مجموع درآمد

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت اپل اینسایدر، در سه‌ماهه نخست مالی سال ۲۰۲۱، مجموع درآمد اپل بالغ ‌بر ۴/ ۱۱۱ میلیارد دلار شد. این اولین باری است که این شرکت در یک‌فصل بالاتر از یک‌صد میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند و رکورد قبلی خود یعنی ۸/ ۹۱ میلیارد دلار در سه‌ماه پایانی سال گذشته را شکست. این اتفاق بیش ‌از پیش تعجب‌آور می‌شود که بدانیم اپل این کار را طی دوران همه‌گیری جهانی ویروس کرونا انجام داد، زیرا بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد خریدهای لوکس خود را در این شرایط کاهش دادند. افزایش چشمگیر فروش آی‌پد و مک ممکن است تا حدودی ناشی از نیاز بیشتر افراد به دورکاری در خانه و دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز برای این امر باشد. با این ‌حال، فروش آی‌فون نیز همچنان عامل اصلی درآمد اپل بود.

 فروش آی‌فون

یکی از رکوردهای اپل در این سه‌ماهه ارزشمند خود، میزان فروش ۶/ ۶۵ میلیارد دلاری آی‌فون بود. این در حالی است که این عدد در سه‌ماه مشابه سال گذشته تنها ۵۶ میلیارد دلار بود.

تاخیر بیش ‌از حد معمول در ارسال مدل‌های جدید اپل در چند هفته آخر سه‌ماهه چهارم منتهی به سال ۲۰۲۱ ممکن است به معنای فروش بالای این شرکت در آن زمان باشد که مجموع رقم فروش نهایی را افزایش می‌دهد. با این ‌حال، آی‌فون ۱۲ پرو مکس و آی‌فون ۱۲ مینی تا ۱۳ نوامبر عرضه نشدند و این دوگوشی فقط شش هفته فرصت داشتند تا در درآمد اپل سهیم باشند. مدیرعامل شرکت تیم کوک همچنین اشاره به این موضوع کرده که محدودیت‌های عرضه نیز بر فروش آی‌فون ۱۲ پرو تاثیرگذار بوده است. کوک می‌گوید اگر به روند فروش ما در سه‌ماه گذشته نگاه کنید، ما تنها در چهار هفته مانده به انتهای فصل فروش دو مدل آی‌فون را آغاز کردیم و فروش دو مدل دیگر را نیز ۷ هفته مانده به بازار عرضه کردیم؛ بنابراین به شما می‌گویم که این تازه شروع کار در سال‌جاری است و با نگاهی بر خانواده آی‌فون ۱۲، درمی‌یابیم که تعداد این پرچم‌داران نسل جدید، سال‌به‌سال افزایش می‌یابند. وی ادامه داد: « در واقع، ما شاهد بیشترین تعداد پرچم‌داران بودیم که تابه‌حال در طول یک‌فصل دیده‌ایم و بنابراین از این موضوع بسیار هیجان‌زده شدیم.»

 نصب فعال در کل محصولات و آی‌فون

همراه با شکست رکورد درآمد، کوک اظهار کرد اپل در حال حاضر دارای یک پایگاه نصب با یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دستگاه فعال است که این رقم شامل تمام محصولات اپل است. به‌عنوان بخشی از این آمار و ارقام در مورد دستگاه‌های فعال، تعداد آی‌فون‌های مورداستفاده فعال از مرز یک میلیارد دستگاه عبور کرده‌اند که در مقایسه با ۹۰۰ میلیون در مدت‌زمان مشابه سال ۲۰۲۰ یک افزایش قابل‌توجه را نشان می‌دهد.

فروش مک

اپل با رکورد خود در زمینه فروش مک که در سه‌ماه قبل به دست آورده بود، خیلی فاصله نداشت اما با این ‌حال، رکورد فروش مک در سه‌ماهه پایانی سال گذشته را شکست و ۷/ ۸ میلیارد دلار از فروش این محصول درآمد داشت که نسبت به فروش سه‌ماه چهارم سال ۲۰۱۹ نیز یک رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت طی سه‌ماه گذشته اولین مک‌های سیلیکون اپل را به بازار عرضه کرد. این دستگاه‌ها شامل مدل‌های مک بوک پرو  M۱، مک‌بوک ایر و مک‌مینی هستند. همچنین کوک اذعان کرد که برای مک‌های M۱ محدودیت‌های عرضه وجود داشت که به دلیل کمبود واحدهای موجود به نظر می‌رسد فروش این محصول به طور عمد سرکوب‌شده باشد. او با توجه به روند کار اظهار کرد: «ما تازه در نیمه مسیر سیلیکون اپل هستیم و باید کارهای بیشتری در این خصوص انجام دهیم. ما در ابتدای دوره گذار دوساله این محصول هستیم، اما ما ازآنچه تاکنون می‌بینیم بسیار هیجان‌زده‌ایم.»

 خدمات

یکی دیگر از رکوردهای این شرکت مربوط به خدمات پس از فروش اپل بود. اپل برای سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ بالغ ‌بر ۸/ ۱۵ میلیارد دلار درآمد از خدمات کسب کرد. سرویس اشتراکی Apple One این شرکت در ماه دسامبر راه‌اندازی شد که به مشتریان خود تخفیف‌های گروهی و فردی را طی خدمات ارائه می‌کند. این شرکت همچنین در اواخر این سه‌ماه، برنامه اپل فیتنس را راه‌اندازی کرد و فیلم‌های تعاملی تمرین در خانه را برای کاربران اپل واچ ارائه داد.

