به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، نیما شمساپور مدیرعامل شرکت بینش هوشمند نسل پیشرو در مورد ویژگی‌های این محصول دانش‌بنیان گفت: «ماسکینو» با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یادگیری ژرف توسعه داده ‌شده است. ماسکینو دومین محصول شرکت ما در حوزه احراز هویت است. اولین محصول ما با نام تجاری «یوآیدی» به بازار ایران معرفی‌شده است که در حال حاضر ۲۰ هزار احراز هویت در روز انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ماسکینو نمونه توسعه‌یافته از یوآیدی است که دوربین هوشمند آن قادر است با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی شامل تشخیص چهره Face Detection، شناسایی Recognition  و تطبیق چهره Face Matching، فرد را شناسایی کند. با تعریف شدن چهره افراد در سیستم ماسکینو، به‌محض عبور فرد از مقابل دوربین، حتی با وجود پوشیدن ماسک، چهره وی تشخیص داده‌شده و متناسب با نیاز، کسب‌وکارها، ماموران امنیتی و مسوولان مربوطه را از ورود فرد مطلع می‌سازد.

شمساپور در مورد کارکرد این محصول نیز خاطرنشان کرد: کاربردهای عملیاتی این محصول شامل تشخیص پوشش ماسک و جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک، شناسایی سارقان و افراد لیست سیاه در فروشگاه‌ها باوجود ماسک، کنترل حضور و غیاب پرسنل با وجود ماسک و مدیریت و کنترل دسترسی به مراکز حساس مانند اتاق سرور است.

مدیرعامل شرکت بینش هوشمند نسل پیشرو با اشاره به اینکه این شرکت برای تولید این محصول از تسهیلات نمونه‌‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۵۰۰ میلیون تومان استفاده کرده است، گفت: علاوه بر تسهیلات نمونه‌سازی برای ساخت ماسکینو، در حال حاضر تقاضای اخذ تسهیلات ودیعه رهن محل کار را نیز ارائه کرده‌ایم که در مرحله ارزیابی قرار دارد. وی در مورد مزیت رقابتی محصول تولیدی این شرکت با نمونه‌های خارجی آن گفت: در حال حاضر نمونه کره‌ای این محصول در کشور به قیمت ۳۳میلیون تومان به فروش می‌رسد که قیمت تمام‌ شده ما بسیار کمتر از نمونه خارجی است. این مزیت رقابتی موجب شده تا برای صادرات این محصول نیز برنامه‌ریزی کنیم. وی ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مجتمع‌های تجاری با استفاده از دوربین‌های هوشمند ماسکینو قادر خواهند بود تا سارقانی که دوباره به فروشگاه مراجعه می‌کنند را شناسایی کنند. با تعریف کردن چهره مظنونان به سیستم، دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی ماسکینو بلافاصله چهره مظنون را شناسایی و با مقایسه چهره او با آن چیزی که در سیستم تعریف ‌شده است، اخطاری را به نیروی حراست ارسال می‌کند. گفتنی است نسخه Shoplifting Detection «ماسکینو» روز پنجم دی‌ماه جاری در دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته، رونمایی شد.