ترکیب سرمایه‌گذاری «وصنعت» سه بخش اصلی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی، سهام شرکت‌های غیربورسی و سایر فعالیت‌ها (شامل سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی) دارد. عمده فعالیت‌های این شرکت در حال حاضر در زمینه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، بیمه و بازنشستگی (به‌جز تامین اجتماعی)، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، بانک‌ها و موسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، مواد و محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی است که در بورس حضور دارند. در شرکت‌های خارج بورس  نیز «وصنعت» در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی و تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری فعالیت عمده دارد. شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه- شرکت ترغیب صنعت ایران و ایتالیا- شرکت آبفر و نیز سرمایه‌گذاری در شرکت‌های وابسته شامل استخراج و فرآوری مواد اولیه شیشه و صنایع سیمان گیلان سبز از جمله سرفصل‌های پیش‌روی این شرکت  هستند.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت هم اکنون در شرکت‌های صبا، فولاد، کاوه، وصندوق، زاگرس، آریا، وغدیر، فملی، فخوز- ومهان، وخاور، هرمز، بوعلی، جم‌پیلن، وسپه، والبر، شگویا و چندین شرکت مالی و تولیدی دیگر در بورس سرمایه‌گذاری کرده که غالبا جزو سهام بنیادی بازار محسوب می‌شوند که این مطلب نقطه قوتی برای آتیه سرمایه‌گذاری‌های شرکت محسوب می‌شود. سال مالی «وصنعت» منتهی به پایان مردادماه است که گزارش ۱۲ ماه اخیر این شرکت در تاریخ ۸/ ۹/ ۱۳۹۹ روی سامانه کدال قرار گرفته است. باتوجه به نزدیکی زمان صورت‌های سالانه به تاریخ بررسی حاضر نیم‌نگاهی بر عملکرد سال گذشته سهم خواهیم داشت. درآمدهای عملیاتی «وصنعت» در صورت اخیر معادل ۲۲۸ درصد نسبت به سال قبل خود رشد داشته که عمدتا از محل سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در اوراق بهادار طی سال جاری حاصل شده و توانسته مجموعا رشد ۲۳۵ درصدی سود عملیاتی را برای این شرکت در پی داشته باشد. سود خالص نیز در پایان سال مالی اخیر رشد ۲۲۳ درصدی را نسبت به سال قبل خود نشان می‌دهد. با توجه به اینکه سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری از محل خرید و فروش سهام شرکت‌ها و مجموعه‌های سرمایه‌پذیر تولید می‌شود، بنابراین در صورت ادامه روند سودآوری سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و برگشت روال رشدی به سهام بورسی و غیربورسی می‌توان حفظ این روند را متصور بود. بررسی حاشیه سودهای شناسایی شده در این نماد طی سال‌های اخیر مهر تاییدی بر این فرضیه است. گام بعدی بررسی، کنترل صورت‌های مالی سه ماه اخیر نماد «وصنعت» است. درآمدها و سودهای عملیاتی شرکت گرچه در بازه فصلی اخیر با رشدهای حدود ۳۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل خود همراه بوده‌اند، اما روال رشد آنها نسبت به روند گذشته شیب منفی به خود گرفته است. این مساله می‌تواند به‌علت کاهش قیمت سهام در طول ریزش بازار بورس رخ داده باشد که باید با جایگزینی سرمایه‌گذاری‌های مستعد درصدد جبران آن برآمد. انتخاب سهام بنیادی اشاره شده در بالا توسط شرکت و جای‌گذاری آنها در پرتفوی می‌تواند یکی از سیاست‌های ترمیم و افزایش نرخ سودآوری شرکت در آینده باشد. افزایش سرمایه از سود انباشته شرکت نیز پتانسیل دیگری است تا بتواند با به جریان انداختن منابع و استفاده از فرصت‌های میان‌مدت بازار به حفظ روند مثبت شرکت کمک شایانی کند.

 بررسی تکنیکال و سناریوها

نماد «وصنعت» در طول یک‌سال گذشته با رشدی ۵۰۰ درصدی قیمت خود را به محدوده ۱۵۳۷۵ ریال (تعدیل شده) رساند و پس از آن با قرار گرفتن در روند معکوس، هم اکنون در بازه رنج رو به پایین است. این سهم نیز مانند بسیاری سهام بازار با تاثیر از جو ناشی از تحرکات شاخص نتوانسته حرکت صعودی خود را شروع کند و پس از یک رالی موقت مجددا وارد روند نزولی شده است. در حالت افت قیمت، سهامداران کوتاه‌مدتی ضمن در نظر گرفتن شرایط تابلوی معاملات و با رعایت حد ضرر ۵۷۰۰ ریال می‌توانند سهم را همراهی کرده و سهامداران میان‌مدتی نیز حد ضرر ۵۱۰۰ ریال را مدنظر قرار دهند. در حالت رشد قیمت، با گذر و تثبیت سهم بالاتر از تراز مقاومتی ۱۰هزار ریال فرض اولیه صعود برای سرمایه‌گذاران با دید میان‌مدتی میسر خواهد شد. سهامداران غیربلندمدتی می‌توانند درصورت عدم توان سهم در گذر از این محدوده نسبت به سیو سود در قیمت‌های زیر مقاومت اقدام کنند. سهامداران بلندمدتی نیز باید با توجه به دید سرمایه‌گذاری و بازه انتظاری خود، شرایط صورت‌های مالی را در دوره‌های فصلی زیرنظر داشته باشند.