محصولات«زیر پله‌ای»؛ چالش صنعت لوازم خانگی

وی با بیان اینکه شرکت کن از سال ۱۳۶۲ با برند هود کن فعالیت خود را آغاز کرد و به‌مرور و با توجه به نیاز جامعه به سمت افزودن سایر محصولات آشپزخانه از قبیل تولید اجاق‌گاز، سینک، فر و شیرآلات به سبد محصولات مصرف‌کننده حرکت کرد. می‌گوید: بنیان‌گذاران کن، سعید قرآنی و نورالدین بنی‌نژاد هستند و در حال حاضر به‌صورت مستقیم ۷۰۰ و به‌صورت غیرمستقیم بیش از ۵ هزار نفر نیرو در اختیار دارد و درعین‌حال با ۶۰۰ نمایندگی فروش و ۷۰۰ نمایندگی خدمات پس از فروش در سراسر کشور فعالیت می‌کند.

وی می‌گوید: خدمات پس از فروش لوازم کن در ایران جزو اولین‌ها است که با استفاده از کارکنان آموزش‌دیده و باتجربه توانسته با کمترین زمان طی ۲۴ ساعت نصب و راه‌اندازی و خدمات پس از فروش را انجام دهد.

معاون بازاریابی و فروش شرکت کن با اشاره به اینکه این شرکت اکنون محصولات متنوعی را تولید می‌کند، می‌گوید: به‌عنوان‌مثال در حوزه محصول اجاق‌گاز توکار، اجاق‌های شیشه‌ای، استیل، تک‌شعله، دوشعله و برقی ازجمله محصولات این شرکت هستند. در تولید سینک نیز با توجه به ابعاد محصولاتی مانند سینک تک لگن، دو لگن و گرانیت که از سنگ سیلیس تولید می‌شود. در تولید فر نیز محصولاتی مانند فر تمام برقی، تمام گازی، برقی و گازی در این شرکت تولید می‌شوند و محصول هود کن نیز دارای کالاهای متنوعی است که به بازار عرضه می‌شوند. محصول جدید این شرکت نیز اجاق‌های مبله است که تاکنون ۲۰ تا ۳۰ عدد روانه بازار شده است. وی در ادامه می‌افزاید: این شرکت در حوزه هود قطعا اولین شرکت ایرانی است که بالاترین سهم بازار را در اختیار دارد و در تولید اجاق‌گاز رومیزی بین دوم و سومین شرکت و در سینک جزو پنج شرکت اول کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی این شرکت همچنین در سال ۹۸ از نظر تعداد محصولات تولیدی در کل مجموعه بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه محصول تولید کرده است و برای امسال تاکنون بالغ‌بر ۲۳ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. در ۹ ماه اول ۹۹ به‌رغم شیوع کرونا، شرایط مناسبی داشته است، اما با رکود شدید در بخش تقاضا در بازار  مواجه هستیم. این در حالی است که با اینکه دلار با کاهش قیمت روبه‌رو شده اما قیمت تمام‌شده تنها به دلار وابستگی ندارد که انتظار داشته باشیم به ‌سرعت افت کند. با این‌ حال شرکت کن تلاش کرده با چشم‌پوشی از بخشی از سود خود از طریق جشنواره بازار خود را حفظ کند تا بتواند چرخه تولید را ادامه دهد.

 اشتغال دغدغه دولت نیست

به عقیده سعیدی دولت و مسوولان همواره از موضوع اشتغال‌زایی سخن می‌گویند و بر آن تاکید دارند، اما در عمل حمایتی از تولیدکننده نمی‌کنند و در شرایطی که به اذعان خود مسوولان راه‌اندازی هر موقعیت شغلی نیازمند ۱۵۰ میلیون تومان بودجه است، ولی دولت به داد کسانی که اشتغال ۷۰۰ نفری را در اختیار دارند نمی‌رسد؛ این در حالی است که باید از کارخانه‌دار و تولیدکننده‌ای که با سود اندک به فعالیت ادامه می‌دهد حمایت کند.

 کیفیت‌مداری در ایران سخت است

معاون بازاریابی و فروش شرکت کن با بیان اینکه کیفیت‌مداری در ایران سخت است، می‌گوید: با توجه به اینکه در برخی کالاها از برندهای داخلی و خارجی (دو برند کن و کن آی) استفاده می‌شود، بنابراین کیفیت‌های متفاوتی هم حاصل می‌شود، به ‌عنوان‌ مثال در مورد محصولی که با برند کن در بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شود کیفیت در بازار داخل دقیقا با کیفیت محصول در خارج از کشور برابری می‌کند.

