ضربه خاموشی برق  به صنعت و تولید کشور

این روزها صنعت و تولید درگیر مشکل جدیدی است، قطعی برق در فصلی که سابقه نداشته است و مشخص نیست مقصر صادرات بی‌ضابطه، مزارع سرسبز بیت‌کوین، بی‌تدبیری و ...، ولی من اسمش را می‌گذارم تحریم‌های داخلی که شاید هدف نابودکردن تولید و ضربه به تن رنجور و خسته صنعت باشد.

بر اساس آمار وزارت کار در سال ۹۸ حدود ۲۴میلیون نفر فعال و شاغل در کشور داشته‌ایم که ۳۲ درصد آن یعنی بالغ بر ۶۸/ ۷ میلیون نفر در بخش صنعت فعال هستند. در روزهای اخیر به‌صورت مرتب ۲ تا ۳ ساعت روزانه شرکت‌های صنعتی با قطعی برق مواجه هستند، حال محاسبه ضرر و زیان فقط تنها در بخش حقوق و دستمزد مشخص می‌کند این بی‌تدبیری چه زیانی را به صاحبان صنایع و در کل کشور و تولید ناخالص ملی وارد می‌کند. با احتساب ۶۸/ ۷ میلیون نفر شاغل در بخش صنعت ضربدر میانگین قطعی برق صنایع در روز (۲ساعت) به عدد ۱۵میلیون و ۳۶۰ هزار که معادل مجموع ساعات قطعی برق در روز به تعداد نفرات است، می‌رسیم. با ضرب این عدد در میانگین دستمزد یک ساعت (۳۴۰۰۰ تومان) به عدد ۵۲۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان که میزان خسارت روزانه به صنایع کشور است، می‌رسیم. وقتی به عدد ۵۲۲ میلیارد تومان در روز فکر می‌کنیم بیشتر متاثر می‌شویم؛ این عدد فقط حقوق و دستمزد است که باید صاحبان صنایع آن را بدون چون و چرا پرداخت کنند، بماند که کاهش تولید چه ضربه‌های اقتصادی بزرگی برای مردم در طولانی‌مدت خواهد داشت و موجب  کمبود کالاها و گرانی آن شده و سفره‌های مردم کوچک‌تر شده و در کل اقتصاد کشور کوچک‌تر خواهد شد و به کاهش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه خواهد انجامید. با این مبلغ هر روز می‌شود ۱۳۰ مدرسه ۱۰ کلاسه یا ۱۰۵ درمانگاه یا ۵ بیمارستان ۱۰۰ تخت‌خوابه یا دو میلیون و سیصد مترمربع آسفالت و هزاران کار دیگر انجام داد که متاسفانه با بی‌تدبیری برخی‌ها دود هوا می‌شود.

مضاف بر خسارت وارده به برخی صنایع نظیر صنایع غذایی، نساجی، رنگرزی، تزریق پلاستیک، ذوب فلزات و... به علت قطعی برق ماشین‌آلات و تجهیزات فنی دچار آسیب‌های فراوان می‌شوند و تولیدکنندگان به عدم تعهد در تحویل و برنامه‌ریزی‌‌های سفارش‌ها دچار می‌شوند. در سال‌جاری درحالی‌که کرونا همه صنایع را دچار مشکلات فراوانی کرده تحریم‌های خارجی، داخلی و هزینه‌های شب عید کارخانه‌ها نیز، مطمئنا برای کارآفرینان  سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.