در کنار این گروهی از کارشناسان تا امروز پیشنهادهایی مبنی بر ایجاد ظرفیتی برای ورود مردم عادی به این بازار برای سرمایه گذاری و خرید ملک و همچنین ورود پلت‌فرم‌ها و کسب و کارهای آنلاین تخصصی در حوزه مسکن را به امید ایجاد شفافیت در این بازار مطرح کرده‌اند.در این خصوص علیرضا ذوالفقاری، مدیرعامل شرکت کلان داده شهر فناوران و پلت‌فرم کیلید متخصص در حوزه املاک، به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:‌ شفافیت بازار مسکن را خودمان از بین برده‌ایم. اقدامات و ابلاغیه‌هایی مثل دستور حذف قیمت‌ مسکن از پلت‌فرم‌ها و کسب و کارهای آنلاین فعال در زمینه املاک؛ یکی از اساسی‌ترین گام‌هایی بود که شفافیت را از این بازار گرفت.  

 پیشنهادهای فناوری املاک و مستغلات برای بازار مسکن

مدیرعامل این مجموعه در رابطه با این موضوع که چرا تا به حال پلت‌فرم‌های املاک به سوی ورود به بورس املاک نرفته و اقدام به بورسی‌شدن نکرده‌اند، چنین توضیح می‌دهد: از نظر من، بورس املاک مستقل از فعالیت شرکت‌ها و پلت‌فرم‌های املاکی است؛ این‌ دو می‌توانند موازی با هم باشند یا نباشند. در خصوص بازار اوضاع بازار مسکن، توجه به تجربه کشورهای دیگر مفید است. به طور مثال فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان در بحث سرمایه‌گذاری در مسکن در خارج از ایران و به تعداد محدودی در داخل کشور بسیار قابل توجه است. این در حالی است که بازار سرمایه ما در ارتباط با صندوق‌های وام‌دهی مسکن یا سرمایه‌گذاری که نقدینگی را در این بازار بالاتر ببرند، دچار کمبود است که به نظر می‌رسد بورس املاک تلاش دارد این خلأ را پر کند.

این کارشناس فناوری املاک و مستغلات (پِرآپ تک)، در ادامه روش شفاف تامین مالی جمعی در سرمایه‌گذاری مسکن را تشریح کرده و توضیح می‌دهد: راهکارهای متعددی برای افزایش قدرت خرید مردم وجود دارد از جمله ایجاد امکان سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (ریت‌ها) مثلا صندوق‌های زمین و ساختمان و محصولات متنوع دیگر در بازار می‌تواند به مبحث برنامه‌ریزی مسکن، ساخت و وام‌دهی به مسکن و از بین بردن انحصار بانک و وام مسکن از طریق بازار کمک کند. همچنین در حال حاضر و با قیمت‌های فعلی، وام مسکن عملا قدرت خود را از دست داده و درصد ناچیزی از مبلغ خرید مسکن را پوشش می‌دهد. از این رو استفاده از امکان تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ مسکن که بین سرمایه‌گذاران بخش املاک و مستغلات روشی شناخته‌شده و شبیه به پیشنهاد فروش متری املاک در بورس است؛ می‌تواند بسیار یاری‌دهنده باشد. این امکان می‌تواند از سوی خود شرکت‌ها برای ایجاد نقدینگی و فروش املاک، برای افرادی که می‌خواهند وارد بازار مسکن شوند ولی سرمایه کافی برای خرید یک ملک ندارند؛ فراهم شود.

