تلاش برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

به گزارش گروه ترجمه شرکت‌ها آخرین سرمایه‌گذاری ریو و گام بعدی آن مشارکت در احداث یک مرکز تحقیق و توسعه در زمینه مواد اولیه کم‌کربن است. مدیر اجرایی این شرکت جین سباستین می‌گوید این سرمایه‌گذاری با شرکای ما در کارخانه فولادسازی Baowu چین گام مهمی در راستای مشارکت در حل مسائل زیست‌محیطی است. ما توانسته‌ایم پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای را شناسایی کنیم که دارای پتانسیل بالایی برای کاهش چشمگیر تولید گازهای گلخانه‌ای بوده و با فرآیندهای فولادسازی کنونی مرتبط هستند و به فناوری‌هایی برای نسل آینده فولادسازی دست ‌یافته‌ایم که ما را به سمت اقتصادی با کربن کم سوق خواهد داد.

علاوه بر این شرکت ریو (دومین شرکت بزرگ معدنی استرالیا) اخیرا تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت نیپون استیل امضا کرده است که بر اساس آن شرکت ژاپنی قول داده است تا سال ۲۰۵۰ تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند و این امر انگیزه بیشتری شده است برای شرکت‌های ژاپنی تا اهداف کربن‌زدایی خود را سرعت بخشند. فولادسازان آسیایی مشتریان عمده سنگ‌آهن مرغوب استرالیا هستند که آن را در کوره بلندهای خود با زغال‌سنگ مخلوط کرده و تا هزار درجه گرم می‌کنند تا فولاد مذاب تولید شود. به‌رغم وخیم‌تر شدن تنش‌های تجاری چین و استرالیا، تقاضای چین برای سنگ‌آهن استرالیا همچنان بالا است به‌طوری‌که قیمت هر تن آن را به بالای ۱۵۰ دلار رسانیده و بحران مالی را برای شرکت‌های معدنی ازجمله ریوتینتو، بی‌اچ‌پی و فورتسکیو ایجاد کرده است. به هر صورت بالغ‌بر ۱۰ درصد آلودگی‌های زیست‌محیطی در جهان به تولید دی‌اکسید کربن توسط شرکت‌های فولادسازی مربوط می‌شود که این موضوع چالش عمیقی را برای شرکت‌های بزرگ معدنی استرالیا ایجاد کرده است و به همین علت این شرکت‌ها از سوی سهامداران خود تحت‌فشار قرار گرفته‌اند که خواهان اهمیت بیشتر و وسیع‌تر به موضوعات مربوط به محیط‌زیست هستند و خود را در قبال آلودگی جهانی ناشی از کارخانه‌های فولادسازی مسوول می‌دانند.

ریوتینتو اخیرا اعلام کرده بالغ‌ بر ۵/ ۱ میلیارد دلار صرف پروژه‌های کربن‌زدایی خود کرده و مصمم است تا سال ۲۰۵۰ این صنعت بزرگ را به صنعتی عاری از کربن بدل کند، اما شرکت در برابر درخواست‌های سهامداران مقاومت کرده و می‌گوید شرکت‌های معدنی کوچک‌تر مانند BHP، واله و گلنکور متعهد شده‌اند به دستورالعمل‌ها توجه داشته باشند تا تولید گاز CO۲ کاهش یابد. از طرف دیگر برخی از فولادسازان در جهان از فرآیندهای فولادسازی پاک استفاده می‌کنند که در آن از هیدروژن به‌جای زغال‌سنگ استفاده می‌کنند. در هر صورت پیش‌بینی می‌شود کوره‌های بلند سنتی، کماکان تا چند دهه آینده باقی بمانند و از این ‌رو لازم است دیگر گزینه‌ها در جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای مورد بررسی قرار گیرند. همچنین مدیرعامل شرکت فولادسازی Baowu اظهار کرد در کل زنجیره تولید فولاد باید همکاری صورت پذیرد تا این تحول بزرگ عملی شود تا مشکلات زیست‌محیطی مرتفع شود. برای این هدف باید اقدامات جمعی فولادسازان و صنایع زیردستی آن صورت پذیرد. ماه گذشته شرکت BHP استرالیا اعلام کرد طی ۵ سال آینده ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا طرح‌های کربن‌زدایی فولادسازی Bawu به حقیقت بپیوندد.