مشکلات اقتصادی؛ مانعی بر سر راه توسعه بیمه

 گیلان جزو استان‌های برتر از لحاظ ضریب نفوذ

حجت الله فلکیان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: بالا بودن ضریب نفوذ بیمه درهر شهر یا کشوری، نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن جامعه است که از این لحاظ استان گیلان جزو استان‌های برتر کشور قرار دارد و از وضعیت مطلوبی برخوردار است. وی با بیان اینکه بالا بودن فرهنگ بیمه‌ای در جامعه گیلانی، آشنایی با مباحث بیمه‌ای و همچنین توسعه شبکه بیمه‌ای دراین استان باعث شده مردم نگاه عمیق‌تری به موضوع بیمه و ایجاد امنیت و آرامش اجتماعی داشته باشند، افزود: این شرایط باعث شده تا استان گیلان با رشد ۴۰ درصدی در صنعت بیمه روبه‌رو شود و از لحاظ حق بیمه تولیدی جزو استان‌های برتر کشور به شمار آید. آن‌طور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه در سال‌جاری تولید پرتفوی ۲ هزار میلیارد تومانی را در گیلان محقق خواهند کرد که عدد قابل توجهی است.

فلکیان با اشاره به حادثه‌خیز بودن استان گیلان و حوادث متعددی که این استان را همواره تهدید می‌کند گفت: از آنجا که استان گیلان همه‌ساله در معرض حوادثی همچون برف، سیل و بعضا زلزله قرار دارد، بنابراین موضوع جغرافیا و طبیعت این منطقه، لزوم برخورداری از پوشش‌های بیمه‌ای مناسب را بسیار حائز اهمیت کرده است. وی با بیان اینکه در این راستا نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا بخش بیشتری از مردم، ریسک این خطرات را به شرکت‌های بیمه انتقال دهند افزود: از آنجا که در خطراتی چون آتش‌سوزی، سیل، برف سنگین، زلزله و... ممکن است کل سرمایه‌ای که سال‌های متمادی برای جمع‌آوری آن تلاش شده است از بین برود، از این رو بیمه می‌تواند بخشی از این خسارت‌ها را جبران کند. به عنوان مثال در برف سال گذشته که خسارت زیادی به منازل مسکونی استان گیلان وارد شد، بیش از ۱۰هزار پرونده خسارتی در سطح استان تشکیل شد که بیمه ایران بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت ناشی ازاین  رخداد را پرداخت کرد و به همین ترتیب سایر شرکت‌های بیمه اقدام به پرداخت خسارت کردند.

 بیمه ۳۰۰هزار واحد مسکونی روستایی در دستور کار

به گفته مدیر کل شرکت بیمه ایران در استان گیلان، به همین منظور ما برای پوشش بیمه‌های منازل روستایی به عنوان مناطقی که در برابر مخاطرات طبیعی آسیب‌پذیرتر هستند و در گام بعدی بیمه‌های مسکونی در حوزه شهری اقداماتی را شروع کرده‌ایم و دراین زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با دفتر امور روستایی استانداری گیلان به امضا رساندیم تا بتوانیم بیمه مخاطرات طبیعی ۳۰۰هزار واحد مسکونی روستایی گیلان را با همکاری استانداری در دستور کار قرار دهیم. وی در همین راستا با اشاره به امضای تفاهم نامه بین شرکت بیمه ایران و دفتر امور روستایی استانداری گیلان اظهار کرد: از آنجا که مناطق روستایی در برابر مخاطرات طبیعی آسیب پذیرتر هستند، در قالب طرح بیمه آتش‌سوزی منازل مسکونی روستاهای گیلان تلاش کرده‌ایم، علاوه بر بیمه آتش سوزی، مخاطرات طبیعی همچون زلزله، سیل، برف، توفان و رانش را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهیم که در یک بازه زمانی کوتاه توانستیم در قالب این طرح بیش از ۷۰هزار بیمه‌نامه به فروش برسانیم. فلکیان با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه، تمامی‌ روستاهای گیلان را تحت پوشش قرار خواهد داد و در حال حاضر برای ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی بیمه نامه پیش بینی شده است، یادآور شد: در تلاش هستیم این طرح را با همکاری استانداری به شکل مناسب پیش ببریم که البته در همین مدت کوتاه هم نتایج خوبی حاصل شده است.

