خام فروشی؛ مشکل صنعت پتروشیمی کشور

 حسن نجفی سمنانی، مدیرعامل پتروشیمی با اعلام این خبر و در پاسخ به این پرسش که محصولات تولیدی پتروشیمی ایلام ازلحاظ کیفیت در چه جایگاهی قرار دارد و چه میزان از تولیدات این شرکت به خارج از کشور صادر می‌شود، اظهار کرد: واحد HD پتروشیمی ایلام تحت لیسانس «میتسویی ژاپن» یکی از باکیفیت‌ترین گریدها به نام گرید فیلم یا ۷۰۰۰F را تولید و روانه بازار هدف می‌کند که یک گرید متمایز و در حد جهانی است. وی تصریح کرد: علاوه برگرید فیلم، پایه‌های بادی و لوله تزریقی تولید شده است و تولید در این واحد به بیش از یک میلیون تن، افزایش‌ یافته و خوشبختانه، تاکنون، هیچ شکایتی از کیفیت محصولات این شرکت گزارش نشده است. این مقام مسوول افزود: در حال حاضر، بالغ ‌بر ۹۰درصد محصولات تولیدی پتروشیمی ایلام به خارج از کشور صادر می‌شود.

 چین و هند واردکننده محصولات پتروشیمی ایلام

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در پاسخ به این پرسش که بازار صادراتی محصولات تولیدی پتروشیمی ایلام، کدام کشورها هستند، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: فروش و صادرات محصولات تولیدی پتروشیمی ایلام از دو طریق زمینی و دریایی، انجام می‌گیرد. نجفی سمنانی اظهار کرد: محصولات تولیدی پتروشیمی از طریق مرز زمینی به کشور ترکیه، صادر می‌شود و این کشور، مشتری پروپاقرص محصولات پتروشیمی ایلام است. وی افزود: کشورهای ترکمنستان، ارمنستان و قزاقستان نیز از دیگر مشتریان پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام هستند و بخش محدودی از محصولات پتروشیمی ایلام نیز به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود. نجفی سمنانی در ادامه بیان کرد: محصولات پتروشیمی ایلام از طریق مسیر دریایی و از سوی بندرعباس به کشورهای شرق آسیا صادر می‌شود و کشور چین و هند واردکننده اصلی محصولات پتروشیمی ایلام هستند.

 ایلام نیروی متخصص صنعت پتروشیمی ندارد

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در پاسخ به این پرسش که پتروشیمی ایلام با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اصلی‌ترین چالش پیش روی شرکت پتروشیمی ایلام و سهامداران این شرکت، تامین خوراک است.

نجفی سمنانی اظهار کرد: دومین، چالش پتروشیمی ایلام مربوط به موضوع اشتغال‌زایی است و با توجه به شرایط محرومیت منطقه و بیکاری جوانان و عنایت به اینکه پتروشیمی ایلام تنها صنعت بزرگ در منطقه است، انتظار مسوولان و مردم، برای به‌کارگیری و استخدام افراد جویای کار بالا است.

وی افزود: نبود صنایع پایین‌دستی و تکمیلی در پایین‌دست پتروشیمی ایلام، بیشتر استخدام‌های استان را متوجه این صنعت کرده است که با راه‌اندازی پارک پلی پرویپلن، باید بخشی عظیمی از اشتغال استان از این محل، تامین شود. مدیرعامل پتروشیمی ایلام تصریح کرد: کمبود نیروهای با تجربه و آموزش‌دیده در منطقه، نیز یکی دیگر از مشکلات این صنعت در استان ایلام است. نجفی سمنانی در ادامه بیان کرد: فراز و نشیب‌های واگذاری به بخش خصوصی و تغییر مدیریت‌ها یکی دیگر از چالش‌های پیش روی این صنعت در استان ایلام است و این موضوع، دلیل اصلی تاخیر در راه‌اندازی اولین الفین غرب کشور بوده است.

وی افزود: تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بدعهدی لایسنسور و وندور نیز از عمده‌ترین مسائل و مشکلات پیش روی واحد الفین و تاخیر در راه‌اندازی این واحد پس از ۱۵ سال بوده است.

 تامین خوراک؛ مشکل پیش‌روی پتروشیمی ایلام

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در پاسخ به این پرسش که پتروشیمی ایلام در تامین خوراک موردنیاز با چه مشکلاتی مواجه است، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش‌روی مجتمع پتروشیمی ایلام از زمان افتتاح واحد پلی‌اتیلن در سال ۹۳ تاکنون، تخصیص خوراک پایین‌تر از ظرفیت اسمی واحد HD بوده است.

 نجفی سمنانی اظهار کرد: کارخانه پلی‌اتیلن، ظرفیت اسمی ۴۰ تن در ساعت و ۳۰۰ هزار تن در سال را دارد که از زمان بهره‌برداری، خوراک با ظرفیت کامل در اختیار پتروشیمی ایلام قرار نگرفته و خوراک این واحد تا قبل از راه‌اندازی الفین از طریق خط اتیلن غرب تامین‌شده است.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی واحد الفین، خوراک موردنیاز از طریق پالایشگاه گاز ایلام، تامین می‌شود و امکان دریافت خوراک به میزان ۴۵۰ هزار تن در سال وجود دارد؛ اما پالایشگاه با ۶۰ درصد ظرفیت، امکان تامین خوراک مجتمع را دارد.

