در همین حال مجموعه نفت و گاز سرو که سال‌ها پیش ‌از این اقدام به بومی‌سازی کالای استراتژیک کاتالیست کرده بود همزمان با این رویداد، علاوه بر بومی‌سازی محصولات تولیدی خود که نیازمند دانش فنی است، اقدام به ساخت و طراحی قطعات موردنیاز خود کرد؛ به‌طوری‌که کارخانه جدید این شرکت با زیرساختی کاملا مهندسی توسط افراد متخصص شکل‌گرفته است. در کارخانه جدید با به نظم درآوردن چیدمان ابزارها و طراحی منظم زیرساخت‌ها، این امکان فراهم شد تا در بیشتر موارد جلوی هزینه‌های مازاد برای خرید برخی ابزار و قطعات که غالبا از خارج وارد می‌شوند، گرفته شود.

به‌طوری‌که بافت زیربنایی کارخانه جدید نفت و گاز سرو از نظامی برخوردار است که این شرکت می‌تواند ادعا کند در کنار تولیدکنندگان مطرح کاتالیست در دنیا، دارای زیرساختی بهینه، پویا و بدون نقص است.

تجربه مهندسی ساخت کارخانه جدید بر پایه توان مهندسی که در سال‌های گذشته از نگهداری و تعمیر قطعات کارخانه نخست این شرکت خروجی دارد و همین امر سبب تمایز آن شده است.

 بهینه‌سازی تجهیزات زیر ذره‌بین نت

به گفته علیرضا سبزعلی، مدیر «نت» (نگهداری و تعمیرات) شرکت نفت و گاز سرو، طی ۶ سال گذشته کار واحد نگهداری و تعمیرات تنها به این دو محدود نشد و در همین مدت به آنالیز مهندسی ساخت و عیب‌یابی قطعاتی که اغلب چینی بودند و عمر کوتاهی داشتند پرداخته شد. درواقع این واحد کار بین‌رشته‌ای را در کارخانه جدید از خود به نمایش گذاشت.

وی دراین‌باره می‌گوید: طبق مسوولیتی که مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو بر عهده من گذاشت، وی کارهایی فراتر از انجام کارهای روتین و آنچه در وظایف واحد نت است را درخواست کرد. همین امر سبب شد تا دستگاه‌هایی که از چین خریداری‌شده و از جنس مناسبی برخوردار نیستند؛ زیر ذره‌بین واحد «نت» از بابت نوع عملکرد، طول عمر و خروجی قرار گیرند. به‌طوری‌که در برخی موارد با به‌کارگیری تاکتیک‌هایی آنها را برای کاربری‌های مفیدتر در داخل کارخانه با تغییری جزئی همراه کردیم. سبزعلی که نسبت به طراحی و ساخت مجدد قطعات علاقه وافری دارد، می‌افزاید: انجام چنین کارهایی وقت زیادی را از واحد نت سرو گرفته، ولی به دلیل پویایی موجود در سیستم فرآیند تولید محصولات در سرو و به‌روز بودن دانش فنی آن، الزام است که واحد نگهداری و تعمیرات نیز از خاصیت به‌روز بودن برخوردار باشد.

مدیر واحد نت شرکت نفت و گاز سرو در ادامه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ازآنجا‌که واحد تعمیرات آشنایی لازم را در خصوص توانمندسازی ماشین‌آلات موجود در کارخانه فعلی به دست آورده است، بهینه کردن توانایی ماشین‌آلات سبب شد گامی فراتر نسبت به ارائه خدمات فنی و تعمیراتی برداریم.

وی با مقایسه دو واحد خرید و بازرگانی با واحد نگهداری و تعمیرات یادآوری می‌کند: در بحث خرید تجهیزات بررسی فاکتور‌های حوزه قیمتی شاید تنها گزینه‌های قابل ‌بررسی باشد اما کار واحد نگهداری و تعمیرات این بررسی تنها به یک بررسی چند آیتمی ختم نمی‌شود.

 تطابق کاربری تجهیزات خارجی با اقلیم ایران

بحث اقلیم، آب‌وهوا، میزان فشار هوا، نوع کارکرد که هم‌راستا با نوع آلاینده‌هایی که در هر کارخانه وجود دارد، می‌تواند در به‌کارگیری آن دستگاه به لحاظ جغرافیایی در هر کارخانه‌ای متفاوت عمل کند؛ ازاین‌رو دستگاه‌های چینی تحت شرایط آب‌وهوایی ایران رفتار دیگری نشان می‌دهند که ازجمله وظایف حائز اهمیت واحد نت در سرو همین مدل از عیب‌یابی‌ها است که نیازمند دانش و شم فنی است.

وی ابراز می‌کند: اگر دستگاهی در یکی از کارخانه‌های سرو دچار نقص شود به‌سرعت به دنبال علت خرابی و سپس به دنبال ایجاد تغییر در بهره‌برداری بهتر از آن خواهیم بود.

