پروژه تحقیقاتی دو سالانه UFI، که به نظرسنجی جهانی شناخته می‌شود، در واقع ضربان صنعت نمایشگاهی را اندازه‌گیری می‌کند و تحلیل آماری مشروحی از نمایشگاه‌ها در هر حوزه به دست می‌دهد. نسخه ماه ژوئن ۲۰۲۰ که با نظرسنجی از ۴۵۹ شرکت در ۶۲ کشور صورت گرفت، بر تاثیر انکارناپذیر پاندمی‌ کرونا تمرکز داشت که رویدادها را به منزله یک صنعت به شدت مختل کرد.  تحقیقاتی از این دست نه تنها برای تعیین تاثیرات وارده، بلکه برای الگوبرداری‌های کلیدی موثر بر رشد و بهبود به کار می‌روند. این نظرسنجی، اطلاعاتی برای تحلیل بخش‌های مختلف به دست می‌دهد، چه کاری را صحیح انجام می‌دهند، چه کاری را به اشتباه انجام می‌دهند و کدام فاکتورهای بازار در جهت موفقیت عمل می‌کنند.

 خوش‌بینی‌ها با واقعیت انطباق نداشت

خوش‌بینی اولیه صنعت، مبنی بر محدود بودن ویروس به چین با واقعیت انطباق نداشت؛ چراکه  درصد شرکت‌های فعال از ۸۵ درصد در ژانویه به ۵ و ۶ درصد تا آوریل کاهش یافت. به گزارش UFI ، ۷۳درصد شرکت‌های نمایشگاهیِ جهان، عدم فعالیت خود را در ماه‌های آوریل و مه ‌اعلام کردند.

حتی تا این زمان، «اکثر شرکت‌ها انتظار دارند نمایشگاه‌های» محلی «وملی» در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ با درصد مشارکت کمتر، دوباره برگزار شوند، اما از آنجا که دیگر مصونیت گله‌ای یک راه نجات احتمالی در نظر گرفته نمی‌شود، تعجبی ندارد که اکثر شرکت‌ها انتظار برگزاری مجدد رویدادهای بین‌المللی را تا  قبل از سال ۲۰۲۱ محتمل ندانند.

با این وجود، شرکت‌ها معتقدند که رویدادهای رودررو غیرقابل جایگزین هستند. ۵۷ درصد اطمینان دارند که کووید-۱۹ بر ارزش و اهمیت رویدادهای رودررو مهر تاییدی بود و آنها مطمئن هستند که به محض اخذ مجوز، رویدادها مجددا به فعالیت خود باز می‌گردند. با این وجود ۴۳ درصد از شرکت‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند، به پتانسیل بهبود کوتاه‌مدت صنعت اعتماد کمتری دارند.

 نمایشگاه‌ها فشار موج اول را تحمل می‌کنند

مهم‌ترین دغدغه ناشی از شیوع کووید-۱۹ و تاثیر آن بر تجارت (۲۷درصد) ذکر شده است که از وضعیت اقتصاد در بازار داخلی (۲۱درصد) و تحولات اقتصادی جهانی (۱۸درصد) بالاتر است.

تنها حدود یک سوم درآمد پیش‌بینی شده برای نیمه اول سال ۲۰۲۰، محقق شده است و در ادامه سال، خوش‌بینانه می‌توان به ۳۹ درصد از درآمد سال ۲۰۱۹ چشم دوخت. این ۳۹درصد از قضا آن بخش از شرکت‌های مشارکت‌کننده‌ای هستند که زیان و ضرر را تجربه کرده‌اند. در حال حاضر تنها ۷ درصد شرکت‌ها  سود ثابت یا افزایشی را برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌کنند.

۸۷ درصد شرکت‌ها هزینه‌های خود را کاهش دادند، ۱۷ درصد هزینه را نصف کردند و ۵۶ درصد هیچ‌گونه حمایت مالی عمومی ‌دریافت نکردند. اکثر شرکت‌هایی که حمایت مالی را دریافت کردند، این رقم را کمتر از ۱۰درصد هزینه‌های خود اعلام کرده‌اند.

