سرمایه گذاری بی‌ام‌دبلیو در خودروهای الکتریکی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، نیکولاس پیتر، رئیس امور مالی بی‌ام‌دبلیو، به رویترز گفت که سفارش‌های این شرکت به دلیل تعطیلی و قرنطینه مرتبط با همه‌گیری، کاهش چشمگیری یافته است. وی در ادامه افزود: «درصورتی‌ که فعالیت‌ها از اواسط فوریه به بعد شروع شود، ما فصل نخست معقولی را تجربه خواهیم کرد.»

بهبود شرایط بازار، توافق برگزیت و برنامه‌های این شرکت آلمانی برای افزایش سهم خود در سرمایه‌گذاری مشترکش با چینی‌ها از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی باعث می‌شود تا بی‌ام‌دبلیو سود عملیاتی مطلوب خود را به ۸ تا ۱۰ درصد سطح قبل از پاندمی بازگرداند.

پیتر در مصاحبه‌‌ای که در دفتر مرکزی بی‌ام‌دبلیو در مونیخ انجام شد گفت: «ما در مورد آینده‌ای دور دست صحبت نمی‌کنیم، بلکه این هدفی است که ما به طور سیستماتیک در کوتاه‌مدت به دنبال آن هستیم.» این شرکت در نظر دارد سود مطلوب فروش خود را در سال ۲۰۲۱ در ماه مارس منتشر کند.

وی افزود، افزایش فروش خودروهای لوکس در چین، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، موجبات شکوفایی کسب و کار بی‌ام‌دبلیو را فراهم کرده است. همچنین باعث تقویت رقبای آلمانی بی‌ام‌دبلیو یعنی دایملر و فولکس واگن نیز شده است و باید سود عملیاتی ۲ و ۳درصدی برای سال ۲۰۲۰ گزارش کند. گذار خودروها از بنزینی و گازوئیلی به الکتریکی در راستای دستیابی به اهداف کاهش گازهای گلخانه‌ای در چین و اروپا انجام می‌شود. نیازی نیست به این موضوع اشاره کرد که تلاش برای رقابت با تسلا، تولیدکننده خودروهای برقی، بسیار دور از انتظار است. انگیزه ادغام اخیر «پی‌اس‌ای» و فیات کرایسلر برای تشکیل استلانتیس، چهارمین غول خودروسازی جهان، همین موضوع بوده است.

در حالی که خودروسازان برای تولید خودروهای الکتریکی و سرمایه‌گذاری روی فناوری خودروهای خودران تلاش می‌کنند، انتظار می‌رود شاهد ادغام‌های بیشتری میان خودروسازان باشیم، اما پیتر بر این باور است که بی‌ام‌دبلیو به تنهایی از پس این مورد نیز برآید. وی گفت: «ما بسیار مطمئن هستیم که می‌توانیم به تنهایی موفق شویم.»

پیتر اظهار کرد از آنجا که توسعه خودروهای الکتریکی هزینه‌بر و گران است و هنوز هم قسمت کمی از سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهند، این محصولات سود کمتری عاید بی‌ام‌دبلیو می‌کنند.

وی گفت: «به همین خاطر سرمایه‌گذاری در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما باید راه‌هایی پیدا کنیم که به یک سطح متفاوت از هزینه‌ها، به خصوص در مورد باتری برسیم.»

در سال ۲۰۲۰ میلادی، فروش جهانی خودروهای الکتریکی بی‌ام‌دبلیو در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی ۸/ ۳۱ درصد افزایش داشت. این خودروساز اعلام کرد که قصد دارد در سال‌جاری فروش خودروهای کاملا برقی خود را به دو برابر افزایش دهد.

بی‌ام‌دبلیو به طور سنتی، دیگر خودروسازان آلمانی را رقیب خود می‌داند، اما پیتر بیان کرد که نگاه این شرکت برای الهام گرفتن به سان‌فرانسیسکو و شرکت‌هایی مانند «نیو اینک» چین است که بر تعامل میان ماشین و راننده متمرکز هستند.

وی گفت در نظرسنجی‌ها دو سوم مصرف‌‌کنندگان چینی اعلام کرده‌اند که اگر تجربه دیجیتالی بهتری از سوی دیگر شرکت‌های خودروسازی ارائه شود، از آن استقبال خواهند کرد.

پیتر گفت: «اینها موضوعاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.»