«استلانتیس» با بازار خودرو چه خواهد کرد؟

به گزارش فاکس بیزینس، این توافق که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ کلید خورد؛ اما به‌خاطر مشکلاتی که پاندمی کرونا با خود به دنبال داشت به‌تاخیر افتاد. اوایل ماه میلادی جاری، اما این ادغام از سوی سهامداران به تصویب رسید و در شرایطی نهایی شده است که کسب‌وکار خودروسازی جهان به‌سرعت به سمت فناوری‌های نو همچون خودروهای برقی پیش می‌رود و تلاش می‌شود در آن‌ همه فعالیت‌ها از مهندسی و ساخت خودروها گرفته تا نحوه فروش آنها دگرگون شود. بر اساس داده‌های سال ۲۰۱۹ که آخرین آمار موجود محسوب می‌شود، «استلانتیس» که نامش از یک واژه لاتین به معنی «روشن‌شده از نور ستارگان» گرفته‌شده است، به لحاظ فروش و درآمد، در جایگاه سومین خودروساز بزرگ جهان قرار می‌گیرد، هرچند به‌تازگی تحلیلگران آن را چهارمین غول خودروساز جهان نامیده‌اند، جایگاهی که معیار حجم تولید برای آن در نظر گرفته ‌شده است. در روز ۳ بهمن ارزش آن در بورس به بیش از ۵۱ میلیارد دلار بالغ شد.

سهام این غول جدید خودروسازی از ۲۹ دی تحت نماد STLA در بورس پاریس و میلان و از ۳۰ دی در بورس نیویورک عرضه شد. طبق پیش‌بینی‌ها مجموع فروش آن در سال به ۱/ ۸ میلیون دستگاه خودرو بالغ خواهد شد. حضور عمده استلانتیس در آمریکای‌شمالی خواهد بود و درعین‌حال بیش از یک‌چهارم بازار اروپا را نیز به‌دست خواهد گرفت. این غول خودروساز مجموعه‌ای عظیم از برندهای معروف مشتمل بر ۱۴ برند را خواهد فروخت که ازجمله آنها می‌توان به نام‌های آشنای آمریکایی همچون جیپ و رام و نام‌های معروف اروپایی همچون پژو، سیتروئن و اوپل و برندهایی لوکس همچون مازاراتی و آلفارومئو اشاره کرد. مقر اصلی استلانتیس در آمستردام خواهد بود و مراکز عملیاتی آن در کشورهای فرانسه، ایتالیا و آمریکا مستقر خواهند بود. البته فعالیت‌های عملیاتی این شرکت در بیش از ۳۰ کشور جهان ادامه خواهد یافت و توانایی حضور در بیش از ۱۳۰ بازار جهان را خواهد داشت. این شرکت در هیات‌مدیره خود ۱۱ مدیر را جای ‌داده است که جان الکان، رئیس هیات‌مدیره خواهد بود و کارلوس تاوارس در آن به‌عنوان مدیرعامل حضور خواهد داشت.

سال ۲۰۱۹ که سال پر از آشوبی برای همه خودروسازان جهان بود، مدیران فیات‌کرایسلر و پژوسیتروئن همه عزم خود را به این ادغام معطوف داشتند. آنها بر این باور بودند که چالش‌هایی که پاندمی کووید-۱۹ ایجاد کرد ضرورت این ادغام را بیش‌ازپیش افزایش داد. برآوردهای آنها حکایت از آن دارد که این اتحاد در نهایت منجر به صرفه‌جویی سالانه ۶ میلیارد دلار در هزینه‌ها خواهد شد که بخشی از آن حاصل بهره‌مندی بخش‌های مهندسی و خرید قطعات دو شرکت از مزیت مقیاس خواهد بود.

باوجود همه این‌ها، اما بخش خودرو خاطرات تلخی نیز از برخی رقبای استلانتیس در ذهن دارد که ازجمله آنها می‌توان به جنرال موتورز اشاره کرد، شرکت‌هایی که در جهت معکوس پیش رفتند و حالا در تلاش هستند تا از مناطقی که در آنها پول خود را از دست دادند، کنار بکشند و فعالیت‌های جهانی خود را محدود سازند تا بتوانند پویاتر عمل کنند. کارلوس تاوارس، رئیس پژو سیتروئن که حالا رهبری استلانتیس را بر عهده دارد با چالش‌های متعددی در هماهنگ‌سازی این دو شرکت با یکدیگر روبه‌رو است. ازجمله این چالش‌ها می‌توان به کارخانه‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند، برندهایی که از سایرین جامانده‌اند و کسب‌وکار بازدارنده خودروسازی چینی‌ها اشاره کرد. به همین علت هنوز برخی تحلیلگران مطمئن نیستند که آیا در آینده هر ۱۴ برند تحت پوشش دو شرکت ادامه حیات خواهند داشت یا خیر.

