این طرح از مجموعه طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بود که در سال ۱۳۷۹ ابتدا تحت مدیریت شرکت پتروشیمی پارس آغاز شده بود و در راستای سیاست‌های اقتصادی برنامه سوم و با توجه به اظهار علاقه شرکت ساسول از آفریقای جنوبی، برای مشارکت در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های طرح الفین نهم، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ساسول آفریقای جنوبی، به امضا رسید و بر مبنای آن واحد الفین و نیز دو واحد پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن متوسط و سنگین، از شرکت پتروشیمی پارس منفک و به‌عنوان یک مجتمع مستقل برای اجرا به شرکت تازه تاسیس آریا ساسول واگذار شد. این مجموعه در سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۹۲ پس از اوج‌گیری تحریم‌ها، شرکت ساسول آفریقای جنوبی تصمیم به خروج از مشارکت و فروش سهام خود کرد. با توجه به موافقت شریک خارجی تغییر در ترکیب سهامداران رخ داد و شرکت پارس تامین ‌مجد با خریداری سهام شریک خارجی به‌عنوان سهام‌دار جدید در کنار شرکت پتروشیمی پارس دیگر ذی‌نفع سازمان قرار گرفت. موضوع فعالیت شرکت عبارت است از طراحی، توسعه، تامین سرمایه، ساخت، تملک و بهره‌برداری و نگهداری واحدهای تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی پارس واقع در بندر عسلویه و بازاریابی، فروش و پخش این محصولات در بازارهای داخلی و بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و انجام کلیه فعالیت‌های امور فنی، مهندسی و مالی و هرگونه خدمات تجاری که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط با موضوع شرکت است.

محصولات این مجموعه شامل اتیلن، پلی‌اتیلن سبک، پلی‌اتیلن متوسط و سنگین و محصولات جانبی (۱۱ محصول دیگر) است. موارد مصرف محصولات شامل پلی‌اتیلن سبک، فیلم، کیسه، ظروف، پوشش کابل و قطعات صنعتی پلی‌اتیلن، لوازم‌خانگی، فیلم، قطعات صنعتی، ظروف، لوله، بطری‌های پلاستیکی است. خوراک عمده واحدهای پلیمری، اتیلن است که آریا ساسول با تبدیل اتان به اتیلن نسبت به تأمین این ماده اولیه به‌صورت کارمزدی نیز مبادرت می‌ورزد.

 بررسی بنیادی سهم

آریا با دریافت اتان از پتروشیمی پارس و تبدیل به اتیلن و عودت آن به پتروشیمی مذکور و دریافت سود ناشی از این کار، می‌تواند با احتساب نرخ تبدیل و کسر هزینه‌های ثابت معادل ۱۰ سنت به ازای هر سهم (با مفروضات کنونی) سود بسازد. بنابراین در صورت تداوم عملکرد و نرخ‌های جهانی و نیز فرض ثبات دلار ۲۲هزار تومانی می‌توان برای سال آینده پیش‌بینی سود ۲۲۰۰ تومانی را برای این سهم متصور بود.

شرکت در ماه گذشته رشد فروش داخلی معادل ۳۷ درصد متوسط و رشد فروش صادراتی ۱۱۹ درصد متوسط را نسبت به میانگین ماهانه سال جاری تجربه کرده است. سود ناخالص آریا در ۹ ماهه سال جاری ۱۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و در سود عملیاتی نیز به رشد ۱۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دست یافته است. سود خالص شرکت نیز نسبت به سال گذشته معادل ۱۳۱ درصد افزایش داشته است. روال سودآوری خوب و ذخیره کردن سودهای حاصله موجب شد تا در سال جاری، سهم آریا نسبت به افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از سود انباشته مبادرت ورزد که مراحل آن در تاریخ ۲۹/ ۱۰/ ۱۳۹۹ نهایی شده و به ثبت رسید.

با نگاهی به روند ذخیره سودهای دوره‌های مالی اخیر و نیز نرخ تسعیر ارز که موجب تحصیل ۱۳۰۰ میلیارد تومان درآمد شده، می‌توان برآورد کرد که سهم قادر به سودسازی ۱۱۱۰ ریالی نیز خواهد بود.

 بررسی تکنیکال سهم

سهم آریا در سال جاری باقیمت ۶۵۱۰ تومان عرضه اولیه شد و با حفظ صف خرید تا سقف تاریخی خود یعنی ۲۰۶۰۰ تومان رشد کرد. پس ‌از آن با شروع اصلاح و همزمانی با ریزش بازار بورس، معادل ۳۶ درصد از روند خود را اصلاح کرد که با توجه به رشد سهم و وضعیت بازار مقدار مطلوبی است. پس ‌از آن سهم در یک بازه رنج با شیب صعودی ملایم قرار گرفته است و هرگاه بتواند از محدوده ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۳۰۰ ریال (تعدیل‌شده) گذر کند روند اصلی صعودی سهم برقرار خواهد شد. هرگاه قیمت سهم به کف کانال خود نزدیک شده شدیدا مورد استقبال بازار قرار گرفته و موجب حفظ قیمت سهم و ممانعت از افت آن شده است. سهم تقریبا در محدوده کف کانال قیمتی خود قرار دارد که می‌تواند پس از تایید تکنیکالی و وضعیت مساعد بازار در ایام گذشته برای سهامداران کوتاه‌مدتی با دید سقف کانال مذکور نیز جذاب باشد. با توجه به بنیاد قوی سهم آریا، سهامداری بلندمدت بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.