معاملات آنلاین شامل هر نوع مبادله کالا یا خدمات در بستر اینترنت بین فروشنده و مشتری می‌شود. خرید آنلاین که نوعی از تجارت الکترونیکی است به مشتری اجازه می‌دهد کالا و خدمات را از طریق مرورگر یا اپلیکیشن در اینترنت، انتخاب و خریداری کند. مشتریان کالا و خدمات را به‌صورت مستقیم در وب‌سایت‌ها یا سایر پلت‌فرم‌ها مشاهده می‌کنند یا از طریق جست‌وجو به آنها می‌رسند. در حال‌حاضر کاربران اینترنت می‌توانند کالا و خدمات موردنظرشان را از طریق دستگاه‌های گوناگون مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ‌، تبلت‌ و گوشی‌های هوشمند خریداری کنند؛ به همین دلیل هر فردی که به یکی از این موارد و اینترنت، دسترسی داشته باشد به‌صورت بالقوه یک مشتری محسوب می‌شود که هر لحظه ممکن است بخواهد کالایی را بخرد یا بفروشد.

بر اساس آمار موجود تا اکتبر سال ۲۰۲۰ نزدیک به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشته‌اند که ۶۰ درصد جمعیت کره زمین را شامل می‌شود؛ یعنی به‌طور کلی می‌توان ادعا کرد که به همین میزان، مشتری بالقوه در جهان وجود دارد. 

خرید آنلاین فضایی کاملا متفاوت نسبت به خرید حضوری دارد. بشر صدها سال است که از روش خرید حضوری نیازهای خود را برطرف می‌کند و همچنان از این روش برای رسیدگی به اکثر خواسته‌ها و نیازهایش بهره می‌گیرد.

اما خرید آنلاین نیاز به حضور در محل را برای خرید حذف می‌کند، بنابراین مشتری هر لحظه در هر جایی که باشد می‌تواند اقدام به خرید کالا کند و لازم نیست منتظر باز شدن مغازه و رفتن به محل برای خرید باشد. فضای اینترنت یک مرکز خریدی است که از مجموع تمام مراکز خرید در جهان، کالا و خدمات بیشتری در آن وجود دارد.

در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کیفیت تصاویر و شیوه‌های عکاسی و فیلم‌برداری، شما از هر زاویه‌ای بخواهید می‌توانید محصول موردنظر را مشاهده کنید، از جزئیات آن با خبر شوید و همزمان با ده‌ها کالای مشابه مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

از سوی دیگر شما با سایه سنگین فروشنده بالای سرتان مواجه نیستید که در فروشگاه دنبال شما راه بیفتد و با حرف‌های پرآب و تابی که می‌زند شما را برای تصمیم‌گیری در منگنه قرار دهد. برای همین با خیالی آسوده می‌توانید کالا و خدمات را انتخاب کنید، مشورت کنید و بهترین انتخاب را انجام دهید، بنابراین تنها چیزی که لازم دارید یک دستگاه و اینترنت و صدالبته یک روش معتبر و مطمئن برای پرداخت است که منجر به دریافت کالا در زمان موردنظر شود و ریسک از دست‌ رفتن سرمایه را حذف کند.

بزرگ‌ترین بازارهای آنلاین جهان را علی‌بابا، آمازون و eBay به خود اختصاص می‌دهند که معمولا تراکنش‌‌های مرتبط با خرید و فروش‌هایی که از طریق این غول‌های خرده‌فروشی آنلاین انجام می‌شود از طریق سامانه‌های امنی همچون

 PayPal صورت می‌پذیرد تا روش پرداخت معتبر و امن باشد. اگر اعتماد نباشد، خرید و فروش دچار اختلال می‌شود. اما خرید آنلاین از کجا شروع شد؟ یکی از اولین سامانه‌های مبادلاتی آنلاین تقریبا ۶۰ سال پیش در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط شرکت IBM راه‌اندازی شد. 

این بستر که به OLTP  یا Online Transaction Processing  مشهور بود، پردازش تراکنش‌های مالی را انجام می‌داد. برای مثال خرید بلیت از شرکت هوایی  American Airlines یکی از خدماتی بود که از طریق این بستر انجام می‌شد و آژانس‌های مسافرتی مختلف به یک ابررایانه در IBM متصل بودند و به اطلاعات فروش بلیت‌ها و جزئیات سفرها دسترسی داشتند.

با گسترش تجاری‌سازی اینترنت از ابتدای دهه ۱۹۹۰ و غوغای آن از سال ۲۰۰۰، بازارهای آنلاین با سرعت گسترش پیدا کرد و خریدوفروش‌هایی که تا پیش از این فقط به حضور در محل برای خرید بستگی داشت، از کمند زمان و مکان رها شد و دری جدید را به‌سوی پیشرفت و رونق تولید باز کرد. 

امروز شما هرآنچه بخواهید از یک لامپ گرفته تا هواپیما را می‌توانید در یک بستر آنلاین پیدا کنید و به شرطی که از یک روش معتبر و مطمئن بتوانید پرداخت هزینه را انجام دهید، کالای موردنظرتان را خریداری می‌کنید و تحویل می‌گیرید. روش‌های معتبر و مطمئن پرداخت یکی از ستون‌های اصلی خرید و فروش‌های اینترتی یا به بیان دیگر معاملات آنلاین است.

 معاملات آنلاین شامل همه مواردی است که منجر به تبادل کالا یا خدماتی می‌شود که در فضای اینترنت از سوی فروشنده بارگذاری و توسط مشتری مشاهده و خریداری می‌شود. برای مثال تمام کالاهایی که در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار، شیپور و اینستاگرام مشاهده و اقدام به خرید آنها می‌کنید، مشمول لفظ معاملات آنلاین است، اما همان‌طور که عنوان شد پرداخت یا دریافت هزینه خریدوفروش‌های آنلاین، تنها زمانی که از طریق یک روش معتبر و مطمئن انجام شود، یک معامله امن تلقی می‌شود و اگر غیر از این باشد همواره با ریسک‌های گوناگون همراه خواهد بود. 

این روزها خرید حضوری ریسک ابتلا به ویروس‌کرونا را بسیار افزایش می‌دهد، در کنار آن خریدوفروش آنلاین از مسیر ناامن، نامطمئن و غیرمعتبر نیز ریسک‌های بزرگی را به طرفین معامله تحمیل می‌کند و رفتاری پرخطر محسوب می‌شود. 

به همین دلیل از زمانی که در کشورهای پیشروی غربی و شرقی خدمات خریدوفروش آنلاین پاگرفت، موضوع پرداخت از روش‌های معتبر و مطمئن نیز مطرح و پیگیری شد و شرکت‌هایی همچون PayPal، Stripe، Skrill، Square که تعداد آنها کم نیست، برای ارائه خدمات پرداخت امن در معاملات آنلاین ظهور پیدا کردند.