دستیابی به 300 هزار تن تولید در سال آینده

وحید میرزایی، مدیر عامل ورق خودروچهارمحال و بختیاری که به تازگی مدیریت آن را بر عهده گرفته معتقد است این شرکت به دلیل اهمیت و نقش تولیداتش در تامین ورق‌های بدنه خودرو از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، از این رو برای حفظ این جایگاه و رقابت با رقبای خارجی باید به دنبال توسعه بود و برای تحقق این امر باید تدابیر لازم برای تکمیل زنجیره تولید اندیشیده شود. وی انعقاد قرارداد  با یک شرکت خارجی را از جمله برنامه‌های شرکت برشمرد و گفت با اجرایی شدن آن  علاوه بر افزایش ظرفیت  تولید شاهد تنوع در محصول  به‌ویژه در خودروسازی خواهیم بود. گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» را با مدیرعامل شرکت ورق خودرو در ادامه می‌خوانید.

 به دلیل اهمیت و نقش تولیدات شرکت ورق خودرو در تامین مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان این شرکت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، مهم‌ترین نگاه راهبردی شما در خصوص صنعت خودرو چیست؟

شرکت ورق خودرو از شرکت‌های موفق فولاد مبارکه اصفهان است که با خط تکنیکالی که در منطقه شهرکرد ایجاد کرده نیاز صنایع خودرو را در بخش ورق خودرویی  در بخشی از مصارف خودرویی تامین می‌کند و عمدتا ورق‌هایی که در خودروسازی به‌کار برده می‌شود از نوع ورق داخلی خودرو است از این رو به دنبال آن هستیم که در سال آینده بتوانیم تامین ورق رویه خودرو را نیز با اجرای پروژه توسعه انجام دهیم،  بنابراین در حال حاضر با حضور شرکت ورق خودرو و تامین ورق مورد نیاز صنایع خودرو  نه تنها  از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم حتی بخشی از محصولات تولیدی شرکت به کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی صادر می‌شود. از این رو توسعه این مجموعه در آینده می‌تواند زنجیره را کامل‌تر کند و موجب شکوفایی و پویایی مجموعه ورق خودرو شود.

نگاه ما به شرکت ورق خودرو، توسعه‌ای است، فولاد مبارکه سیاست‌گذاری‌های خوبی در زمینه توسعه انجام داده و در واقع سند چشم‌اندازی را به همین منظور ترسیم کرده است. بر اساس برنامه‌های شرکت به دنبال افزایش ظرفیت در مجموعه ورق خودرو هستیم و به همین منظور قراردادی را با یک شرکت کره‌ای منعقد  کردیم که در سال آینده محقق خواهد شد که علاوه بر افزایش ظرفیت  تولید، تنوع در توسعه سبد محصولات نیز خواهیم داشت به‌ویژه برای صنایع خودرو. هم‌اکنون دنیا به سمت توسعه و تحول در صنعت ورق در حال حرکت است  و برای اینکه از قافله رقابت عقب نمانیم باید خودمان را به روز کنیم.

 در حال حاضر با چه میزان ظرفیت تولید در حال فعالیت هستید؟ برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید و توسعه محصولات دارید؟

ظرفیت اسمی ‌شرکت هم اکنون سالانه   ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن است، اما در واقع رکوردی که هم اکنون زدیم به ۳۰۰ هزار تن نمی‌رسد، برنامه شرکت دستیابی به ۳۰۰ هزار تن تولید در سال آینده است که تحقق آن  رکورد خوبی خواهد بود. البته موانع و مشکلاتی با اجرای شیوه‌نامه فولاد ایجاد شده که باید برطرف شود زیرا بر اساس این شیوه‌نامه حتی اگر افزایش ظرفیت نیز داشته باشیم، اما در تامین مواد اولیه شرکت با مشکل مواجه خواهیم شد. زیرا به ناچار باید از بورس مواد اولیه مورد نیازمان را خریداری کنیم در واقع  نصف ظرفیت تولید ما  را باید فولاد مبارکه تامین کند  و مابقی نیازمان،  یعنی ورق گرم را خریداری و سپس عملیات تبدیل به فول‌هارد انجام شود تا بتوانیم افزایش ظرفیت دهیم. باید بتوانیم به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه مواد اولیه مورد نیاز تولید را  تامین کنیم، زیرا در غیر این‌صورت نمی‌توان افزایش ظرفیت داد. هم‌اکنون ۳۰۰ نفر نیروی انسانی به‌طور مستقیم مشغول فعالیت هستند و با ادامه روند کنونی با مشکل مواجه خواهیم شد.