 تجهیزات پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی

اپل در بخش‌های تجهیزات پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی نیز رکورد زد. این شرکت از این نوع محصولات بالغ ‌بر ۱۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که ۳۰ درصد بالاتر از سه‌ماه مشابه سال قبل بود. هر یک از زیرمجموعه‌های این گروه نیز رکوردهایی را ثبت می‌کنند. دسته پوشیدنی‌ها شامل هدفون‌های ایرپاد، ساعت‌های مچی اپل و بیتس‌ها است. این شرکت در پاییز ساعت مچی اپل سری ۶ و ساعت مچی اپل اقتصادی SE را به بازار عرضه کرد. اپل همچنین ایرپاد مکس را نیز در اواخر سه‌ماه وارد بازار کرد که احتمالا عرضه آن تا آوریل ۲۰۲۱ محدود خواهد بود. گروه تجهیزات خانگی نیز شامل تلویزیون اپل، هوم پاد و هوم پاد مینی جدید است که این شرکت در پاییز سال ۲۰۲۰ عرضه کرد. فروش لوازم جانبی جدید در این سه ماه نیز شامل  MagSafe Duo و MagSafe بود که لوازم جانبی مغناطیسی سازگار با خط آی‌فون ۱۲ هستند.

 فروش در چین

طی سه‌ماه گذشته، اپل با فروش محصولات خود در چین بالغ‌ بر ۲۱ میلیون دلار درآمد کسب کرد. این شرکت اعلام کرد این اعداد و ارقام فراتر از فروش‌های قوی آی‌فون درگذشته است. کوک گفت: «شرایط فروش در چین چیزی بیش از داستان فروش گوشی‌های آی‌فون بود. با فروش صرف آی‌فون ما هیچ‌گاه نمی‌توانستیم چنین عملکردی در چین ارائه دهیم.»

 فروش آی پد در ژاپن

درحالی‌که فروش کلی آی‌پد‌های اپل رکوردشکنی نکرد، اما با این ‌وجود رشد چشمگیری را در این دوره داشت. فروش جهانی آی‌پد نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته و درمجموع به ۴/ ۸ میلیارد دلار رسید. این بالاترین میزان سه‌ماهه فروش iPad در ۶ سال گذشته است. اپل همچنین اشاره کرد که درآمد این شرکت از فروش آی‌پد در ژاپن یک رکورد از خود به‌جا گذاشته است. این شرکت سال ۲۰۲۰ را صرف اصلاحات سخت‌افزاری مجموعه مدل‌های آی‌پد خود و همچنین توسعه قابل‌توجه در iPadOS کرد. میز کار (دسکتاپ) Safari و پشتیبانی نشانگر ماوس به کاربران اپل این امکان را می‌دهد که کارهای بیشتری را بتوانند با تبلت های خود انجام دهند. کوک همچنین خاطرنشان کرد که برخی از مدل‌های iPad در سه‌ماه گذشته شاهد محدودیت‌های فروش بوده‌اند.

 سرویس پشتیبانی اپل

درآمد اپل از سرویس AppleCare نیز رکوردشکنی را برای این شرکت به ارمغان آورد. این در حالی بود که طی سه‌ماه بسیاری از فروشگاه‌های ایالات‌متحده و اروپا به دلیل شیوع کرونا بسته مانده بودند. لوکا مائستری معاون ارشد اپل رشد فروش AppleCare را به دلیل بالا رفتن میزان بازدید داخلی از فروشگاه‌های دنیا نسبت داد.

علاوه بر خریدهای حضوری اپل استور، مشتریان اپل می‌توانند ضمانت‌نامه‌های تمدیدشده AppleCare پلاس را به‌صورت آنلاین و از دیگر فروشگاه‌های خرده‌فروشی خریداری کنند. در سال‌های اخیر، این شرکت اشتراک ماهانه AppleCare پلاس را به خدمات خود اضافه کرده است و این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند که بتوانند از عهده بیمه دستگاه‌های خود برآیند.

 افزایش تماس از طریق FaceTime

شرکت اپل می‌گوید، در طول کریسمس، رکورد بالاترین میزان تماس در اپلیکیشن «فیس تایم» شکسته شد. در خصوص این افزایش تماس‌ها، کوک اظهار کرد: «همان‌طور که کووید-۱۹ ما را از هم دور کرده است ما بیشترین میزان تماس فیس‌تایم را در کریسمس مشاهده کرده‌ایم. مشخص نیست که این کریسمس اشاره به ۲۵ دسامبر دارد یا هفته‌های پیرامون آن یا کل فصل تعطیلات و اینکه کوک همچنین مقدار دقیق میزان تماس‌های فیس‌تایم را مشخص نکرد. بدون در نظر گرفتن این آمار و ارقام، این رکورد جای تعجب ندارد. ازجمله عواملی که احتمالا می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند، خانواده‌هایی هستند که در تعطیلات سال نو از هم جدا افتاده‌اند و موجب افزایش تعداد دستگاه‌های فعال اپل شدند.