 رویکرد نمایشگاه‌های مجازی آنقدر که به نظر می‌رسد ساده نیست

۸۲درصد شرکت‌های مشارکت‌کننده در این نظرسنجی به رویدادهای ترکیبی و تلفیق  عناصر دیجیتالی بیشتر در رویدادها اعتقاد دارند. (۳۰درصد کاملا مطمئن هستند و ۵۲ درصد به احتمال زیاد آن را ارزیابی کرده‌اند). در حقیقت  نیمی ‌از شرکت‌های مشارکت‌کننده، سرمایه‌گذاری در گزینه‌های دیجیتالی را افزایش می‌دهند؛ هرچند به کاهش هزینه سرمایه‌گذاری در تنوع و پایداری (به ترتیب ۵۵ و ۵۴درصد) بینجامد. این تغییر در اولویت‌ها، یک استراتژی ضروری برای بقا است. ۴۴ درصد، تمام سرمایه گذاری‌های خود را متوقف کرده‌اند  و ۳۲ درصد دیگر از شرکت‌ها این کاهش را اعمال خواهند کرد.

 میزان سرمایه‌گذاری گزینه‌های دیجیتالی شرکت در سال ۲۰۲۰

با این همه، از آنجا که رویدادهای مجازی در حال حاضر ایمن‌ترین گزینه پیش‌رو هستند، سرمایه‌گذاری در تعاملات مجازی همچنان یکی از عناصر اصلی بقا برای بسیاری از نمایشگاه‌ها به شمار می‌آید. روشن است که این بحران منجر به تغییرات عمده‌ای در نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها خواهد شد، به ویژه با تاکید به سمت عناصر دیجیتالی بیشتر در قبل از برگزاری، حین برگزاری و بعد از برگزاری رویدادها، این تغییرات محسوس‌تر خواهد بود.   هنوز صنعت نمایشگاهی به یک وفاق جمعی در خصوص نمایشگاه‌های مجازی نرسیده است و نظرات در هر ناحیه و کشوری کاملا متفاوت است. مشخصا وقتی از مشارکت‌کننده پرسیده شد که آیا با این احتمال موافقند که رویدادهای مجازی جایگزین رویدادهای فیزیکی می‌شود، شرکت‌های اروپایی عمدتا مخالف بودند (۸۰درصد) و تنها ۵۰ درصد از شرکت‌های آمریکای شمالی موافق بودند.  در منطقه آسیا- اقیانوسیه تنها ۷۳درصد از شرکت‌ها سطح عادی را در ماه ژانویه اعلام کردند؛ در حالی‌که در سایر نواحی حداقل ۸۵ درصد وضعیت عادی داشته‌اند که البته این رقم در ماه فوریه ۴۵ درصد سقوط کرده است. در خاورمیانه و آفریقا اکثر شرکت‌ها انتظار ندارند که تا سال ۲۰۲۱ نمایشگاه‌هایشان به وضعیت عادی برگردد. در این مناطق، درآمد سالانه پیش‌بینی شده سال ۲۰۲۰، به میزان ۳۱ درصد ذکر شده در حالی که ناحیه آسیا- اقیانوسیه ۳۹ درصد و در اروپا و آمریکای شمالی ۴۴ درصد ابراز شده است. تقریبا نیمی‌ از شرکت‌های خاورمیانه و آفریقایی که در این نظرسنجی شرکت داشتند برای سال ۲۰۲۰ زیان را پیش‌بینی کرده‌اند.

همین وضعیت در آمریکای مرکزی و جنوبی نیز وجود دارد که درآمد پیش‌بینی شده را ۳۳ درصد درآمد سال ۲۰۱۹ می‌دانند. به علاوه، ۶۰درصد از شرکت‌های آمریکای مرکزی و جنوبی کلیه سرمایه‌گذاری‌های خود را متوقف کرده‌اند.