افزایش ظرفیت تولید نیروگاه سنندج

وحید خدیوی، مدیرعامل شرکت تولید برق سنندج در سی ‌و دومین هفته از پویش #هر هفته_الف_ب_ایران (#هر_هفته_الف_ب_ایران عنوان پویشی است که رضا اردکانیان، وزیر نیرو برای افتتاح هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق مطرح کرده است.) و افتتاح پروژه ارتقای توان نیروگاه سیکل‌ترکیبی سنندج توسط وزیر نیرو با اشاره به اینکه در چند سال اخیر ظرفیت واحدهای گازی این نیروگاه ۸۳ مگاوات افزایش پیدا کرده است، گفت:‌ این افزایش ظرفیت معادل ۹درصد ظرفیت زمان احداث این نیروگاه است.

وی تاکید کرد: این مقدار افزایش تولید معادل ساخت یک نیروگاه به ارزش ۵۰ میلیون یورو است که با هزینه یک‌سوم قیمت ساخت نیروگاه با ظرفیت معادل انجام ‌شده است.

خدیوی ادامه داد: طراحی به‌روز و فناوری‌های استفاده‌ شده در این پروژه، توان جدید واحد سوم گازی نیروگاه را در شرایط استاندارد ایزو از ۱۵۹ مگاوات به ۱۸۳ مگاوات و راندمان آن را از ۳۳ درصد به ۴/ ۳۶درصد افزایش داده است. همچنین این خصوصیات جدید توربین گاز به گروه مپنا اجازه داده است که در واحدهای سیکل ترکیبی بهره‌وری را از ۴۹ درصد به ۵۵ درصد افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت تولید برق سنندج گفت: به نتیجه عملی اجرای این طرح در هر واحد گازی علاوه بر افزایش توان تولیدی، کاهش مصرف سوخت گاز طبیعی به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال و کاهش ۴۰ هزار تن تولید گاز گلخانه‌ای CO۲ را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت تولید برق سنندج اضافه کرد: پروژه‌های ارتقای توان تولید علاوه بر واحدهای گازی نیروگاه سنندج در ۵ واحد نیروگاه‌های پرند و عسلویه گروه مپنا و سه واحد گازی نیروگاه‌های علی‌آباد و شاهرود نیز به همین روش اجرا شده است.

خدیوی با اعلام این مطلب که گروه مپنا درصدد است با تکیه ‌بر دانش فنی خود راهکارهایی برای بهبود ظرفیت نیروگاه‌های موجود کشور در حوزه صنعت برق ارائه دهد، افزود: بر همین اساس ارتقای ظرفیت سه توربین گازی نیروگاه سنندج از

 V۹۴.۲  بهVER۳)MGT-۷۰)، به معنای توسعه محصولی در کلاس جهانی و با امکان رقابت با محصولات هم‌رده تولید شرکت‌های پیشرو بین‌المللی است. وی در پایان گفت: این نیروگاه با ظرفیت ۱۰۳۹ مگاوات دارای چهار واحد گازی به ظرفیت ۷۱۹ مگاوات و دو واحد بخار به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات در ۷ کیلومتری شهر سنندج واقع ‌شده است.