به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، شرکت دارویی برزیلی یونیائو کیمیکا قصد دارد تولید واکسن روسیِ اسپوتنیک ۵ را برای مقابله با کرونا در برزیل آغاز کند. راجریو روسو، مدیرعامل این شرکت روز جمعه گفته است این برنامه قرار است از هفته آینده با تولید ماهانه ۸ میلیون دز انجام شود. این شرکت خصوصی که از تجهیزات ساخت واکسن برخوردار است، درخواستی برای کاربرد اضطراری واکسن تولیدی در مسکو به آژانس نظارت بر سلامت برزیل ارائه کرده است. شرکت یونیائو کیمیکا هفته گذشته درخواست پذیرش برای انجام مرحله سوم آزمایش واکسن در برزیل را ارائه کرد که نیاز به مجوز واکسن در کشور دارد.

روسو به رویترز گفته است: «ما برای انجام مطالعات آزمایشگاهی منتظر مجوز مقامات آژانس بهداشت خواهیم بود.»

یونیائو کیمیکا با صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) همکاری می‌کند که مسوولیت بازاریابی واکسن اسپوتنیک ۵ در جهان را بر عهده دارد. شرکت یونیائو کیمیکا قرار است با کسب اختیار برای کاربرد اضطراری واکسن، از پایان این ماه تولید واکسن را آغاز کند. روسو گفته است: «ما هفته آینده تولید واکسن را آغاز می‌کنیم. برنامه ما خیلی زود به ۸ میلیون دز در ماه خواهد رسید.» او گفته حکمرانان ایالت‌های برزیلیِ باهیا، پارانا و پیاوی هم در مسوولیت انجام آزمایش‌ها مشارکت می‌کنند. صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه برای تولید واکسن‌های دو نوبتی در برزیل برای صادرات به دیگر کشورهای آمریکای لاتین هم ابراز تمایل کرده است.

آرژانتین هفته گذشته واکسیناسیون شهروندانش را آغاز کرد که با دزها وارداتیِ اسپوتنیک ۵ بود و این تنها واکسنی است که تاکنون در این کشور به ‌کار رفته است.