بنا به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از خبرگزاری رویترز، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) سه‌شنبه گذشته به فورد دستور داد تا جهت تعویض بادکننده‌های کیسه‌هوای سمت راننده خودروهای خود فراخوان صادر کند و دادخواست سال ۲۰۱۷ این خودروساز را جهت لغو این فراخوان پرهزینه، رد کرد.

نقص موردبحث که در موارد نادر منجر به پاره‌شدن بادکننده‌های کیسه‌هوای خودرو شده و می‌تواند قطعات فلزی را به اطراف پخش کند و حتی منتج به مرگ سرنشینان شود، باعث بزرگ‌ترین فراخوان خودرو در تاریخ ایالات‌متحده شده که در آن بیش از ۶۷ میلیون کیسه هوا باید تعویض شوند. این در حالی است که در سراسر جهان، حدود یکصد میلیون بادکننده نصب‌شده در سیستم‌های کیسه هوا در محصولات ۱۹ خودروساز بزرگ فراخوانده شده‌اند.

این فراخوان دربرگیرنده ۲/ ۷میلیون وسیله نقلیه آمریکایی است که فورد هزینه‌های ناشی از آن را در آمار و ارقام سه‌ماه چهارم خود لحاظ خواهد کرد. این در حالی است که این خودروها قبلا برای کیسه‌های هوای سمت مسافر نیز فراخوانده شده بودند.

شرکت فورد اظهار کرد: «ما معتقدیم که مطابق با آمار و اطلاعات گسترده ارائه‌شده به مشتریانمان، وارانتی (ضمانت) شرکت ما مشمول ایمنی کیسه‌هوای سمت راننده نیست اما با این ‌حال، ما به تصمیم NHTSA احترام می‌گذاریم و فراخوان خواهیم داد.»

«اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا» همچنین از شرکت مزدا موتور نیز خواسته است تا ۵۸۰۰ دستگاه بادکننده کیسه‌هوا را در خودروهای سری B مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ خود، فراخوان کند. بادکننده‌های کیسه‌هوای ساخت شرکت تاکاتا منجر به حداقل ۴۰۰ مصدومیت و ۲۷ کشته در دنیا شده‌اند که از جمله ۱۸ کشته آنها در ایالات‌متحده بوده که دو مورد آنها مربوط به کامیون‌های فورد رنجر مدل ۲۰۰۶ است که قبلا فراخوانده شده بودند.

خودروهای فورد که مشمول این فراخوان می‌شوند، انواع مختلفی از سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ است که از آن جمله می‌توان به رنجر، فیوژن، Edge، Lincoln Zephyr /  MKZ، مرکوری میلان و Lincoln MKX اشاره کرد. در ماه نوامبر نیز NHTSA دادخواست تجدیدنظر شرکت جنرال‌موتورز را برای جلوگیری از فراخواندن ۵/ ۹میلیون خودروی آمریکایی با کیسه‌های هوای تاکاتا رد کرده بود. جنرال‌موتورز اعلام کرد که این فراخوان، بالغ ‌بر ۷ میلیون وسیله نقلیه ساخت این شرکت در سراسر جهان را پوشش می‌دهد و هزینه آن در حدود ۱/ ۲میلیارد دلار است.

شرکت فورد اظهار کرده که انتظار می‌رود این ضرر تحمیل‌‌شده موجب کاهش ۱/ ۲ میلیارد دلاری درآمد خالص این شرکت شود، اما پیش‌بینی‌ها برای حق بیمه بازنشستگی سال ۲۰۲۱ کارکنان فورد بدون تغییر باقی ماند.