 هم اکنون سهم بازار داخلی شما به چه میزان است؟

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد سهم شرکت ما از کل بازار ایران در سال ۹۸ به میزان ۳/ ۱۸ درصد رسید.  هم‌اکنون تمامی‌ نیاز صنایع خودرو به ورق داخلی ازطریق ورق خودرو تامین می‌شود و ورق‌های بیرونی این صنعت عمدتا وارد می‌شود، بر اساس نوع ورق تولیدی شرکت به لحاظ کیفیت چنانچه مواد اولیه مورد نیاز ما تامین شود می‌توان بخش اعظم ورق‌های مورد نیاز صنایع خودرو و لوازم خانگی  را تامین کرد.

 در سال ۹۹ تا چه میزان به برنامه پیش‌بینی شده دست یافتید؟ آیا رکوردشکنی به ثبت رساندید؟

از ابتدای سال تاکنون به  ۸۰ درصد از برنامه پیش‌بینی‌شده در زمینه تولید  توانستیم دست یابیم  به گونه‌ای که شاهد رکورد تولید در آذرماه بودیم، اما به دنبال آن هستیم که در سه ماه پایانی سال نیز به رکورد ۲۷ هزار تنی تولید  در ماه دست یابیم.

 در حال حاضر تجهیزات به کار گرفته شده در کارخانه در چه سطحی قرار دارد و سطح تکنولوژی تا چه حد به روز است؟ در خصوص بومی‌سازی قطعات چه اقداماتی انجام شده است؟

هم اکنون سطح تکنولوژی در ورق خودرو به روز است و گسترش بومی‌سازی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت محسوب می‌شود، درصدد هستیم وابستگی  بسیاری از قطعات به خارج از کشور را کاهش دهیم. در حال حاضر در زمینه موتورهای جرثقیل سقفی، رکوپراتور مشعل کوره آنیلینگ، ساخت رادیان تیوپ، پوشش‌دهی رول‌های کوره، سینک رول بومی‌سازی، ارتقای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم level ۲، راه‌اندازی دستگاه آنلایزرآلومینیوم حوضچه مذاب و راه‌اندازی دستگاه اندازه‌گیری ضخامت‌سنج آنلاین بومی‌سازی صورت گرفته است. انجام مسوولیت‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های ورق خودرو است، زیرا امروز بخشی از  کشور به‌ویژه در این منطقه محروم نیازمند حمایت شرکت‌های صنعتی هستند.

 تا چه حد در مسیر تامین  به موقع قطعات حرکت کرده‌اید؟

در واقع یکسری قطعات مصرفی داریم که با توجه به کاربرد آنها، باید پیش‌بینی‌های لازم برای تامین  آنها از قبل صورت بگیرد که بخشی از آنها از طریق  واردات تامین شوند که با توجه به تحریم‌ها باید دقت نظر بیشتری روی آنها صورت گیرد.

 آیا خودروسازان به تعهدات مالی خود عمل کرده‌اند؟ آیا در مسیر گردش مالی موانع و مشکلاتی دارید؟

بله، در این زمینه مشکلی وجود ندارد، موانع همواره وجود دارد، اما ما همراهی می‌کنیم به گونه‌ای که ورق را  به‌صورت بازه سه‌ماهه تحویل آنها می‌دهیم و براساس دستورالعمل وزارتخانه و توافق با مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به دنبال آن هستیم با ال‌سی ۶ ماهه نیاز خودروسازان را برطرف کنیم. همچنین برای تامین مالی مورد نیاز شرکت سازوکارهایی اندیشیده شده به گونه‌ای که از سویی با حمایت شبکه بانکی  سرمایه در گردش ما تامین می‌شود و همکاری بسیار خوبی با ما دارند و از سوی دیگر همواره تمام سعی ما بر این است که از تمامی ‌ظرفیت‌های مالی و پولی شرکت  استفاده کنیم.

 برنامه ورق خودرو برای ورود به سده ۱۴۰۰  چیست؟

ایجاد توسعه، عملیات رفع مشکلات خطوط تولید، نگاه به بازار سرمایه و به‌کارگیری ظرفیت‌های دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های آتی  شرکت  است.