 بی‌تاثیری تحریم‌ها بر میزان تولید

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در پاسخ به این پرسش که تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شیوع بیماری کرونا چه تاثیری بر میزان تولید و صادرات محصولات تولیدی پتروشیمی ایلام گذاشته است، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: خوشبختانه، تحریم‌های ظالمانه آمریکا تاثیری بر میزان تولید پتروشیمی ایلام نداشته است و به جز در تامین کاتالیست و مواد شیمیایی و پایدارکننده کیفیت محصول که با اعمال تحریم‌های آمریکا این پتروشیمی با مشکلاتی روبه‌رو شد، با دور زدن تحریم‌ها این تجهیزات و مواد شیمیایی موردنیاز، تامین‌شده و باعث توقف تولید نشده است. نجفی سمنانی اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور، پتروشیمی ایلام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تولید خود ادامه داد؛ به‌‌رغم وضعیت قرمز کرونا در بسیاری از ماه‌های سال و همچنین ابتلای همکاران و مدیران این مجتمع به بیماری کرونا این بیماری نتوانست تاثیری درروند تولید پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام بگذارد.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا تاثیری در میزان صادرات محصولات تولیدی پتروشیمی ایلام به کشور چین نداشته است؛ اما بخشی از میزان صادرات به ترکیه را تحت‌الشعاع خود قرارداد که منجر به توقف موقت صادرات به این کشور شد.

 خام‌فروشی؛ مشکل جدی صنعت پتروشیمی

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی کشور با چه مشکلاتی مواجه هستند و برای رفع این مشکلات نیاز است چه اقداماتی انجام بگیرد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: سخت شدن شرایط رقابت محصولات پتروشیمی تولید داخل در بازارهای جهانی، یکی از مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی کشور است.

نجفی سمنانی اظهار کرد: با عنایت به رویکرد بازار محوری این محصولات و رقابتی بودن آن فروش با چالش جدی مواجه است.

وی تصریح کرد: خام‌فروشی محصولات پتروشیمی، یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی تولید در صنعت پتروشیمی و سرمایه‌گذاران فعال در این صنعت است. نجفی سمنانی تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریم‌ها و خام‌فروشی محصولات پتروشیمی در کشور، لزوم ایجاد صنایع تبدیلی و پایین‌دست پتروشیمی‌ها برای تکمیل حلقه زنجیره تولید یک امر مهم و کلیدی است. وی افزود: مشکلات مربوط به حوزه کارگری واحدهای تولیدی به‌ویژه در بخش پروژه تا راه‌اندازی آن نیز از دیگر مشکلات صنفی مدیران و تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی کشور است. مدیرعامل پتروشیمی ایلام در ادامه بیان کرد: تحریم‌ها و بدعهدی «لایسنسورها» و «وندورها» یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی واحدهای تولیدی است که منجر به طولانی شدن روند احداث و تکمیل پروژه‌های کلان در کشور، به‌ویژه در صنعت پتروشیمی شده است. نجفی سمنانی گفت: تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی کشور با توسعه قانون‌مند و نظام‌مند صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در قالب پارک‌های پتروشیمی و ایجاد بنگاه‌های زودبازده، کوچک و متوسط پتروشیمی، قادر خواهند بود که زمینه تولید محصولات باارزش و محصولات جدید، ایجاد شغل‌های پایدار، مدیریت و کاهش هزینه تولید و درنهایت کسب حداکثر ارزش ‌افزوده از مواد خام پتروشیمی را فراهم کنند.

 اشتغال‌زایی ۱۱۸۵ نفری

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در پاسخ به این پرسش که افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام چه تاثیری بر توسعه و شکوفایی استان خواهد گذاشت و میزان اشتغال‌زایی پتروشیمی ایلام درمجموع چند نفر است و چند درصد این اشتغال‌زایی به نیروهای بومی اختصاص‌یافته است، گفت: فاز دوم پتروشیمی ایلام با سرمایه‌گذاری ۸۶۶ میلیون یورویی و ظرفیت تولید ۷۶۵ هزار تن اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع در چهارم دی‌ماه ۹۹ توسط ریاست محترم جمهوری راه‌اندازی شد.

نجفی سمنانی اظهار کرد: فاز دوم پتروشیمی ایلام در زمان ساخت، زمینه اشتغال ۱۳۰۰ نفر را فراهم کرد و در زمان بهره‌برداری از این فاز، زمینه اشتغال‌زایی حدود ۸۵۰ نفر را فراهم کرد که ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۶۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در فاز دوم پتروشیمی ایلام به کار مشغول هستند.

وی تصریح کرد: افتتاح فاز ۲ پتروشیمی ایلام که این مجتمع را به بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی غرب کشور تبدیل کرده است، می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه و شکوفایی استان ایلام و منطقه داشته باشد و علاوه بر اشتغال‌زایی جوانان و همچنین تربیت نیروی انسانی مجرب و آماده به‌کار، زمینه جذب سرمایه‌گذاران بسیاری را در جهت توسعه صنایع پایین‌دستی، فراهم کند. نجفی سمنانی در پایان گفت: همچنین بخشی از سود حاصله شرکت پتروشیمی ایلام، صرف مسوولیت‌های اجتماعی و ساخت مراکز آموزشی و رفاهی برای مردم استان و منطقه می‌شود. ۹۰ درصد از کارکنان پتروشیمی ایلام و ۹۲درصد از نیروهای پیمانکاری این مجتمع، بومی هستند و در حال حاضر، بیش از یک‌هزار و ۱۸۵ نفر در مجتمع پتروشیمی ایلام مشغول به‌کار هستند.

p28-01