با این حال نسخه‌های پزشکی تنها جزئی از پروژه اصلی پرونده الکترونیک سلامت به‌شمار می‌رود که هنوز به نتیجه نرسیده، اما بخش خصوصی قدم در این مسیر گذاشته و پاسخ به این نیاز را شروع کرده است. استارت‌آپ مدگو با حمایت و سرمایه‌گذاری شرکت سفرهای علی‌بابا، دکترنکست را به‌عنوان پرونده الکترونیک سلامت بیماران اجرایی کرده است.

 علی‌بابا به دنبال ایفای نقش  در تکنولوژی سلامت

مدیر روابط عمومی شرکت سفرهای علی‌بابا با اشاره به سرمایه‌گذاری این شرکت در استارت‌آپ مدگو، می‌گوید: علی‌بابا قصد دارد با ارائه محصولات جدیدی در کنار این تیم، در حوزه تکنولوژی سلامت نقش پررنگ‌تری را ایفا کند.

حامد ابراهیمی با یادآوری اینکه سرمایه‌گذاری اولیه علی‌بابا در استارت‌آپ مدگو به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد، درباره دلیل تمایل این شرکت به عنوان شرکتی گردشگری به ورود در عرصه سلامت، توضیح می‌دهد: سرمایه‌گذاری علی‌بابا در استارت‌آپ مدگو با هدف خلق ارزش و توسعه خدمات گروه علی‌بابا در حوزه سلامت انجام شده است. وی با بیان اینکه از ابتدا مسیرهای مختلفی برای توسعه محصولات جدید بین علی‌بابا و مدگو مطرح بوده است، اضافه می‌کند: از ابتدای سال ۱۳۹۸ توسعه تعدادی از این خدمات آغاز شد؛ هم‌اکنون نیز دکترنکست و کیوسک ویزیت از راه دور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و محصولاتی مانند مدیارا به‌زودی توسط این تیم به بازار عرضه خواهد شد.

 مستندسازی ویزیت‌ها و پرونده درمانی کاربرد اصلی پلت‌فرم

همچنین مدیرعامل استارت‌آپ مدگو با یادآوری اینکه از فروردین امسال به ایده تشکیل پرونده الکترونیک رسیده‌اند، می‌گوید: در این راستا به بررسی، کیفیت‌سنجی‌ و تهیه لیستی از ویژگی‌های ۸۰ پلت‌فرم از نمونه‌های موفق خارجی پرداختیم که تا اردیبهشت ماه زمان برد؛ سپس ایده اولیه و مراحل اجرای کار را تا مردادماه پیش بردیم و از آن پس تا پایان مهر روی توسعه کار متمرکز شدیم.

به‌گفته سعید طاهری هم‌اکنون پنل پرونده الکترونیک دکترنکست به صورت کامل در حال خدمت‌رسانی است.

وی درباره کاربردهای پرونده الکترونیک توضیح می‌دهد: نخستین کاربرد پرونده الکترونیک دکترنکست، مستندسازی ویزیت‌های پزشک برای دکتر و بیمار است؛ به این ترتیب بیماران همیشه به پرونده پزشکی خود به‌صورت آنلاین دسترسی دارند که شامل بیماری‌ها، آلرژی‌ها، سوابق دارویی و جراحی و... فرد است.

 پزشکان مصرف‌کننده اصلی دکترنکست

طاهری با بیان اینکه حدود ۱۵ سال است که در دنیا پرونده کاغذی جای خود را به پرونده الکترونیک داده است، تصریح می‌کند: جلوگیری از هدر رفت زمان هنگام نوشتن دستی یا جست‌وجو در پرونده‌های کاغذی و افزایش دقت و کیفیت تشخیص، دقت و درمان با توجه ‌به دسترسی سریع به سوابق بیمار مزیت‌های بهره‌مندی از پرونده الکترونیک به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل استارت‌آپ مدگو با تاکید بر اینکه مصرف‌کننده اصلی پلت‌فرم دکترنکست، پزشکان هستند، اظهار می‌کند:‌ هنگام ویزیت بیمار ابتدا اطلاعات ثبتی توسط پزشک مربوطه در پرونده بیمار ثبت می‌شود سپس این سوابق به‌صورت آنلاین در اختیار بیمار نیز قرار می‌گیرد؛ به این ‌ترتیب بیمار می‌تواند پرونده الکترونیک خود را هنگام مراجعه به سایر پزشکان در اختیار آنها قرار بدهد.

