نمای سبک؛ نیاز ساختمان‌های امروزی

یکی از شرکت‌های موفق در نمای ساختمان شرکت پایادکو است. این شرکت فعالیت‌های تولیدی خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز و باهدف پیشرفت در تکنولوژی صنعت ساختمان وتغییر الگو دراستفاده از مصالح ساختمانی سنتی اقدام به تولید ورق‌های پلی استایرن فشرده xps (نسل نوین عایق‌های ساختمانی) و ابزارهای نمای خارجی ساختمان eps جایگزین سنگ، سیمان و ابزارهای داخلی جایگزین گچبری، رابیتس کاری و گچبرگ کرده است. این مجموعه با بهره‌گیری از فناوری روز و پیشرفته‌ترین خطوط تولید و با تکیه بر نیروهای متخصص خلاق و مجرب توانسته محصول خودرا در بالاترین سطح کیفی به تولید انبوه برساند.

ماکان مهرابیان، مدیریت مجموعه در خصوص لزوم توجه به سبک‌سازی ساختمان‌ها و اثر نما بر این سبک‌سازی گفت: سبک‌سازی در صنعت ساختمان، بیان‌کننده نوعی نگرش به معماری است که بر چند نکته اساسی ازجمله کاهش تلفات حوادث غیرمترقبه، استفاده از فناوری و رعایت اصول سبک‌سازی اشاره دارد.

وی افزود: شرکت پایادکو تاکنون چند پروژه ازجمله پروژه چمران (وزارت دفاع) در نوبنیاد، پروژه تعاونی امام حسن مجتبی ع (ارتش) بلوار امیرکبیر، پروژه هتل لاکس پنج ستاره کیش، پروژه هتل دیاگوپلاس ارومیه و... را انجام داده است. وی همچنین افزود: امروزه به بنای ساختمانی بیشتر به‌عنوان پوسته‌ تجمل‌گرایانه نگاه می‌شود تا معرف فرهنگ و هویت یک ساختمان؛ درحال حاضر آنچه به‌عنوان نمای ساختمانی در شهر دیده می‌شود اغلب نماهایی است که با عنوان نمای رومی خوانده می‌شوند که با فرهنگ ایرانی تناقض بسیاری دارد؛ هرچند نماهای رومی صرفا متعلق به روم باستان نیست و شاید در ایران باستان و در بناهای تخت جمشید نیز دیده می‌شوند، اما نباید فراموش کرد بناهای تخت جمشید  اساسا با کاربری جشن‌ها و فصلی است؛ حال‌آنکه بنای مسکونی فضایی برای هرلحظه‌ زندگی یک خانواده ایرانی با فرهنگ ایرانی است. بنابراین چنین نمایی ‌باید مأمن گرما و آرامش باشد که شرکت پایا دکو با تولید و طراحی‌های هوشمندانه توانسته است این امر را محقق کند.

مهرابیان با بیان اینکه  ۹۰ درصد مواد استفاده‌شده در تولیدات شرکت پایادکو داخلی است ، ادامه داد: یکی از مزایای این نماها کاهش اتلاف انرژی در تمام فصول سال است  چراکه نما در ساختمان نقش یک عایق حرارتی و برودتی را بازی می‌کند که از هدر روی انرژی تولیدی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان ممانعت می‌کند و می‌تواند برحسب جنس، رنگ و میزان سطحی که دارد، باعث دفع و انعکاس گرما در فصل تابستان خصوصا در مناطق گرمسیری شود و عکس همین عملکرد را در فصل زمستان برای جذب انرژی خورشیدی و گرم شدن ساختمان‌ها در مناطق سردسیری ایفا کند.

 وی در ادامه گفت: کاملا واضح است که نمای ساختمان نقش بسیار مهمی ‌در کاهش ورود میزان آلودگی‌های صوتی و صداهای آزاردهنده محیط بیرون به فضای داخلی ساختمان‌های اداری و مسکونی و... دارد که این مساله در ابر شهرهای با آلودگی‌های بالای صوتی بیشتر نمود پیدا می‌کند. این موضوع از جمله اهدافی بود که شرکت پایادکو در تولید و طراحی متریال خود لحاظ کرد و بعد از این به پیشرفت بیشتر این اهداف می‌پردازد.

وی در پایان به بیان برخی از جمله مشکلات حوزه کاری شرکت پایادکو پرداخت و گفت: اولین مشکل عدم آگاهی سازندگان در مورد متریال پیش‌ساخته فوق سبک فوم پلی‌استایرن باروکش پلیمری برای اجرا است؛ و مشکل دوم مربوط به نوسان قیمت مواد اولیه است که باعث افزایش قیمت کل محصولات می‌شود.