ارزان‌فروشی شوینده‌ها  به زیان این صنعت است

 بخش قابل‌توجه فشار تامین مواد بهداشتی بر دوش اعضای انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران بود که به گفته بختیار علم‌بیگی، رئیس هیات‌مدیره انجمن، حتی در روزهای آغازین فروردین سال ۹۹ هیچ‌کدام از کارخانه‌های تولیدکننده شوینده تعطیل نشدند و از تمام ظرفیت خود برای تامین تقاضای بازار استفاده کردند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در مورد چگونگی تاسیس انجمن شوینده گفت: در ابتدا با همکاری برخی دوستان و تولیدکنندگان، یک تعاونی در سال ۶۲ تاسیس کردیم که مانند سایر همکاران عضو هیات‌امنای تعاونی بودم. دلیل ایجاد تعاونی صنایع شوینده، تعطیلی شرکت‌های بزرگ شوینده از سال ۵۸ به بعد بود و لازم بود شرکت‌های کوچک برای شروع یا ادامه تولید حمایت شوند. تقریبا سال ۷۰ زیر نظر وزارت تعاون به‌عنوان بازوی اجرایی، انجمن صنایع شوینده به‌عنوان بازوی سیاست‌گذاری زیرنظر وزارت کار تاسیس شد که بعدها زیرنظر اتاق بازرگانی قرار گرفت. تاسیس تعاونی و انجمن، توسط چند نفر از تولیدکنندگان انجام شد. انجمن در کمیته فنی اداره نظارت بر مواد غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی (اداره غذا و دارو) یک نماینده و در اتاق بازرگانی دو نماینده دارد و به همین دلیل تعامل مناسب را با ارگان‌های مختلف داریم.

وی در رابطه با دغدغه تامین ضدعفونی‌کننده در یک سال اخیر گفت: کرونا باعث شد تقاضا برای مواد ضدعفونی‌کننده زیاد شود. به دلیل بالا رفتن تقاضا، برخی عرضه‌کنندگان قیمت این مواد را بالا می‌بردند. برای مثال محصول ۵۰۰ گرمی که تولیدکننده با قیمت ۲۶ هزار تومان به داروخانه‌ها عرضه می‌کرد، برخی داروخانه‌ها همان محصول را بعضا تا ۲۰۰ هزار تومان هم می‌فروختند. طی جلسات متعددی که برای تنظیم بازار با دولت داشتیم، این مشکلات را مدیریت کردیم. علم‌بیگی در مورد واردات ملزومات شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت: بازرگانان این حوزه از افراد شناخته‌شده هستند و در جلسات متعدد متذکر می‌شوم که واردات به‌صورت محدود انجام شود. اگر محصولی در ایران جواب داد سعی شود خط تولید آن در ایران تجهیز شود تا در کنار عدم خروج ارز، حتی از صادرات آن، کشور منتفع شود. انجمن، مخالف واردات نیست اما متاسفانه قبلا برخی اقلام بهداشتی قاچاق می‌شد. انجمن کمک کرد تا برخی از واردکنندگان ملزومات بهداشتی به تولیدکننده تبدیل شوند. برخی از کارخانه‌هایی که تعطیل ‌شده بودند را به این افراد معرفی کردیم تا از ظرفیت خالی آنها استفاده یا آنها را خریداری کنند. در حال‌حاضر برخی که قبلا واردکننده بودند، مشغول تولید هستند. انجمن حدود ۲۰۰ عضو کوچک و بزرگ دارد که معادل حدود ۹۵ درصد از صنعت است. سعی کردیم همیشه به تولیدکننده کمک کنیم و تسهیل‌کننده مسائل باشیم. مثلا در مواردی که کارخانه‌ها تولیدکننده مواد اولیه، تصمیم به گران‌کردن مواد خود داشتند، با مذاکرات به‌موقع با دولت و تولیدکنندگان از افزایش قیمت جلوگیری شد.

