با این ‌وجود، تسلا با مشکلات زیادی نیز مواجه است، به‌خصوص وقتی صحبت از بهینه‌سازی تولید می‌شود، بی‌گمان خودروسازان قدرتمند آلمانی تجربه بسیار بیشتری در این خصوص دارند. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از تحلیلگران وب‌سایت بیزینس اینسایدر، سال ۲۰۲۱ سال بسیار هیجان‌انگیزی برای صنعت خودرو خواهد بود. ازیک‌طرف افت شدید فروش خودرو در نتیجه بحران کرونا و از طرف دیگر تکمیل برگزیت تولیدکنندگان آلمانی را در چند جبهه با دشواری‌هایی مواجه کرده است. درعین‌حال، آنها باید به‌سرعت به مدل‌های الکتریکی روی بیاورند تا از جریمه‌های قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا برای انتشار گاز CO۲ جلوگیری کنند. همچنین آنها باید سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را روی فناوری‌های جدید، نرم‌افزارهای به‌روز و نوآوری رانندگی خودران انجام دهند. اما به نظر می‌رسد که این تمهیدات لازم، ولی کافی نباشند، چراکه تسلا به‌زودی یک کارخانه جدید در شهر گرونهاید آلمان در نزدیکی برلین راه‌اندازی خواهد کرد که این کارخانه تولید خود را در سال‌جاری آغاز می‌کند و این اتفاق رقابت را در آلمان بیش‌ازپیش افزایش خواهد داد. در ادامه به فهرستی از فرصت‌ها و چالش‌های چند غول بزرگ خودروسازی در سال ۲۰۲۱ خواهیم پرداخت.

 نمایشگاه تسلا در شهر آیندهوون

در سال ۲۰۲۰، تسلا حاکم بلامنازع اخبار مربوط به خودرو در جهان بود، چراکه تنها طی چند سال این خودروساز برقی سیلیکون‌ولی  از یک تازه‌وارد به یک تولیدکننده پیشرو و قدرتمند در صنعت خودروهای برقی تبدیل ‌شده است. در سال ۲۰۲۰، تسلا نزدیک به ۵۰۰ هزار خودرو را به مشتریان خود تحویل داده است. این شرکت دانش‌بنیان میلیاردر متعلق به ایلان ماسک، دارای کارخانه‌هایی در ایالات‌متحده و شانگهای است و تسلا اولین خودروساز در چین بود که مجبور به ورود به یک سرمایه‌گذاری مشترک در این کشور نشد. به نقل از افراد مطلع، انتظار می‌رود تسلا امسال در اروپا نیز کارخانه جدیدی را در حوالی برلین افتتاح کند.

 بزرگ‌ترین مزیت تسلا

 درحالی‌ که خودروسازان سنتی برای جا نماندن از چرخه رقابت مجبورند ساختارهای تجاری خود را اصلاح کنند، اما تسلا می‌تواند بلافاصله شروع به کار کند. هارالد پروف از شرکت Deloitte Deutschland اخیرا در این خصوص به بیزنس اینسایدر گفته: «ساخت یک کارخانه جدید تولید خودروی برقی در حومه شهرها بسیار آسان‌تر از فرآیند تبدیل یا تغییر کارخانه‌های سنتی کنونی به یک کارخانه‌ مدرن تولید خودروهای برقی است.» تسلا همیشه با نوآوری‌های فنی خود ما را تحت تاثیر قرار داده است، به‌طور مثال در زمینه خودروهای خودران، این شرکت بسیار نوآور بوده و به‌سرعت به‌پیش می‌رود. این شرکت دانش‌بنیان این قابلیت را دارد که نرم‌افزارهای نصب‌شده روی خودروهای مشتریان خود را بدون نیاز به مراجعه به کارخانه، به‌روزرسانی کند. علاوه بر این، تسلا به‌تنهایی زیرساخت‌های قدرتمندی را برای شارژ خودروهای برقی خود با توجه به ایستگاه‌های شارژ سریع تسلا، ایجاد کرده است. از طرف دیگر ایلان ماسک یعنی مردی که شرکت تسلا حول محور او می‌گردد، یکی دیگر از دلایل محبوبیت روزافزون این برند است. به لطف اهداف بلند پروازانه و عجیب‌وغریبش که به آنها معروف است، مثلا شخصی که می‌خواهد حتی مریخ را نیز به قلمرو فرمانروایی خود اضافه کند، ماسک باعث ایجاد سیل عظیمی از طرفداران و دوستداران برای تسلا در سراسر جهان می‌شود. همچنین این میلیاردر کماکان تصویر خود را به‌عنوان یک دیوانه فناوری و طغیانگر در کانال توییتر خود حفظ کرده است.

