با افزایش پوشش اینترنت و ضریب استفاده از آن و ضرورت دیجیتالی‌شدن در دنیای جدید، کسب‌وکارها به‌سوی برداشتن این موانع و دردسرهای اداری رفتند و امروز به‌راحتی چند کلیک می‌توانیم از بدهی‌ خودروی خودمان سردربیاوریم و نسبت به تسویه آن اقدام کنیم. در همین رابطه امیرحسین عبیری، مدیرعامل شرکت کیان افق هیربد و سامانه جامع آنلاین خدمات خودرویی آیتول؛ در خصوص موانع فعالیت شرکت‌های نوآور خدمات و سرویس‎های خودرو به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: بزرگ‌ترین مانع فعالیت شرکت‌های نوآور در زمینه خدمات خودرو، نگاه سنتی اداراتی است که از هرگونه تغییر در روند فعالیت می‌ترسند.

 

 پیچ‌های ارائه خدمات آنلاین خودرویی

مدیرعامل این شرکت در رابطه با موانع فعالیت کسب و کارهای آنلاین خدمات‌دهی خودرو، چنین می‌گوید: استارت‌آپی که در این حوزه به‌دنبال تسهیل ارائه خدمات برای کاربر نهایی است با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مانند شهرداری‌ها، پلیس و... روبه‌رو است. متولیانی که برعکس ادعای حمایت از کسب‌وکار‌های نوآور، عملا استارت‌آپ‌ها را رقیب خود تلقی می‌کنند. این نگاه سنتی سازمان‌های حاکمیتی در کنار  بوروکراسی‌های اداری، از بزرگ‌ترین موانع فعالیت شرکت‌های نوآور است. از این‌رو در شرایط فعلی بزرگ‌ترین مانع فعالیت، عدم‌حمایت قاطعانه متولیان از کسب و کارهای تخصصی در این بخش است.

وی در خصوص چالش‌های ارائه خدمات در این حوزه، اضافه می‌کند: در سال‌های اخیر شرکت‌های مختلفی در حوزه‌ ارائه خدمات آنلاین در بخش خودرو فعالیت کرده‌ و نتوانسته‌اند موفقیت چندانی به‌دست بیاورند. همین عدم‌موفقیت این فعالان حوزه‌ خودرو، فضا را برای ورود اپلیکیشن‌های جامعی که خدمات متعددی را به‌شکل یکجا (سوپراَپ‌ها) ارائه می‌کنند، آماده و پای اپلیکیشن‌های پرداخت را به این حیطه باز کرد. با وجود همه موانع، آیتول از سال ۹۷ به‌طور تخصصی در حیطه خدمات خودرو با محوریت تسهیل در پرداخت بدهی عوارض الکترونیکی آزادراهی آغاز به‌کار کرد و توانست ظرف مدت کوتاهی به یکی از بازیگران اصلی این حوزه و پرچمدار خدمات آنلاین خودرو تبدیل شود و حجم بزرگی از تراکنش‌های این حوزه را به خود اختصاص دهد، اما ورود به حوزه پرداخت آنلاین، ماجرای متفاوتی داشت. بازیگران بزرگی در بازار پرداخت آنلاین وجود دارند و رقابت تنگاتنگی برای ارائه خدمات بهتر در جریان است.

پاشنه آشیل بسیاری از کسب و کارهای پیشین مرتبط با خودرو نیز بر سر کیفیت ارائه سرویس و چالش‌های عملیاتی بوده و هست. از همین‌رو مدیران آیتول در واقع خود را پلت‌فرم تخصصی خودرو می‌دانند و مایل به همکاری با سرویس‌دهنده خوب بازار، جهت ارائه خدمات هستند. اما در بسیاری از مواقع، خدمات‌دهنده باکیفیت و مقیاس‌پذیر وجود ندارد. به‌طور مثال در مورد «خدمات در محل» مانند کارواش و تعویض روغن در محل، این دست مشکلات به اوج خود می‌رسد. همچنین درخصوص سرویس‌های پرداخت، گاهی سرویس‌دهنده‌های اصلی با مشکلات فنی روبه‌رو می‌شوند اما این معضلات از چشم اپلیکیشن نهایی دیده می‌شود.

 آیتول، استانداردی برای تعامل کاربری خوب

امیرحسین عبیری در ارتباط با ارزش‌افزوده‌ای که فعالیت این شرکت و مشابهان آن به اکوسیستم خدمات‌دهی آنلاین اضافه کرده‌اند، چنین می‌گوید: با وجود تمامی‌ موانعی که پیش‌روی جامعه  استارت‌آپی وجود دارد، آیتول و مشابه‌هایش ارزش‌افزوده زیادی به اکوسیستم حمل و نقل خودرویی اضافه کرده‌اند. به‌طور مثال آیتول با رویکرد نوآورانه در طراحی محصول و نگاه به نیاز اصلی کاربر نهایی، توانسته در طول عمر دو ساله خود، فاصله قابل‌ملاحظه‌ای از رقبای خود بگیرد. از جمله خدماتی که آیتول برای کاربران خود فراهم کرده امکان تجمیع بدهی‌های خودرو در یک سامانه، توزیع بدهی‌های خودرو در سایر سامانه‌های پرداخت و ایجاد سهولت در دسترسی کاربران است. همچنین طراحی آیتول به یک استاندارد رابط کاربری حتی برای سامانه‌های دولتی تبدیل شده و به ارتقای تجربه کاربری آنها انجامیده است.

تمامی ‌گام‌های آیتول در راستای تبدیل‌شدن به درگاهی جامع برای تمامی ‌مالکان و رانندگان خودرو به‌گونه‌ای است که بتواند پاسخگوی تمامی‌نیازهای مرتبط با خودرو باشد. در این راستا آیتول تاکنون در راستای خدمات در محل گام‌های محکمی‌برداشته، به علاوه امکان خرید بیمه از طریق بستر این سامانه و به این ترتیب گذر از بازار سنتی را برای کاربر نهایی فراهم کرده است. در ادامه همین مسیر، ثبت آگهی رایگان خرید‌ و ‌فروش خودرو پس از احراز هویت و خدمات خودرویی در محل و اصالت آگهی‌های ثبت شده، از طریق این سامانه جامع خرید و فروش خودرو را تسهیل کرده و به آن سرعت می‌بخشد. مسیری که ما تاکنون پیموده‌ایم هرچند مسیری بزرگ، اما آن را حداکثر ۱۰ درصد از آیتول نهایی می‌دانیم. در آینده نیز قصد داریم در راستای تکمیل زنجیره ارزش خود، سرویس‌های جدید و ترکیبی  با سرویس‌های قبلی ایجاد کنیم.