به گفته وی متناسب با برندهای فعال خارجی که در دنیا نام‌آور هستند ما برند داخلی در صنعت لوازم‌خانگی در ایران نداریم که در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کند و بتواند بازارهای جهانی را در اختیار بگیرد؛ البته در داخل کشور بازار بزرگی را در اختیار داریم و از زمانی که جلوی واردات گرفته ‌شده موضوع رقابت‌پذیری نیز کاهش ‌یافته است. در حالی ‌که واردات محدود می‌توانست از نظر کیفی برای تولیدکننده داخلی مفید باشد.

 مصیبت‌های تامین مواد اولیه تولید

سعیدی با اشاره به اینکه فولاد موردنیاز خود را اگر از چین وارد کنیم به‌مراتب ارزانتر از آن است که از داخل تهیه کنیم، تاکید می‌کند: این در حالی است که خرید از خارج از کشور و انتقال پول و وارد شدن کالا سخت و زمانبر است و هزینه بالایی را می‌طلبد، اما حتی واردکردن از چین برای ما به‌مراتب بهتر و کم‌هزینه‌تر از خرید همان ماده اولیه از بازار داخل است. اکنون قیمت ورق فولاد در بورس ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است و زمانی که به دست ما برسد قیمت به ۳۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که این موضوعات ربطی به تحریم ندارد و کالای کاملا داخلی را با این شرایط به مصرف‌کننده تحویل می‌دهیم.

موضوع دیگر که معاون بازاریابی و فروش شرکت کن به آن اشاره کرد، مالیات‌هایی است که دولت از تولیدکننده می‌گیرد. به گفته او تولید در ایران سودی ندارد و به‌شدت تحت‌فشار است، اما دولت برای آن تور مالیاتی پهن کرده و اصلا به این نکته نیز دقت نمی‌کند یا برایش مهم نیست که تولیدکننده دست از تولید بکشد و آن را رها کند؛ درحالی‌که اگر تولیدکننده از مدار خارج شود هزینه‌های به‌مراتب بالاتری به کشور وارد می‌شود.

 قیمت‌گذاری و رقابت‌پذیری

وی ادامه می‌دهد: قیمت‌گذاری دستوری در گروه تولیدات خانگی وجود ندارد که دلیل آن نیز عرضه بالای محصولات این گروه است و تولیدکننده‌ها رقابت می‌کنند تا جنس خود را به فروش برسانند و رانتی وجود ندارد که سازمان رقابت روی آن دست بگذارد.

شرکت کن به این دلیل که محصولی خارجی را تولید می‌کند و تقریبا برندی خارجی است دارای مزیت رقابتی است که از قطعات باکیفیت استفاده می‌کند و از رقبای خارجی نیز محصولش کمی گران‌تر است؛ با این ‌حال در موضوع رقابت با نمونه‌های خارجی که به منطقه صادر می‌شوند مشکلات زیادی را متحمل می‌شود که باعث شده رقابت در حال‌حاضر در این بخش سخت باشد، زیرا مواد اولیه را با قیمت‌های بسیار بالاتری نسبت به سایر کشورها که همان مواد اولیه را تامین می‌کند وارد می‌کند و این موضوع روی کیفیت نیز اثر گذاشته است.

سعیدی در این رابطه نیز می‌گوید: چند مولفه برای حفظ برندینگ وجود دارد که کیفیت، خدمات و قیمت سه فاکتور مهم در این رابطه است. به گفته او کن از این موضوعات به‌خصوص کیفیت عدول نخواهد کرد.

 بورس کالا چه خدماتی می‌تواند ارائه کند؟

مدتی است که اعلام ‌شده محصولات موردنیاز خود را می‌توانیم از بورس کالا خرید کنیم با این ‌حال تناژ ۵۰۰ تنی برای هر شرکت که می‌تواند تا دو، سه سال نیاز هر شرکتی را تامین کند نیازمند تغییر و تعدیل است، اما این تصمیم درمجموع مزایای زیادی دارد، زیرا اختلاف قیمت مواد اولیه بورس و بازار بالاست. به همین دلیل اگر دولت بتواند با شرایط مناسب و در حد و اندازه توان تولیدکنندگان شرایط را آسان کند می‌تواند برای تولیدکننده بسیار مفید باشد، زیرا ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت تمام‌شده ‌این صنعت را فولاد تشکیل می‌دهد و این تسهیلات می‌توانند قیمت تمام‌شده را کاهش دهند.