کارلا بایلو، رئیس مرکز تحقیقاتی «اتوموتیو ریسرچ» و همکار سابق تاوارس در نیسان موتورز، در این رابطه گفت: «حساس‌ترین بخش هر اقدام زمانی است که شما مجبورید همه ارزش‌ها و اهداف شرکت‌ها را با هم تلفیق کنید.» تاوارس ۶۲ ساله در محافل خودروسازی به‌خاطر موفقیتش در احیای کسب‌وکارهای در حال ورشکستگی مشهور است. وقتی او برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ از شرکت رنو به شرکت پژو پا نهاد این شرکت با کمبود نقدینگی مواجه بود. طی تنها ۶ سال او موفق شد این شرکت را به یکی از سود‌ده‌ترین شرکت‌های خودروسازی اروپا تبدیل کند تا جایی‌که شرکت پژو سال ۲۰۱۹ حاشیه سود ۵/ ۸ درصدی را به ثبت رساند. پس‌ازآن وی موفق شد اپل و واکسهال دو برند اروپایی که زمانی گرفتار در مشکلات بودند و پژو آنها را از جنرال موتورز در سال ۲۰۱۷ خریده بود را احیا کند. در شرکت پژو این تحول تا حدود زیادی مرهون حذف تخفیف‌های فروشی بود که به حاشیه سود آسیب می‌زد، اقدامی که شرکت را در زمینه هزینه‌ها هوشیارتر ساخت. او همچنین موفق شد بدون آنکه شرکت مجبور شود کارخانه‌ها را تعطیل کند، از تعداد نیروی کار اضافی بکاهد. موفقیت او در این زمینه از طریق امضای توافق‌نامه‌های جدید با اتحادیه‌های کارگری و کاهش مشاغل از طریق بازخرید حاصل شد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند این همان فرمولی است که به‌احتمال‌زیاد در استلانتیس نیز به کار خواهد برد. استلانتیس در حال حاضر در سراسر جهان حدود ۴۰۰ هزار کارمند دارد. یکی از بزرگ‌ترین وظایف تاوارس تلفیق فعالیت‌های تولیدی دو خودروساز خواهد بود که هم‌اکنون در سرتاسر جهان نزدیک به ۵۰ کارخانه در اختیار دارند. طبق داده‌های مرکز تحقیقاتی «ال‌ام‌سی اتوموتیو» بسیاری از این کارخانه‌ها خیلی کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. علاوه بر همه این چالش‌ها او باید نسبت به کسب‌وکار دو شرکت در چین نیز هوشیار باشد. هم‌اکنون مجموع فروش دو شرکت در چین کمتر از یک درصد بازاری است که در آن طی سال گذشته ۲۰ میلیون دستگاه خودرو فروخته شد. دیگر چالشی که او باید نسبت به آن هوشیار باشد، فعالیت‌های زیان‌ده فیات کرایسلر در اروپا است. یکی از پرسش‌های مطرح این است که آیا فیات و کرایسلر در این ادغام به حیات خود ادامه خواهند داد یا خیر، چون هردوی آنها طی سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. در مورد پژو هم این ابهام مطرح است که آیا به آمریکا بازخواهد گشت یا نه. در اوایل سال ۲۰۱۹ بود که گزارش‌هایی مبنی بر بازگشت پژو به جاده‌های آمریکا تا سال ۲۰۲۶ منتشر شده بود.

در بخش خودروهای برقی، استلانتیس تحت‌فشار خواهد بود تا سرمایه‌‌ای که صرف این فناوری می‌کند، بتواند به‌پای سرمایه‌گذاری دیگر رقبا همچون جنرال موتورز برسد. جنرال موتورز قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بالغ ‌بر ۲۷ میلیارد دلار صرف خودروهای برقی و خودروهای خود‌ران کند. به گزارش کار اند درایور، هم‌اکنون استلانتیس بالغ‌بر ۲۹ خودروی برقی در بازار دارد که شامل خودروهای تمام برقی و هیبریدی هستند. استلانتیس در یک کنفرانس خبری اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ این شرکت «یک مدل برقی برای هر یک از مدل‌های جدید جهانی خود ارائه خواهد کرد.» در شرایطی که فیات کرایسلر و پژو تلاش کردند تا عرضه خودروهای «پلاگین» و باتری‌ها را گسترش دهند، بازار خودروهای برقی بیش ‌از پیش رقابتی شده است تا جایی که هم خودروسازان سنتی و هم استارت‌آپ‌ها آماده می‌شوند تا در سال جاری میلادی مدل‌های جدید از خودروهای برقی را عرضه کنند. استلانتیس قصد دارد بخش اعظم ۱/ ۶ میلیارد دلاری که به‌عنوان صرفه‌جویی سالانه پیش‌بینی کرده است را صرف توسعه خودروهای برقی و دیگر فناوری‌های هزینه‌بر کند. بنا به اعلام تاوارس، ۸۰ درصد از این صرفه‌جویی ۶ میلیارد دلاری تا پیش از سال ۲۰۲۵ محقق خواهد شد.

در وهله نخست اما این غول خودروساز باید از عهده چالش هم‌پوشانی حوزه‌های تولید و پرسنل برآید بدون آنکه کارخانه‌ها را به تعطیلی بکشاند و از تعداد برندها بکاهد. این وعده‌ای است که مدیران استلانتیس داده‌اند، وظیفه‌ای بزرگ که تحلیلگران این صنعت معتقدند کاری است بسیار حساس چون شرکت‌های خودرویی همچنان شاهد آن هستند که طی دوره پاندمی فروش‌شان تحت‌فشارهای کاهنده قرارگرفته است. بایلو بر این باور است که تاوارس، این مدیر خودرویی با اصالت پرتغالی که بسیاری از تعطیلات آخر هفته را مشغول مسابقات اتومبیل‌رانی است، پیش از آنکه هرگونه تصمیم مهمی برای ایجاد تغییرات عمده اتخاذ کند، زمانی را صرف سبک و سنگین کردن وضعیت این کسب‌وکار و آشنایی با همکاران خود در فیات کرایسلر خواهد کرد. او درباره تاوارس می‌گوید: «او از این دسته رهبران شرکت‌ها نیست که به شما یک هدف بدهد،سپس بگوید «برو راهی برای دستیابی به آن پیدا کن». او بیشتر از رهبران عادی دست در دست دیگر همکاران پیش می‌رود.»