ضدعفونی خطوط تولید مواد غذایی با مواد بومی

یکی از شرکت‌های موفق در تولید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده خطوط تولید مواد غذایی و آشامیدنی شرکت چسب گستر سیرجان است. این شرکت فعالیت خود را با تولید چسب نواری شروع و در حال حاضر انواع مواد شوینده بهداشتی و صنعتی بیولوژیک غیر شیمیایی را تولید می‌کند.

به گفته امیر ارجمند، مدیرعامل شرکت چسب گستر سیرجان، این شرکت ابتدا بانام «بی‌نظیر کار» در سال ۷۳ برای اولین بار چسب‌های نواری را تولید کرد و بعدها وارد تولید مواد شوینده و ضدعفونی خطوط تولید مواد غذایی کرد.

ارجمند در خصوص این مواد می‌گوید: مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده مصرفی در خطوط تولید که به‌اختصار به آن CIP و COP گفته می‌شود، با مراحل و مواد ضدعفونی مکان‌های عمومی متفاوت است. این مواد باید با کمترین انرژی و مواد خطوط را از ضایعات غذایی تمیز کنند.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با امیر ارجمند، مدیرعامل شرکت چسب گستر سیرجان حول محور مشکلات این شرکت است.

 چرا بعد از تولید چسب به سراغ تولید مواد شوینده خاص و صنعتی رفتید؟

قبل از تولید مواد ضدعفونی مدرن خطوط تولیدی محصولات مواد غذایی ازجمله محصولات لبنی با آب‌ژاول ضدعفونی می‌شد؛ اما به دلیل مدرن بودن محصولات و افزایش بهره‌وری ضدعفونی‌کننده‌های سنتی، کارآیی خود را از دست دادند. این شرکت با درک این معضل در سال ۸۳ با یک شرکت خارجی به نام دایورسی مذاکره و نمایندگی محصولات این شرکت را دریافت کرد. سپس با انتقال ۹۰ درصدی تکنولوژی شروع به داخلی سازی محصولات کردیم.

 قبل از اینکه دریافت نمایندگی از این شرکت در ایران CIP (تمیزکننده در محل) به چه شکلی انجام می‌شد؟

CIP به‌طورکلی در کشور با استفاده از سود و اسید نیتریک انجام می‌شد، اما با دریافت این نمایندگی سیستم CIP را تغییر دادیم. استفاده از این سیستم اولین بار در خصوص تولید پنیر استفاده شد.

در آن زمان مواد CIP خط پنیر از همان شرکتی وارد و خریداری می‌شد که Membrane مربوط به خط تولید پنیر خریداری‌شده بود؛ اما با تولید بومی این مواد علاوه بر کاهش هزینه‌ها تکنولوژی جدیدی را وارد کردیم که می‌توانست در بخش اشتغال نیز کارآمد باشد.

 زمانی که تصمیم گرفتید محصولات نوین CIP را در کشور جایگزین کنید، تقاضایی برای این محصولات وجود داشت یا با فرهنگ‌سازی بازار این محصولات را ایجاد کردید؟

در ابتدای امر بیشتر کارخانه‌ها به‌عنوان مصرف‌کننده از این محصولات استقبال نمی‌کردند چراکه معتقد بودند تمام باکتری‌ها با آب جوش و سود از بین می‌رود و نیاز به هزینه‌های مجدد نیست؛ اما با تلاش و فرهنگ‌سازی آنها را متقاعد کردیم تا از محصولات مدرن استفاده کنند. این محصولات علاوه بر کاهش مصرف انرژی به علت دمای آب معمولی باعث میکروب‌زدایی بالایی می‌شوند که پساب نامطلوب ایجاد نمی‌کنند.

 شروع استفاده از محصولات CIP از کدام صنعت بود؟

محصولات ما در صنایع غذایی مدرن شامل خطوط بسته‌بندی تتراپک، آلوپک،SIG،  شرکت‌های لبنی، تولید پالپ و به‌طورکلی شرکت‌هایی که ماشین‌آلات مدرن و خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این باید یادآور شد به‌طورکلی در تکنولوژی تتراپک، فیلر‌ها به‌گونه‌ای هستند که امکان باز کردن و استفاده از سود معمولی به علت سیاه شدن کابین فیلر قطعات آلومینیومی وجود ندارد؛ بنابراین این محصولات می‌تواند این چالش را به‌خوبی رفع کند.

 آیا محصولات دیگری غیر از محصولات مربوط به CIP هم تولید و عرضه می‌کنید؟

محصولات این شرکت با برند اپتیمم عرضه می‌شود و در زمینه شوینده و ضدعفونی‌کننده سطوح، محصولات براق‌کننده ظروف در ماشین ظرف‌شویی و شوینده‌های صنعتی و هتلی که بر پایه بیولوژیک هستند نیز تولیداتی داریم.pH این محصولات ۷ بوده و هیچ اسید و قلیایی در آن به کار نرفته بنابراین به سطوح و ریه و لباس کاربران صدمه نمی‌زند.

 کرونا چه تاثیری روی تولیدات شما گذاشته است؟

به علت شیوع کرونا در زمینه تولیدات ضدعفونی‌کننده دست و محیط با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده‌ایم و این موضوع باعث شد از دیگر تولیدات جا بمانیم البته باید یادآور شد میزان مصرف محصولات قبلی به علت کرونا به‌شدت کاهش ‌یافته است.

 چرا تصمیم به تولید محصولاتی که تا قبل از آن  وارد می‌کردید گرفتید آن‌هم در زمانی که بحث تحریم‌ها نبود؟

هدف ما راه‌اندازی تولید در کشور بود. از سال ۹۰ شروع به تولید محصولات تحت لیسانس دایورسی کردیم. درخواست‌های ابتدایی ما به‌صورت بالک بود، اما بعدها به تولید کنسانتره روی آوردیم و پس از تلاش‌های متعدد به تولیدکننده مبدل شدیم.

 با توجه به اینکه برای تولید محصولات خود  وابسته به واردات مواد اولیه هستید تحریم‌ها چه تاثیری روی تولیدات شما گذاشته است؟

اگرچه  به دلیل تحریم‌ها بازار تولیدکنندگان با مشکلاتی روبه‌رو شده و درخواست‌های خرید محصولات کاهش‌ یافته است؛ اما با همه این اوصاف مواد اولیه را به‌سختی وارد می‌کنیم.

 در حال حاضر کارخانه‌های ایرانی به چه میزان به استانداردهای جهانی نزدیک هستند؟

به‌طورکلی شرکت‌هایی که دارای نشان سیب سلامت هستند مشمول نظارت‌های دقیق می‌شوند، اما به‌طورکلی به‌‌رغم تمام سختی‌های شرایط تحریم و مشکلات ناشی از جنگ و بیماری در کشورهای همسایه و اخیرا کرونا در شکل جهانی، بررسی عملکرد وزارت بهداشت نشان از سیستم نظارتی قوی و مبتنی بر زیرساخت دارد. گرچه در این ‌بین خطای جزیره‌ای و فردی وجود دارد، ولی سیستم شاکله قوی است. کسی که اصول و استانداردها را رعایت نکند در چنین سیستمی و جامعه‌ای خودبه‌خود حذف می‌شود.