ارزش سهام تسلا در یک سال گذشته به‌صورت نجومی اوج گرفت که در این عرصه، این شرکت کالیفرنیایی به‌عنوان با ارزش‌ترین خودروساز جهان شناخته می‌شود. این امر دسترسی خودروسازان سنتی را به سرمایه‌های تازه محدود خواهد کرد.

اتفاقا، بسیاری از سرمایه‌گذاران، تسلا را نه‌تنها به‌عنوان یک شرکت خودروساز، بلکه به‌عنوان یک غول فناوری می‌شناسند که در آینده خدمات دیگری را نیز به دنیا ارائه خواهد داد و صنایع مختلف از قبیل صنعت تامین انرژی را دچار دگرگونی خواهد کرد.

از طرف دیگر، تسلا نیز گاه با مشکلات کیفی روبه‌رو می‌شود. به‌خصوص وقتی صحبت از تولید بهینه می‌شود، تولیدکنندگان سنتی در این خصوص تجربه بیشتری نسبت به این تازه‌وارد صنعت خودرو دارند. با همه این اوصاف، حتی با ظهور خودروی تسلا مدلY این شرکت تاکنون مدل‌های کمی را به بازار ارائه داده است؛ زیرا به‌‌رغم هیاهوی زیاد در اطراف تسلا، این شرکت تنها در بازار خودرو جایگاه خوبی دارد. اینکه تسلا چگونه می‌تواند خود را در چین که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان است، حفظ کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 فولکس‌واگن: رانندگی تمام‌برقی

تغییر مسیر به سمت تولید خودروهای برقی برای فولکس‌واگن که دارای ۶۶۸ هزار کارمند و ۱۲۳ کارخانه در سراسر جهان است، یک چالش بزرگ است. بزرگ‌ترین خودروساز جهان به مدیریت هربرت دیس، هجوم برقی خود را به سمت بازار آغاز کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شرکت همچنین می‌تواند در زمینه خودروهای برقی به رهبر بازار جهانی تبدیل شود. به‌خصوص زمانی که خودروهای پلاگین از یک محصول خاص به محصولی با تولید انبوه برسند، فولکس‌واگن می‌تواند به‌خوبی قدرت‌نمایی کند. در سال ۲۰۲۰، فولکس‌واگن خودروی جمع‌وجور ID.۳ و خودروی شاسی‌بلند ID.۴ را وارد بازار کرد. در سال ۲۰۲۱ نیز این خودروساز قصد دارد ID.۵ را روانه بازار کند.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت بیزنس اینسایدر تا سال ۲۰۲۵، گروه فولکس‌واگن ۷۳ میلیارد یورو را برای توسعه بخش‌های دیجیتال و خودروهای برقی خود تزریق خواهد کرد؛ که طبق چشم‌انداز این شرکت باید حداقل ۷۰ مدل خودروی برقی و ۶۰ مدل هیبریدی تا سال ۲۰۳۰ به بازار ارائه کند. این استراتژی می‌تواند به‌زودی نتیجه دهد، زیرا فروش اتومبیل‌های دارای موتور احتراق کلاسیک به‌شدت در حال کاهش است و به لطف حمایت‌های دولتی فروش خودروهای الکتریکی در اروپا سر به فلک خواهد کشید.