 استارت‌آپ‌ها، چشم انتظار تاثیر بورسی شدن تپسی

مغز متفکر کیلید در رابطه با این موضوع که چرا پلت‌فرم‌های املاکی مثل کیلید تا به حال بورسی نشده‌اند، می‌گوید: کسب و کارهای متمرکز بر حوزه املاک دو دسته هستند؛ یکی پلت‌فرم‌های آگهی طبقه‌بندی شده مثل دیوار که بخش املاک هم دارند، دیگری شرکت‌هایی که طبق قانون باید صورت‌های مالی شفاف داشته و سودده باشند تا بتوانند وارد بازار سرمایه شوند. به عقیده من علت بورسی نشدن استارت‌آپ‌های فعال در حوزه املاک، همان موانع و مشکلاتی است که سایر استارت‌آپ‌ها در ورود به بازار سرمایه با آن مواجه هستند. از جمله سابقه کم فعالیت این شرکت‌ها که خود سبب شده نتوانند سهم زیادی از بازار بگیرند و طبق موازین فعلی قابلیت عرضه اولیه در بورس را نداشته باشند. هر چند به تازگی این امکان با عرضه اولیه تپسی برای استارت‌آپ‌ها فراهم شده و عرضه اولیه این شرکت به عنوان اولین شرکتی که به بازار سرمایه وارد شده، برای سایر استارت‌آپ‌هایی که قصد ورود به این بازار را دارند نیز به شدت برای هر نوع تصمیمی ‌در آینده، بسیار اهمیت دارد. به علاوه کیلید به عنوان یک شرکت فعال در زمینه فناوری املاک، به هر حال برنامه‌ریزی‌هایی برای ورود به بازار سرمایه دارد که امیدوار است پس از تنظیم بعد ساختارها و صورت‌های مالی برای دریافت مجوزهای لازم حضور در بورس و توسعه بیشتر کسب و کار خود بتواند وارد بازار سرمایه شود. البته  انتظار داریم که بازار سرمایه، شرایط حضور استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای پلت‌فرمی ‌را تسهیل کند.

 با کیلید، قیمت دست شماست

پلت‌فرم کیلید قابلیت  جالبی دارد که به مخاطبانش اجازه می‌دهد که از مسکن مورد نظر خود در منطقه مدنظرشان، حدود قیمتی داشته باشند. مدیر عامل این مجموعه با تاکید بر این نکته که این فناوری قیمت‌گذاری مسکن نیست، بلکه ارزیابی هوشمند قیمت مسکن است؛ اضافه می‌کند: شرکت دانش‌بنیان کلان داده شهر فناوران، اولین شرکتی بوده که با افتخار این محصول را در ایران ارائه کرده و توسعه داده است. نمونه‌های خارجی این فناوری در کشورهای پیشرفته دنیا نیز وجود داشته و بسیار جاافتاده و کاربردهای متفاوتی دارد. ارزیابی هوشمند قیمت مسکن، به افراد کمک می‌کند که مظنه‌ای از قیمت مسکن موردنظر خود در منطقه مورد علاقه خود داشته باشند.

البته هدف این فناوری قیمت‌گذاری نیست، بلکه ارائه تخمین است. نحوه کارکرد آن بر اساس الگوریتم هوش مصنوعی داده و اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر افراد است. این فناوری از تجمیع اطلاعات، داده‌ها و آگهی‌های کیلید، اطلاعات ماهانه وزارت راه از قیمت مسکن، سامانه داده‌های باز وزارت راه، اطلاعات شهرداری و روزنامه‌ها در خصوص قیمت مسکن منتشر می‌کردند، به دست آمده است.

 بانک اطلاعات یکپارچه کیلید

مقام مسوول این پلت‌فرم املاکی از محصول جدید «کیلید پرو» به عنوان آخرین و جدیدترین محصول کیلید خبر می‌دهد و در ارتباط با ویژگی‌های این محصول چنین می‌گوید: این محصول با جدیدترین تکنولوژی و وب اپلیکیشن‌ها (pwa) طراحی شده و در نسخه اندروید و ios به زودی به کمک مشاوران املاک می‌آید تا بانک اطلاعاتی یکپارچه‌ای را در اختیار مشاوران املاک قرار دهد. این تکنولوژی از طریق هوش مصنوعی از طرفی اطلاعات مورد تایید جمع‌آوری شده از سطح بازار و اطلاعات مالکان، از طرف دیگر هم سرنخ‌های تایید و ساخته شده توسط وب سایت کیلید را برای افراد متقاضی ملک که ما با آنها ارتباطی تایید شده داریم؛ به مشاوران املاک عرضه می‌کند تا به نوعی بتوانیم یک بازار آنلاین (مارکت‌پلیس) برای مشاوران املاک ایجاد کنیم که هم عرضه‌کننده و هم متقاضی را در آن بستر گرد هم جمع کنیم و به آنها سرویس مدنظر را ارائه کنیم. مضاف بر اینکه فروشندگان می‌توانند آگهی خود را در کیلید منتشر کنند و از سر نخ‌هایی که کیلید تولید می‌کند، بهره ببرند. کیلید پرو پس از یک دوره تحقیق بر نیاز بازار، به وجود آمد و  هدفش ایجاد جامع‌ترین بانک اطلاعات یکپارچه مسکن در کل کشور برای مشاوران املاک است. از نسخه اصلی این محصول به گفته مدیر عامل این مجموعه تا دو هفته آینده رو نمایی خواهد شد.