توقف نمایشگاه‌ها راه برون‌رفت از بحران نیست

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان بابیان مطلب فوق و با اشاره به تاثیر ویروس کرونا و مختل کردن فعالیت‌های نمایشگاهی گفت: متاسفانه سیاست‌های ستاد ملی کرونا و دولت در خصوص تمامی نمایشگاه‌ها یکسان نیست و دولت بدون در نظر نگرفتن ضرر و زیان‌های حاصله از عدم برگزاری نمایشگاه‌ها اقدام به لغو نمایشگاه‌ها می‌کند.

جلال مفیدی افزود: لغو نمایشگاه‌ها در حالی روی می‌دهد که در اکثر استان‌های کشور نمایشگاه‌های تخصصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتى و حتی در استان‌هایی که وضعیت به لحاظ بیماری کرونا قرمز بوده برگزار شده است.

وی با توجه به نقش نمایشگاه‌ها در توسعه اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر نمایشگاه‌ها تنها مرکز عرضه و فروش کالا نبوده و باید از آنها به‌عنوان یکى از کارآمدترین ابزارها، برای توسعه و گسترش مناسبات سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و پل ارتباطى بین تولیدکنندگان، بازرگانان و مصرف‌کنندگان نام برد.

به گفته مفیدی، بدون تردید نقش غیرقابل‌انکار رویدادهاى نمایشگاهى در تقویت و توسعه چرخ اقتصادى برکسى پوشیده نیست. بنابراین نباید بروز بحران‌های مختلف در کشور به عدم برگزارى نمایشگاه‌ها منجر شود و علاوه بر مشکلات و معضلات موجود، باعث بیکارى عده کثیرى از شاغلان این صنعت شود.

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان، تصریح کرد: متاسفانه هیچ توجهی به نقش نمایشگاه‌ها در حوزه اقتصاد و برنامه‌ریزی برای بیکارى شاغلان این حوزه نشده و به‌رغم نقش پررنگ نمایشگاه‌ها در اقتصاد و اشتغال‌زایی، هیچ تعریفى از آن در رده‌بندی مشاغل نشده است.

وی با بیان انتظارات متصدیان این حوزه از دولت خصوصا در این شرایط بحرانى اقتصاد و شیوع کرونا، گفت: مسلما همه مشاغل، متاثر از مشکلات و بحران‌های اجتماعى هستند و لازمه ادامه حیات و حفظ واحدهاى اقتصادى، ارائه راه‌حل‌های منطقى و برنامه‌ریزی‌های دقیق برای ادامه فعالیت‌ها با رعایت کلیه پروتکل‌های تعریف‌شده است نه متوقف کردن آنها، چراکه توقف و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادى علاوه بر ضرر و زیان‌های وارده، موجبات عقب‌ماندگی و مشکلات عدیده‌ای در آینده خواهد شد که نمی‌توان از آن معضلات به‌سادگی چشم‌پوشی کرد.

وی ادامه داد: انتظار همه واحدهاى اقتصادى ازجمله نمایشگاه‌ها از دولت ارائه برنامه و راه‌حل برای ادامه فعالیت‌های نمایشگاهی با رعایت نکات بهداشتى است و چه‌بسا مشکلات تعطیلى واحدهاى تجارى و اقتصادى، آسیب‌های بزرگ‌تر از ویروس کرونا بر اجتماع تحمیل کند.

مفیدی، معتقد است باید بخش خصوصى را در صنعت نمایشگاهى فعال کرد و امورات و برنامه‌ریزی‌ها را به بخش خصوصى سپرد و در این زمینه می‌گوید: تنها راه‌حل تقویت و فعال کردن نمایشگاه، ایجاد اتحادیه صنفى با قوانین و تعاریف مشخص و مدون است و دولت باید تنها به‌عنوان ناظر و یک ارگان ارزیابى و کنترل‌کننده برای هدایت و تقویت این صنعت قرار گرفته و نقش‌آفرینی کند.

معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان، چالش‌ها و معضلات نمایشگاهى را مدنظر قرارداد و عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکل صنعت نمایشگاهى، عدم وجود جایگاه صنفى و نبود قوانین و مقررات در استاندارد بودن فضاى سایت‌های نمایشگاهى و نحوه برگزارى نمایشگاه‌هاى داخلى و خارجى است و این امر باعث شده بسیارى از ارگان‌ها و سازمان‌ها نسبت به برگزارى نمایشگاه در انبارها یا سالن‌های خود بدون رعایت استانداردهاى نمایشگاهى مبادرت ورزند.

وی عدم حضور شرکت‌های خارجى در نمایشگاه به دلیل تحریم‌های موجود را یکی دیگر از موانع پیش روی این صنعت عنوان کرد و گفت: برگزارى نمایشگاه‌هاى موازى در کشور نیز از معضلات این صنعت به شمار می‌آید که از عدم برنامه‌ریزی مسوولان و مدیران این صنعت حکایت دارد که در این میان باید برخى از نمایشگاه‌هاى کشورى بر اساس توانمندی‌های سایت نمایشگاهى استان‌ها بین آنان تقسیم و الباقى نمایشگاه‌ها به‌صورت محلى برگزار شوند که امیدواریم مسوولان و تصمیم‌گیران پیشنهادهای بخش‌خصوصی و عاملان اجرایی این صنعت را مورد توجه قرار دهند و در رفع موانع موجود اقدام کنند.