آن‌گونه که طاهری اظهار می‌کند، با ثبت اطلاعات بیمار در پرونده الکترونیک دکترنکست، هم‌پوشانی داده‌ها اتفاق می‌افتد و از دوباره‌کاری و ورود داده‌های تکراری توسط پزشکان دیگر برای بیمار جلوگیری می‌شود.

 تبادل اطلاعات با سامانه سپاس وزارت بهداشت

وی با بیان اینکه پرونده الکترونیک دکترنکست هم‌اکنون با سازمان‌های درمانی لینک شده است، می‌گوید:‌ مجوز رسمی فعالیت را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌ایم و بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت داده‌ها را دریافت می‌کنیم.

طاهری با اشاره به سامانه سپاس (پرونده الکترونیک سلامت) وزارت بهداشت، ادامه می‌دهد: پلت‌فرم دکترنکست با این سامانه تبادل اطلاعات و داده‌ها را دارد، همچنین به‌صورت رسمی در سایت سازمان‌های بیمه‌ای تامین اجتماعی و سلامت به عنوان شرکتی معتبر و مورد اعتماد به جامعه پزشکی معرفی شده است.

مدیرعامل استارت‌آپ مدگو با بیان اینکه یک تفاوت و ویژگی پلت‌فرم دکترنکست هوشمند بودن آن است، تصریح می‌کند: مجهز بودن این پلتفرم به چاشنی هوشمندی موجب کاهش هدر رفت زمان پزشک هنگام ویزیت بیمار است؛ OCR برای استخراج اطلاعات آزمایشگاهی بیمار، تبدیل صدا به گفتار با قابلیت تشخیص لغات تخصصی پزشکی، نمایش نمودار علائم حیاتی و... از ویژگی‌های هوشمندی هستند که به پزشک نمایش داده می‌شوند.

 استفاده ۳۰۰ پزشک و ۵ هزار بیمار از دکترنکست

 وی با اعلام اینکه اکنون پس از دو ماه فعالیت حدود ۳۰۰ پزشک و ۵ هزار بیمار از این پلت‌فرم استفاده کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کند: برآورد ما این است که تا اسفند ماه به حدود ۲ هزار پزشک و تا خرداد سال آینده به حدود ۶ هزار پزشک برسد.

طاهری با بیان اینکه این پلت‌فرم قابلیت این را دارد که علاوه بر مطب‌ها، کلینیک‌،‌ منشی، رسپشن، دستیار پزشک و... در آن تعریف شود، می‌گوید: پزشک می‌تواند تعداد زیادی مطب و کلینیک و به ازای هر کدام منشی یا رسپشن و دستیار پزشک را در پنل‌ خود تعریف کند؛ حتی منشی یا رسپشن می‌تواند نوبت‌دهی پزشک را به صورت الکترونیک تعیین کند. وی آینده دکترنکست را آینده پرونده الکترونیک پزشکی ارزیابی می‌کند و توضیح می‌دهد: افزایش سرعت، کاهش خطاها، اتوماسیون و هوشمندی انتظاراتی است که از الکترونیک شدن خدمات داریم که درحال برآورده کردن همه این موارد در پلت‌فرم دکترنکست هستیم.

 مدگو، برندی در حوزه توریسم سلامت

طاهری همچنین درباره محصولات مدیارا و کیوسک یادآور می‌شود: این محصولات متعلق به شرکت مداوا گستران ارکید است که دارای چهار برند است که «مدگو» یکی از این برندها به‌شمار می‌رود که علی‌بابا در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل استارت‌آپ مدگو با یادآوری اینکه برند مدگو در حوزه توریسم سلامت فعالیت دارد، اضافه می‌کند: پس از آن کیوسک متولد شد که در حوزه ویزیت از راه دور با ابزارهای تشخیصی کاربرد دارد و پس از آن دکترنکست در حوزه پرونده الکترونیک پزشکی ایجاد شد. وی همچنین خبر داد: به‌زودی پس از عید نیز مدیارا ارائه خواهد شد که بناست یار کارهای درمانی بیماران باشد؛ مدیارا شامل خدماتی همچون جست‌وجوی پزشک، یافتن پزشک مناسب، گرفتن نوبت آنلاین، مراجعه به پزشک، تشکیل پرونده الکترونیک، یافتن داروخانه مناسب، نسخه‌پیچی آنلاین، خدمات آزمایشگاهی در منزل، خدمات پرستاری در منزل و... است.