، با توجه به تجربه‌های موجود فعالان صنایع و دانشگاه‌ها، از آنها خواستیم تا دیدگاه خود را درباره نقش نهادهای پژوهشی در عرصه‌ صنعت بازگو کنند. درواقع، نهادهای پژوهشی در حوزه‌های مختلف می‌توانند نتیجه‌ کار را در صنعت بهینه‌‎ کرده و با تولید علم و تکنولوژی در صنعت، محصول تولید داخل را رقابتی کرده و خروجی موفق‌تری را به بازار عرضه کنند.

آسیه حاتمی در ادامه، علت توجه کمتر دانشگاه‌ها به پژوهش برای یافتن راه‌حل چالش‌های صنعتی را، معیارهای کنونی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ارزیابی کرد و گفت: وقتی معیار رتبه گرفتن، تعداد مقالات منتشر شده باشد، آنها نیز به دنبال انتشار مقاله می‌روند؛ اما اگر معیار سنجش این باشد که در سال چند چالش را در حوزه‌ فنی و مهندسی و همچنین در حوزه‌ علوم انسانی حل‌ شده، مسیر حرکت نیز عوض می‌شود. درواقع اگر شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها و استادان تغییر کند، دغدغه‌ها نیز تغییر می‌کند. حاتمی افزود: چند سالی است که با هدف ایجاد یک پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه،

Talent Coach راه‌اندازی شده و به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا سامانه‌ اشتغال و شبکه فارغ‌التحصیلان خود را روی این فضا فعال کنند. مهم‌ترین منفعت این سامانه برای دانشگاه، برقراری ارتباط با صنعت است که به‌تبع آن دانشگاه و استادان می‌توانند برای گرفتن پروژه‌های صنعتی اقدام کنند، همچنین، دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل نیز می‌توانند راحت‌تر وارد بازار کارشده و در نهایت دانشگاه می‌تواند اثربخشی آموزشی خود را در بازار کار ارزیابی کند.

وی ادامه داد: دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعت نفت آبادن، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه گلستان و دانشگاه چمران با ایجاد شبکه فارغ‌التحصیلان بستری فراهم کردند که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها بتوانند در فضای صنعت یکدیگر را پیداکرده و همچنین امکاناتی را فراهم کنند که شرکت‌ها فرصت‌های شغلی کارآموزی و پروژه‌های صنعتی خود را روی این سامانه قرار دهند.

حاتمی، چاره پویاتر شدن فضای دانشگاهی را در سیاست‌گذاری و بستر‌سازی بخش‌های دولتی مثل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سپردن کارهای اجرایی به بخش‌خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: وزارت علوم نباید ما را رقیب خود بداند و با تغییر نگاه وزارتخانه و قدرت گرفتن بخش خصوصی، می‌توان پویایی را به دانشگاه‌ها برگرداند.