در هفته دوم آذر ماه، هلدینگ فاخر در آستانه چهار سالگی این هلدینگ، نشستی رسانه‌ای با عنوان نمایشگاه مجازی سیمرغ برگزار کرد و از نیاز حوزه پست و لجستیک به ایجاد اکوسیستم گفت. برگزارکنندگان این نشست از همه‌گیری بیماری کرونا به عنوان شتاب‌دهنده‌ای که تغییرات تکنولوژیک را سریع‌تر به این بازار تزریق کرد، یاد کردند. در همین خصوص مهرداد فاخر از دستاوردهای این نمایشگاه مجازی به دنیای اقتصاد می‌گوید: هلدینگ فاخر در خلال این رویداد دریافت که تعامل در عصر دیجیتال، تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت کسب و کارها نقش اساسی بازی کند. نتیجه همین یافته و ارمغان تجربه چهارساله هلدینگ فاخر در کنار شناخت ۶۰ ساله شرکت تیپاکس از بازار حوزه پست و لجستیک، معرفی پلت‌فرم زی‌بوم بود. پلت‌فرمی که قصد دارد در حوزه‌های درهم تنیده پست و لجستیک، تجارت الکترونیک و فین‌تک؛ استارت‌آپ‌های فعال را جذب کند. کارشناسان معتقدند دنیای دیجیتالی بدون ایجاد پیوند بین صنایع سنتی و سرمایه‌گذارهای استارت‌آپی نمی‌تواند زنده بماند. از این رو دیگر لازم نیست شرکت‌ها برای گرفتن سهم بیشتری از بازار، هزینه‌های گزاف کنند، بلکه تنها کافی است با بازیگران کوچک و خلاق صنعت همکاری کنند تا ضمن رقابت سالم، با همکاری و هم‌افزایی چالش‌های صنایع سنتی حل شوند.

 

 ضرورت افزایش تعامل درون‌سازمانی

رئیس هیئت مدیره مجموعه فاخر دستاورد نشست سیمرغ را روشن شدن ضرورت تعامل در عصر دیجیتال می‌داند و تشریح می‌کند: هلدینگ فاخر در خلال این رویداد دریافت که تعامل تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت کسب‌وکارها در عصر دیجیتال نتیجه‌بخش باشد و ضمنا به ایده‌های خوبی برای تغییرات کلان در رویکردهای اقتصادی و مدیریتی‌ رسیدیم. بنابراین بهتر است بگویم این نشست فرصتی شد تا همه بازیگران اکوسیستم هلدینگ فاخر به یکدیگر معرفی شوند و در عین حال گامی در جهت ارتقای فرهنگ تعامل درون‌سازمانی برداشته شود.وی همچنین در ادامه می‌افزاید: سیمرغ، فرصت مغتنمی برای شرکت‌های زیرمجموعه ما بود تا بتوانند تجربه‌ها و پتانسیل‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند. در این دوره چهار ساله بسیاری از کسب و کارهای هلدینگ فاخر به بلوغ رسیدند و امروز می‌دانیم که پتانسیل رشد خوبی دارند. ما در این نمایشگاه ایده‌های نوینی را برای ادامه مسیر مطرح کردیم. برای ما سیمرغ آغازی است بر روابط گسترده‌تر. یکی دیگر از دستاوردهای این نمایشگاه مجازی تحول دیجیتال اکتیران و تولد اکتیران پلاس بود. اکتیران پلاس، پلت‌فرم آنلاین برگزاری رویدادهای مجازی مجموعه فاخر است که در طول برگزاری این نمایشگاه نشان داد چه ظرفیت‌های متنوع و بالایی برای برگزاری رویدادهای مجازی دارد و یقین دارم تیم اکتیران پلاس هم با برگزاری این رویداد به نقاط ضعف و قوت خود پی بردند. این تیم در خلال نمایشگاه سیمرغ توانست ۴۰ سخنرانی برگزار کند و باز هم تعامل بین افراد در فضای گفت‌وگوی این پلت‌فرم، نقش کلیدی ایفا می‌کرد.