سبزعلی با اشاره به مطلب فوق در زمینه استفاده بهینه از قطعات در مجموعه سرو می‌گوید: سال‌ها پیش، گزارش‌های خرابی زیاد داشتیم. به‌طور مثال از قطعه‌ای به نام «شَفت» دائما گزارش خرابی داشتیم به دلیل مناسب نبودن سطح مقطع آن در محل مربوطه هرماه دچار بریدگی و شکستگی می‌شد. قبلا این قطعات مستعمل و شکسته‌ها دور ریخته می‌شد یا پس از دو بار تعمیر دیگر هزینه تعمیر اجازه ادامه این کار را نمی‌داد، پس‌خرید مجدد فرمول بهتری بود. با نگاهی به ساختار آن و کمی مطالعه، تغییر در سطح مقطع و ایجاد انحنا در بخشی از قطعه، نتیجه‌ای حاصل شد که به بهترین گزینه تبدیل شد؛ پس از انجام آزمایش‌های متعدد، توانستیم عمر استفاده از این قطعه را افزایش دهیم و این اتفاق سبب شد تا طول عمر یک‌ماهه این قطعه به ۴ سال افزایش یابد.

وی به دیگر اقدام واحد «نت» در اجرای کارخانه جدید سرو اشاره می‌کند و می‌گوید: در کارخانه قبلی به دلیل اینکه تعداد زیادی از قطعات از مقاصد مختلف به کارخانه وارد شده بود و زیرساخت مناسبی از قبل برای نظم دهی به کارخانه تدوین‌نشده بود، به‌عنوان ‌مثال آشفتگی در چیدمان دستگاه‌های پرس و پمپ‌های مختلفی دیده می‌شد، اما در کارخانه جدید با پیش‌بینی کارکرد بیش از ۶۰ پمپ (ضریب نیاز فعلی کارخانه)  طراحی به‌گونه‌ای انجام‌شده که در صورت بروز اختلال و خرابی در سیستم‌های کمپرسور، تنها با باز و بسته شدن دو عدد شیر در سیستم پایپینگ، پمپ‌های جایگزین فعال می‌شوند.

 اهمیت نقش «نت» در واحدهای تولیدی

وی بر این باور است که دقت واحد «نت» در هر مجموعه حرفه‌ای می‌تواند کاهش هزینه‌ای بیش از ۸۰ درصد را به همراه داشته باشد به‌طوری‌ که در کارخانه جدید سرو این اتفاق به‌طور کامل ملموس است.

وی با اشاره به این مطلب که شفت‌های شکسته را دور نریختیم و با بازبینی ساختار طراحی آنها تعدادی قطعه یدکی جدیدی برای مجموعه در انبار ذخیره کردیم، درباره نحوه نگهداری قطعات در این کارخانه گفت: تمامی قطعات از ریز تا درشت به‌وسیله پلاک‌هایی شناسنامه‌دار شده‌اند و هر زمان که بخواهیم از موجودی انبار مطلع شویم با مراجعه به فهرست آنها و سیستم‌های اتوماسیون، در لحظه اطلاعات لازم را کسب می‌کنیم. سبزعلی در خصوص حضور مستمر واحد «نت» در فرآیند ساخت کارخانه جدید می‌افزاید: با توجه به برنامه افزایش ظرفیت و احداث یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های کشور، فضای توسعه در کارخانه جدید را یک و نیم برابر آن پیش‌بینی کردیم تا هر زمان که تصمیم به ایجاد خط تولید جدید از سوی مدیریت سرو گرفته شد، این امکان به‌خوبی مهیا باشد.

وی درباره نیروهای متخصص در واحد «نت» سرو تصریح می‌کند: به لحاظ تعداد نفرات واحد نت از ۳ نفر به ۲۴ نفر افزایش یافت که ازنظر علمی و تحصیلات نیز آنها از دیپلم به سطح کارشناسی ارتقا داشته‌اند. البته سرو همچنان به نیروهای متخصص در بخش فنی نیازمند است.

وی یادآوری می‌کند: در رشد و توسعه شرکت منتظر کسی نمانده‌ایم و هر آنچه در توان نیروهای متخصص داخل شرکت بود در بوته سعی و خطا قرارداده‌ایم تا جایی که امروز نه‌تنها انجام تعمیرات قوت واحد «نت » سرو به شمار می‌رود، بلکه توان طراحی و ساخت را به آن اضافه کردیم. این ثمره هفته‌ها کار بدون وقفه و استراحت نیروهای متخصص واحد «نت» است. سبزعلی با اشاره به این مطلب که رهبری نت تحت عنوان قیمت مناسب و در اسرع وقت  و هدایت نگهداری و تعمیر است تصریح می‌کند: وقتی محصول جدید وارد مدار تولید در کارخانه‌های سرو می‌شود با توجه به شرایط بازار منتظر رسیدن قطعات به آخرین نسخه در انبار نمی‌مانیم، بلکه با فرآیند پیشگیرانه‌ای که در دستور کارداریم زودتر از موعد نیاز خود را به واحدهای مرتبط اعلام می‌کنیم.

وی در پایان می‌گوید: با رویه یادشده در بخش «نت» تمامی واحدها با خیال راحت می‌توانند در مسیر تولید و تجاری‌سازی کاتالیست و عملیاتی کردن طرح‌های توسعه سرو گام‌های محکمی بردارند.