خدمات ماندگار کارآفرین حامی تولید

پژوهش فروردین ۱۳۳۲ در شهرری متولد شد؛ او از ابتدا به‌دنبال  تحصیل و دانش بود و بعد از پایان  دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت مالی از دانشگاه دیترویت میشیگان در بهمن ۵۷ شرایط را برای خدمت به کشورش ضروری تشخیص داد و با اشتیاق به ایران برگشت و مشغول به کار شد. وی با مدیریت در کنار موسسان شرکت ایران رادیاتور یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور را بنیان نهاد. ‎ شرکت ایران رادیاتور در اسفند ۵۸ تاسیس شد و این نهال نوپا که به دست  جعفر شکیب پایه‌گذاری شد به کمک مدیریت با تدبیر و تلاش‌های شبانه‌روزی مرحوم پژوهش به ثمر نشست.

‎این واحد تولیدی کار خود را از یک کارگاه به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در تهران آغاز کرد و با کارآفرینی مهندس پژوهش و با فاصله گرفتن از کسب‌وکار سنتی و بهره‌گیری از شیوه‌های مدیریتی مدرن تولید خود را گسترش داد. در سال ۱۳۵۹ بود که برای اولین‌بار رادیاتور آلومینیومی ایران رادیاتور به بازار تاسیسات ایران عرضه شد. با توجه به استقبال و نیاز بازار، شرکت برای توسعه کارخانه و تولید بیشتر در سال ۱۳۶۶ کارخانه بزرگ خود را در شهر رشت احداث کرد. شاید نام مدیران بزرگ این شرکت برای مردم ایران آشنا نباشد، اما کمپین تبلیغاتی «عمو یادگار» که برای معرفی برند ایران رادیاتور شکل گرفت در خاطرات ایرانی‌ها نقش بسته است و در این مسیر محصولات این شرکت جای خود را درخانه ایرانیان بیش از پیش باز کرد. ‎پژوهش معتقد بود: در هر کارخانه‌ای وقتی که ماشینی نصب می‌شود و سوله‌ای ساخته می‌شود، متعلق به ایران و نیروی کارگر این کشور است و چرخه تولید با زحمات همین کارگران به انجام می‌رسد.

‎مهندس پژوهش در راستای این تفکر و به خاطر عشق به فرزندان این کشور با ایجاد بستری برای ترقی و آموزش صحیح، اقدام به مدرسه‌سازی در مناطق محروم، بهبود سیستم‌های گرمایشی مدارس و همچنین ساخت اولین پارک تفریحی سرپوشیده در شمال کشور کرد. ‎در سابقه کاری این کارآفرین صنعتگر، مسوولیت‌‌های زیادی همچون عضویت در هیات‌مدیره شهرک صنعتی رشت، نایب رئیسی اتاق بازرگانی و کشاورزی گیلان، مدیرعاملی ایران رادیاتور، تاسیس و همچنین عضویت در هیات مدیره چند کارخانه دیده می‌شود.