به گفته وی شرکت کن در تولید برخی ماشین‌آلات نیز مهندسی معکوس کرده و از روی قطعات خارجی ماشین‌آلات موردنیاز خود را ساخته است. با این ‌حال تحریم باعث شده واردات قطعات با قیمت‌های گزاف و به‌سختی صورت گیرد.

 صادرات ۱۰ تا ۱۵ درصدی محصولات کن

این شرکت ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات خود را به کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای اوراسیا، عمان، امارات و... صادر می‌کند و با ترکیه نیز در قبال واردات تهاتر انجام می‌دهد.

آن‌طور که سعیدی می‌گوید: بیشترین مشکل این شرکت در حوزه صادرات به رقابت‌ناپذیری قیمتی این محصولات برمی‌گردد که البته دلیل آن نیز بالا بودن هزینه‌های بانکی و مشکلات تامین مالی و قیمت بالای مواد اولیه است. عدم‌حمایت دولت موضوع مهمی است که برخلاف کشورهای دیگر مانند ترکیه که تسهیلات زیادی را برای صادرات در نظر می‌گیرند در ایران دولت موانع را در برابر صادرات تقویت می‌کند که نتیجه این نابرابری‌ها افت رقابت‌پذیری است.

 تولیدات زیر پله‌ای را جمع کنید

یکی از چالش‌های مهم به‌خصوص در تولید محصولات لوازم‌خانگی فعالیت برخی تولیدکنندگان به‌صورت زیر پله‌ای است که مشکلات دارایی، بیمه، ارزش‌افزوده و... را ندارند و به همین دلیل دارای شرایط قیمت تمام‌شده به‌مراتب بهتری هستند. از سوی دیگر سهم بازار خوبی هم در اختیار دارند که دلیل آن نیز مشکلات درآمدی و مالی مصرف‌کنندگان است که این نوع تولیدکنندگان نیز از آن‌ سوءاستفاده کرده‌اند. این نوع تولیدکننده‌ها محصول را با نصف قیمت شرکت‌های بزرگ می‌فروشند و از عدم آگاهی مصرف‌کننده استفاده می‌کنند، اما این محصول بی‌کیفیت در عمل مانند یک بمب عمل می‌کند که می‌تواند مصائب بزرگی را به‌خصوص در حوزه لوازم‌خانگی ایجاد کند؛ در حالی‌ که انتظار داریم دولت بر این محصولات نظارت کند.

 قاچاق نداریم

سعیدی معتقد است: در حوزه محصولات این گروه به‌خصوص محصولاتی مانند اجاق‌گاز، سینک و هود و... رقم قاچاق چندان نیست، زیرا عملا تولیدکنندگان بسیاری در کشور وجود دارند که قیمت‌ها را رقابتی کرده‌اند بنابراین واردات آن چندان توجیهی ندارد. با این‌ حال در حوزه‌هایی مانند یخچال و فریزر و لوازم سنگین و البته پیچیده از نظر تولیدی قاچاق هنوز وجود دارد که تولید داخل را تحت‌فشار قرار می‌دهد.

به عقیده وی یکی از موضوعاتی که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد موضوع تشویق و حمایت از صادرات در حوزه لوازم‌خانگی است. تولیدات این حوزه بسیار بالاتر از نیاز داخلی است و تنها راه علاج برندسازی در این حوزه در بازارهای خارجی است و دولت باید در این زمینه حمایت کند. البته برخی تولیدکنندگان ایرانی بازارهای منطقه را خراب کرده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال برخی محصولات باکیفیت پایین و مشکل‌دار خود را به برخی کشورها مانند عراق صادر کرده‌اند و باعث خراب شدن برند محصولات ایرانی شده‌اند و به همین دلیل بازگرداندن اعتماد به برند ایرانی بسیار مهم است.

 برنامه‌های آتی کن

وی در خصوص برنامه‌های آتی کن می‌گوید: شرکت کن در دو حوزه تنوع و شمار محصول طرح‌های توسعه‌ای را در دستور کار دارد که بتواند سهمی از محصول را در بازار در اختیار بگیرد؛ البته توسعه در تیراژ در حال حاضر منطقی نیست و توسعه در حوزه تنوع‌بخشی و بزرگ کردن سبد محصولات اهمیت بالایی دارد که شرکت کن در دستور کار خود دارد. در این ‌ارتباط سینک‌های گرانیتی، ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی و... از جمله محصولاتی‌ هستند که امسال و سال آینده به بازار عرضه خواهند شد. اسپیلت و کولرگازی نیز در سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه خواهند رسید و به بازار عرضه خواهند شد.

4545455