 ایجاد شرایط مناسب برای خرید بیمه‌نامه

وی در ادامه به شرایط این بیمه‌نامه اشاره کرد و گفت: تعهدات شرکت بیمه ایران در حوزه مخاطرات طبیعی معادل ۴۰ میلیون تومان است که ۳۰ میلیون تومان آن برای ساختمان و ۱۰ میلیون تومان برای اثاثیه پرداخت می شود. مدیرکل بیمه ایران در گیلان، حق بیمه سالانه برای روستاییان را حدود ۵۳ هزار تومان عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و کاهش توان خرید مردم، تلاش کرده‌ایم با ایجاد شرایط مناسب این بیمه‌نامه را به فروش برسانیم تا فشار مالی متوجه روستاییان نشود. دراین راستا برای خرید این بیمه‌نامه مقرر شده که ۲۰هزار تومان به عنوان پیش قسط برای خرید حق بیمه دریافت و مابقی تقسیط شود. فلکیان در ادامه از تحت پوشش قرار دادن واحد‌های مسکونی شهری در فاز بعدی این تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: در این راستا پیش‌بینی شده تقریبا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی شهری  را تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا در زمان بروز حوادث، افراد از حداقل پوشش‌ها برخوردار باشند که البته با پرداخت حق بیمه اضافی، می‌توانند سقف پوشش‌های بیمه‌ای را افزایش دهند.  به گفته وی، این طرح باعث خواهد شد تا در نهایت، تمامی ‌واحد‌های مسکونی روستایی و همچنین شهری در استان گیلان تحت پوشش قرار گیرند که این موضوع می‌تواند در نهایت اطمینان خاطر برای افراد ایجاد کند. فلکیان معتقد است: مردم باید برای حفظ امنیت و ایجاد آرامش، به دنبال خرید پوشش‌های بیمه‌ای مناسب با بهترین شرایط باشند، چون کم‌بیمگی می‌تواند در نهایت مشکلاتی به وجود آورد و باعث عدم رضایت بیمه‌گذاران در زمان پرداخت خسارت شود.

 تمهیدات بهتری لحاظ شود

وی مشکلات اقتصادی را در حال حاضر به عنوان یک مانع بر سر راه توسعه بیمه و خرید خدمات بیمه‌ای مناسب از سوی بیمه‌گذاران عنوان کرد و گفت: اگرچه نرخ حق بیمه در کشور ما خیلی بالا نیست، اما به هرحال مشکلات اقتصادی سبب شده تا توان خرید در جامعه کاهش یابد و این موضوع به مانعی بر سر راه توسعه بیمه در کشور تبدیل شود. به گفته  این کارشناس بیمه، برای اینکه افراد بیشتری رغبت به خرید بیمه‌نامه پیدا کنند، باید تمهیدات بهتری لحاظ شود و ضمن اعمال سیاست‌های تقسیطی یا تخفیفی، انگیزه خرید را در بین مردم بالا برد. نیاز داریم در حوزه فرهنگ‌سازی همچنان کار کنیم و مردم را از مزایای بیمه مطلع کنیم.

به گفته این کارشناس بیمه، مردم باید به نتیجه برسند که بیمه می‌تواند آنها را در مقابل ریسک‌های مختلف محافظت کند و در شرایط فعلی اقتصادی که جبران هزینه‌ها سخت‌تر شده، ریسک زیان‌های احتمالی را به بیمه‌ها بسپارند.  وی با اشاره به ضریب نفوذ بیمه در کشور گفت: ضریب نفوذ ۲/ ۲ درصد کشور نشان ازاین امر دارد که ما همچنان با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم. البته در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده و همچنین تلاش‌های صورت گرفته توسط بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه و همچنین حضور شرکت‌های بیمه خصوصی با هدف توسعه این بخش، ما سالانه شاهد یک رشد نسبتا معقول در این بخش هستیم، اما همان‌طور که اشاره کردم با نقطه ایده‌آل فاصله بسیاری داریم.  به گفته رئیس شورای هماهنگی بیمه‌های بازرگانی استان گیلان باید این موضوع را بپذیریم که بیمه در دنیا جزو لاینفک فعالیت‌های اقتصادی و زندگی روزمره مردم است و در سبد خانوار عدد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، درحالی که در کشور ما این‌گونه نیست و اهمیت این موضوع خیلی جا نیفتاده است.

 رویکرد‌ها در صنعت بیمه باید تغییر کند

این کارشناس بیمه با تاکید براین موضوع که صنعت بیمه هنوز جای کار زیاد دارد و می‌تواند در تولید ناخالص داخلی کشور سهم بیشتری داشته باشد، افزود: برای تحقق این هدف نیاز داریم رویکرد بهتری را در پیش بگیریم و با تقویت بخش اقتصاد و فرهنگ‌سازی مناسب‌تر بیمه، انگیزه خرید بیمه‌نامه را در کشور بالا ببریم تا همه افراد جامعه از خدمات بیمه‌ای مطلوب برخوردار شوند. وی افزود: در کنار فرهنگ‌سازی مداوم که باید با همکاری رسانه‌ها و سایر ارگان‌های ذی‌ربط انجام گیرد؛ باید دست به متنوع‌سازی محصولات بیمه‌ای زد و خدمات بیمه‌ای متناسب با نیاز مشتریان ارائه داد. ما باید نیاز جامعه را بهتر بشناسیم و بر همین اساس، محصولات جدیدتری وارد بازار کنیم. بی‌تردید صنعت بیمه در کشور ما همچنان به پوشش‌های جدید بیمه‌ای نیاز دارد و باید در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود.

فلکیان به موضوع کرونا اشاره کرد و این ریسک را فرصتی برای ایجاد تحول در صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: کرونا تمامی ‌فعالیت‌های اقتصادی از جمله صنعت بیمه را متاثر کرده و مشکلات و موانعی را برای این بخش‌ها به وجود آورده است، اما قطعا فرصتی به وجود آورد تا شرکت‌های بیمه به فکر ایجاد تنوع و تحول در فعالیت‌ها و خدماتشان بیفتند و تغییراتی را در ارائه روش‌ها و محصولاتشان ایجاد کنند. به گفته وی این مسیری بود که با توجه به تحولاتی که در دنیا در حال رخ دادن است، باید در آن حرکت می‌کردیم که  کرونا به آن سرعت بخشید و تلنگری شد برای تغییر در بسیاری از بخش‌ها.