بسیاری از ناظران صنعت بر این باورند که فولکس‌واگن به لطف فناوری‌های پلت‌فرمی که این شرکت معرفی کرده است، قادر خواهد بود قیمت خودروهای پلاگین را نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، این گروه در تولید باتری‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کند. با این ‌حال هنوز هم روز جشن فولکس‌واگن فرانرسیده است، چراکه سال گذشته، این سازنده با یکسری رسوایی‌ها از جمله جنگ قدرت در ولفسبورگ خبرساز شد. علاوه بر این، مشکلات نرم‌افزاری خودروی ID.۳ این شرکت باعث ایجاد چالش جدی برای مدیریت این غول خودروسازی شد. ازاین‌رو فولکس‌واگن هنوز راه زیادی برای تبدیل‌شدن به یک شرکت دانش‌بنیان مانند اپل، آمازون و گوگل پیش روی خود دارد. این شرکت طی پنج سال آینده، تقریبا ۲۷ میلیارد یورو در دیجیتالی‌سازی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 دایملر: مسابقه با مرسدس برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی

مرسدس، برند اصلی شرکت دایملر، غول خودروساز، امسال خودروی لوکس جدید EQS را روانه بازار می‌کند و امیدوار است بتواند به‌اندازه پورشه تایکان برقی جدید، توجهات را به خود جلب کند. تاکنون خودروی شاسی‌بلند جمع‌وجور EQC و ون EQV تنها وسایل نقلیه الکتریکی مرسدس هستند. با این ‌وجود، سهم اتومبیل‌های برقی از کل فروش دایملر در سال ۲۰۲۰ از ۲ درصد به ۴/ ۷ درصد رسیده است. این شرکت اخیرا با توجه به سه برابر شدن فروش خودروهای پلاگین مرسدس که منجر به تحقق اهداف آب و هوایی اروپا شد، یک پیروزی دیگر به دست آورد.

این شرکت اشتوتگارتی در سال ۲۰۲۰ موفق به ثبت رکورد فروش جدید در چین شد، اما دایملر همچنان با بحران کرونا در اروپا و آمریکا دست‌وپنجه نرم می‌کند. علاوه بر این، مدیرعامل سوئدی دایملر آقای Ola Källenius به دلیل کاهش میزان تولید این شرکت مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین مدیریت دایملر توسط مایکل برشت، رئیس شورای کار نیز به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت که دلیل آن تعدیل نزدیک به ده‌ها هزار نیروی کار بود. این امر ناخواسته به نفع شرکت تسلا خواهد شد، زیرا ازآنجا‌که دایملر برنامه اخراج مهندسان را آغاز کرده است، بسیاری از این متخصصان ورزیده به شرکت رقیب می‌پیوندند.

 بی ام دبلیو: رسیدن به ملزومات

درحالی‌که بی‌ام‌و زمانی پیشگام تولید خودروهای برقی بود، اما این شرکت عظیم مونیخی در حال حاضر در این زمینه عقب‌مانده قلمداد می‌شود. به‌جای ساخت اتومبیل‌هایی با باتری خالص تمام برقی، این شرکت در حال حاضر هنوز هم با قدرت روی خودروهای پلاگین هیبریدی تمرکز دارد. اما در نهایت به گوش می‌رسد که از نوامبر سال ۲۰۲۱، خودروی لوکس شاسی‌بلند کاملا برقی iX این شرکت در جاده مشاهده خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود سهم بی‌ام‌و در فروش وسایل نقلیه الکتریکی تا سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شود و به ۲۰ درصد از کل فروش برسد. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت بیزنس اینسایدر، بحران کرونا باعث کند شدن روند حرکت شرکت BMW شد، شرکتی که به موفقیت عادت دارد. در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۰، برای اولین بار پس از ۱۱ سال وضعیت فروش BMW به رنگ قرمز بود؛ اما کارشناسان معتقدند که نجات‌دهنده شرکت مونیخی بازار چین خواهد بود، جایی که در حال حاضر روند فروش به‌صورت دورقمی رشد می‌کند. بی ام دبلیو نیز مانند سایر تولیدکنندگان آلمانی در حال کاهش نیرو است. طبق آمار بالغ‌ بر ۶ هزار شغل در این شرکت از بین خواهد رفت، اما اخراج اجباری صورت نخواهد گرفت. همانند دایملر، بی‌ام‌و نیز سرمایه‌گذاری زیادی را در توسعه خودروهای خودران انجام داده است، اما کماکان در این زمینه شرکت تسلا یکه‌تازی می‌کند.