استقبال «ملی صنایع مس ایران» از صنایع های‌تک و نانو

 البته این شرکت قصد دارد برای ایجاد ارزش ‌افزوده بیشتر به سمت ایده‌های نو در صنایع نانو و های‌تک پیش برود که لازمه توسعه آن به شمار می‌رود. صنعت مس یکی از پایه‌های اصلی بخش معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می‌شود و توانایی این را دارد که ارزش‌افزوده قابل‌توجهی را ایجاد کند. این صنعت می‌تواند با ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر همراه با ارزآوری برای کشور باشد.

 در راستای توسعه باید متوازن پیش رفت

براساس برنامه چشم‌انداز صنعت مس و برنامه جامع ۱۰ ساله که برای این صنعت در راستای توسعه بیشتر ترسیم ‌شده و با توجه به تجربه‌های خوبی که به‌ویژه در شرکت ملی صنایع مس ایران بیش از چندین دهه حاصل‌شده است، این قابلیت در این صنعت وجود دارد که با توان حداکثری داخلی و بومی‌سازی در بالاترین جایگاه فلزات در کشور قرار گیرد و به بالاترین سطح توسعه دست پیدا کند. مس جزو فلزاتی به شمار می‌رود که می‌توان چشم‌انداز خوبی را برای آن متصور بود. با توجه به روباتیک شدن روزبه‌روز در دنیا، استفاده از این فلز نیز در حال افزایش است. از سوی دیگر، موضوع این است که در خودروسازی، خودروهای الکتریکی در حال جایگزین شدن خودروهای مکانیکی هستند که سبب مصرف بیشتر مس در جهان خواهد شد؛ بنابراین توسعه صنعت مس در کشور بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص توسعه و اهمیت آن در شرکت ملی مس عنوان کرد:‌ ما در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم، ازاین‌رو رصد بازار بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است و این موضوع نه‌تنها در زمینه مس بلکه در سایر زمینه‌ها نیز اهمیت دارد؛ بنابراین ما نیز به استناد رفتارهای بین‌المللی باید بتوانیم برای خود برنامه در راستای توسعه بیشتر را تدوین کنیم. تمام نگاه باید مکتوب و مدون باشد و روی رفتارها باید تحلیل اقتصادی انجام گیرد. از سوی دیگر باید از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده کرد، در غیر این صورت، قدرت رقابت از دست خواهد رفت.

اردشیر سعدمحمدی با تاکید بر دسترسی به دانش روز دنیا خاطرنشان کرد: به این منظور باید به دانش روز دنیا دسترسی داشته باشیم که البته برای رسیدن به چنین امری، در وهله نخست باید ساختار لازم وجود داشته باشد تا توسعه اتفاق بیفتد. برای نمونه اگر شرکتی که ۲۵۰ هزار تن تولید دارد، بخواهد میزان تولید خود را به ۴۰۰ هزار تن برساند، به‌ هیچ‌ عنوان با ساختار قبلی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: پس توسعه باید متوازن در همه سطوح یک شرکت رشد کند که در این صورت ارتقا روی می‌دهد. برای نمونه اگر نتوانیم در بازار بورس موفق عمل کنیم، ‌بخشی از کار لنگ خواهد زد، زیرا شرکت ما در ازای سود که در بازار می‌گیرد، از سهامداران مجوز توسعه از سود انباشته را دریافت خواهد کرد. سهامداران زمانی به ما اعتماد خواهند کرد که عملکرد شرکت در زمینه تولید و طرح‌های توسعه خوب بوده باشد. از همین رو اگر این زنجیره زمانی درست حرکت کند، خود به‌ خود توسعه نیز روی خواهد داد.

 ایده‌های جدید را با آغوش باز می‌پذیریم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که در راستای صنایع های‌تک و نانو در شرکت ملی مس چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید، عنوان کرد: در زمینه توجه به صنایع جدید باید به دو موضوع توجه داشت؛ از یکسو، روند رشد علوم در دنیا با سرعت بالایی در حال تغییر است و همگان به این موضوع اذعان دارند و نباید از این قطار با این سرعت عقب ماند. موضوع دیگر نیز ایجاد ارزش‌افزوده در کشور است که امری ضروری است.

سعدمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در شرکت ملی مس قصد داریم با سرعت بیشتری به سمت صنایع جدید پیش برویم. باید تلاش شود تا با ورود به این حوزه‌های جدید، شاهد ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای شرکت ملی مس و کشور باشیم. از همین رو اگر نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند طرح‌های خود را به‌صورت پیشنهادهای مکتوب به شرکت ملی مس ارائه کنند، ضمن اینکه اگر ما نیز به آن سمت با سرعتی بیشتر حرکت کنیم و اگر از هر دو طرف به همدیگر برسیم، سرعت ما نیز دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که شرکت ملی مس از ایده جدید استقبال به عمل خواهد آورد، عنوان کرد:‌ هر فرد یا هر شرکت دانش‌بنیانی که پیشنهادهایی برای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر با سرمایه‌گذاری مناسب داشته باشد، شرکت ملی مس با آغوش باز از آن استقبال کرده و شرایط را برای آنها فراهم خواهیم آورد. بدون شک در راستای ایده‌هایشان به آن بها خواهیم داد و خود آنها را نیز در آن طرح‌ها ذی‌نفع خواهیم کرد.

سعدمحمدی در پایان تاکید کرد:‌ ما در شرکت ملی صنایع مس ایران، حمایت لازم را از نخبگان کشور که در راستای این صنعت ایده‌های جدید داشته باشند، خواهیم کرد.‌