 ایده‌ پیشروی رقابت همکارانه در اکوسیستم حوزه لجستیک

هلدینگ فاخر که متشکل از شرکت‌هایی با کسب‌وکارهای متنوع اما مرتبط در حوزه‌های پستی و تولیدی است، چهار سال است که تلاش دارد مفهوم پلت‌فرم را در بازار پست و لجستیک جا بیندازد. مدیرعامل مجموعه تیپاکس زیرمجموعه هلدینگ فاخر، در معرفی پلت‌فرم «زی‌بوم» این‌گونه توضیح می‌دهد:  «زی‌بوم» در اصل اکوسیستم کسب و کاری مجموعه فاخر است که در سه حوزه پست و لجستیک، تجارت الکترونیکی و فین‌تک فعالیت می‌کند. هدف ما از تشکیل این پلت‌فرم، افزایش گردش فعالیت‌های اقتصادی در شبکه‌های مختلف و اتصال این شبکه‌ها به یکدیگر است تا به جای ایجاد یک زنجیره ارزش، شبکه‌ای از زنجیره‌های تبادل ارزش را خلق کنیم. در این اکوسیستم هر یک از بازیگران «زی‌بوم» ارزش خاص خود را ایجاد می‌کنند و براساس این ارزش و با یک نقشه راه در تعامل با دیگر بازیگران قرار می‌گیرند و در عین حال می‌توانند جایگزین یکدیگر هم باشند. در چنین ساختار اقتصادی، رقابت و همکاری به صورت پایاپای اتفاق می‌افتد.

یکی از مهم‌‌ترین چالش‌ها در ایجاد هر اکوسیستمی، تعامل‌پذیری بازیگران آن است که اگر به درستی اتفاق بیفتد و گره محکمی بین بازیگران ایجاد شود، پایداری آن حتمی خواهد بود، اما برای تحقق این شیوه هر فعال اقتصادی در درون اکوسیستم باید شناسنامه منافع خاص خود را داشته باشد تا براساس آن، با یک نقشه راه مدون و مکانیزم مشخص وارد اکوسیستم شود. در این صورت می‌شود تضمین کرد که هر یک از بازیگران به همه منافع تعریف‌شده خود برسند. وی در ادامه از اولویت‌های این پلت‌فرم می‌گوید: در قدم اول قصد داریم با استارت‌آپ‌ها و بازیگران نوآور‌ در حوزه‌های پست و لجستیک، تجارت الکترونیکی و فین‌تک تعامل کنیم که خلاقیت و نوآوری آنها نقش کلیدی در تعیین مسیر اکوسیستم ایفا می‌کند و پس از آن سراغ بازیگران جسور دیگر این حوزه خواهیم رفت. همچنین ما متوجه گستردگی ابعاد اکوسیستم نیز هستیم، چرا که رشد بی‌رویه بازیگران می‌تواند تعادل اکوسیستم را زیر سوال برد.

 تیپاکس و جابه‌جایی ۷۰ هزار بسته در بحبوحه کرونا

مقام ارشد شرکت تیپاکس و هلدینگ فاخر وضعیت مجموعه خود را در دوران شیوع کرونا چنین شرح می‌دهد: در دوران همه‌گیری کرونا، تیپاکس با تقاضای بیشتری از سوی مشتریان مواجه شد. البته شاید بتوان گفت ما مثل بسیاری از کسب‌وکارها در ابتدا چندان برای مواجهه با این افزایش تقاضا آماده نبودیم، اما بعد از مدت کوتاهی سعی کردیم به سرعت سازمان را با این بحران پیش‌آمده همسو کنیم. به نظر می‌رسد رشد تقاضا که به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری اتفاق افتاده، پایدار بماند. ما در آذرماه، از مرز جابه‌جایی ۷۰ هزار بسته در روز عبور کردیم که البته این توفیق، مسوولیت ما را در قبال کاری که انجام می‌دهیم، بیشتر می‌کند. از طرف دیگر در مسیر توسعه تیپاکس نمایندگی‌های تازه‌ای راه‌اندازی و برای بهبود عملکرد و ارتقای سطح کیفی خدمات و هم‌افزایی نمایندگان، گردهمایی‌های آموزشی برگزار کردیم که همچنان ادامه دارد. تیپاکس خودش را برای انقلاب دیگری آماده می‌کند که مثل هر انقلابی نیازمند تحول در رویکردهای درون‌سازمانی و منابع انسانی است. ما برای این تحول برنامه‌های مدونی داریم که بخشی از آن را آغاز کرده‌ایم.