وی در ادامه به آزمایشگاه انجمن شوینده اشاره کرد و گفت: با نظر هیات‌مدیره انجمن حدودا بیست سال پیش تصمیم گرفتیم آزمایشگاهی برای انجمن داشته باشیم تا کیفیت مواد مصرفی تولیدکنندگان شوینده و شکایات احتمالی را مورد بررسی قرار دهیم و در این زمینه به تولیدکنندگان کمک کرده باشیم. با همکاران قرار گذاشتیم که اگر کیفیت جنس آنها مشکل داشته باشد یک‌بار از طرف انجمن شوینده به آنها اعلام کنیم. اگر بار دوم تکرار شود با غذا و دارو صحبت کردیم تا پروانه آنها را معلق کند. دفعه سوم از طرف انجمن به اداره غذا و دارو و حتی گاه به رسانه‌ها اعلام خواهد شد که این محصول مورد تایید انجمن نیست؛ اما تا الان به مرحله سوم نرسیده و اکثر تولیدکننده‌ها با یک‌بار تذکر به کیفیت مناسب رسیده‌اند. علاوه بر این آزمایشگاه انجمن به تحقیق و توسعه شرکت‌ها کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب که تولیدات به‌روز جهانی را موردبررسی قرار می‌دهیم و نتایج را به شرکت‌های داخلی اعلام می‌کنیم.رئیس انجمن صنایع شوینده در ادامه گفت: انجمن به‌دفعات از تولیدکننده‌ها درخواست داشته که تخفیف زیاد به فروشگاه‌ها ندهند و محصولات خود را باقیمت واقعی بفروشند. پایین‌آوردن خارج از عرف قیمت محصولات شوینده به صنعت ضربه می‌زند و از پویایی این صنعت می‌کاهد. یکی از عواملی که باعث این پدیده می‌شود جریمه وام بانک‌ها است. تولیدکننده اگر قسط خود را در سررسیدپرداخت نکند، با جریمه سنگین بانک مواجه می‌شود، به همین دلیل جنس خود را باقیمت پایین‌تر و با حجم زیاد به فروشگاه‌های بزرگ و هایپرها می‌فروشد تا این فروشگاه‌ها هم با تبلیغ قیمت پایین شوینده، مردم را جذب فروشگاه کنند. برای همین منظور با بانک مرکزی به‌صورت غیرمستقیم در ارتباط هستیم تا به تولیدکننده کمک کنیم. انجمن، مشکلات بانکی را به معاونت صنایع آرایشی و بهداشتی وزارت صمت اعلام می‌کند و آنها نیز به بانک مرکزی و مسوول مربوطه اعلام می‌کنند. به این طریق سعی می‌کنیم به تولیدکننده کمک کنیم تا با حل مشکلات بانکی مجبور به عرضه کالا باقیمت پایین نباشند.

علم‌بیگی در مورد یکی از مشکلات صنعت شوینده گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازیگران صنعت شوینده تامین یکی از مواد اولیه خود به نام الکل اتوکسیله است. متاسفانه تنها یک پتروشیمی در ایران برای تولید این محصول داریم. لازم به ذکر است الکل خام پس از واردات توسط شرکت‌های شوینده در این پتروشیمی اتوکسیله شده و سپس این الکل اتوکسیله به‌عنوان ماده اولیه شرکت‌های شوینده در خط تولید محصولات شوینده مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پالایشگاه زیرساخت‌های لازم برای حجم بالای الکل وارداتی ندارد به این ترتیب که الکل به دلیل نوع بسته‌بندی آن در فلکسی‌بگ داخل کانتینر خریداری می‌شود و ازآنجاکه این پتروشیمی مخازن زیادی برای تخلیه ندارد این کانتینرها چندین ماه و حتی گاهی اوقات تا ۶ ماه در صف تخلیه منتظر می‌مانند، بنابراین شرکت‌ها باید هزینه هنگفت بابت حق توقف کانتینر پرداخت کنند. تولیدکننده شوینده وام می‌گیرد تا با دریافت ارز، الکل موردنیاز خود را وارد کند و بهره این وام از جیب تولیدکننده شوینده پرداخت می‌شود. مشکلات دیرکرد در تخلیه کانتینرهای حاوی الکل خام در این پتروشیمی ابعاد مختلفی دارد و متاسفانه تولیدکننده راهی جز پذیرش این مشکلات ندارد. رئیس انجمن شوینده در ادامه در رابطه با مسوولیت‌هایی که بر دوش این انجمن است، اضافه کرد: آزمایشگاه انجمن مورد تایید اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و سازمان استاندارد هم است؛ بنابراین در راستای برون‌سپاری برخی مسوولیت‌های سازمان‌های دولتی، این انجمن وظیفه کنترل کیفیت محصولات شوینده و آرایشی و بهداشتی را بر عهده دارد، اما علاوه بر آن توان گرفتن مسوولیت‌های بیشتر را نیز دارد.