سن تقریبی یک نمونه از سرباره کوره‌های قدیمی‌که از سنگ معدن گل‌گهر استفاده می‌کرده است، در حدود ۹۰۰ سال تخمین زده شده است. در دوره معاصر عملیات اکتشاف و پی‌جویی طرح سنگ آهن گل‌گهر در سال ۱۳۴۸ توسط شرکت خصوصی ایران باریت آغاز و سپس با همکاری شرکت ژاپنی ماروبنی ادامه یافت و از سال ۱۳۵۳ به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد. کانسار سنگ‌آهن گل‌گهر در شش آنومالی مجزا در مجموع با ذخیره‌ای در حدود ۱۲۰۰ میلیون تن در محدوده‌ای به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و عرض تقریبی ۴ کیلومتر قرار گرفته است. بهره‌برداری از توده معدنی شماره یک بر عهده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است که بخش زیادی از آن استخراج شده است. بهره‌برداری آنومالی شماره ۳ به عنوان بزرگ‌ترین آنومالی با ذخیره‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تن به شرکت سنگ‌آهن گهرزمین واگذار شده است.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

در ابتدا به بررسی صورت‌های مالی ۹ ماه اخیر می‌پردازیم. «کگل» با حفظ روند صعودی در تولید سود ناخالص توانسته است در دوره اخیر رشدی ۱۱۹ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کند و این رقم برای سود عملیاتی ۹ ماهه به رشد ۱۲۳ درصدی رسیده است. رشد سود خالص نیز ۱۱۷ درصد بوده است. به نحوی که نسبت قیمت به سود با رقم حدود ۵/ ۱۲ نسبت به هم‌گروه‌های خود در دامنه مناسب‌تری قرار گرفته است. سود انباشته سهم نیز با رشد ۵۷ درصدی به رقمی ‌بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد ریال رسیده است که ناشی از ذخیره سود ناشی از فروش‌های خوب شرکت در دوره‌های گذشته بوده است.

در نگاه بعدی صورت‌های ماهانه مربوط به دی را بررسی می‌کنیم. میزان فروش ماه دهم امسال نسبت به میانگین ۹ ماه گذشته خود رشد ۳۶ درصدی داشته، اما نسبت به آذر، شاهد افت فروش بوده‌ایم. گرچه فروش و بالطبع شناسایی سود بیشتر در ماه اخیر تغییر مثبتی نسبت به آذر نداشته، اما شناسایی سود دوره‌ای و نه یک‌ماهه (بدون در نظر گرفتن افت و خیزهای مقطعی فروش) به تولید سود هر سهم کمک زیادی کرده است. از آنجا که عمده محصولات شرکت شامل گندله و کنسانتره است استقبال خریداران بر اثر کاهش ذخایر آنها، می‌تواند روند فروش را بهتر از قبل نیز کند. با نگاهی گذرا بر رشد ۱۸۰ درصدی نقطه‌به نقطه ماهانه و نیز رشد ۱۰۷ درصدی دوره‌ای نسبت به سال قبل درمی‌یابیم که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تاکنون توانسته با تامین نیاز مشتریان غالبا داخلی و سپس خارجی به خوبی از عهده این مهم برآید.

روند حرکتی «کگل» با توجه به اندازه بزرگ شرکت که وزنی حدود یک سوم از گروه خود را در نمادهای بورسی دارد می‌تواند روی تعیین مسیر گروه کانی‌های فلزی و حتی قسمتی از بازار اثر قابل توجهی بگذارد. بنابراین بررسی صورت‌های مالی در دوره‌های متوالی و مقایسه آنها روی نمودار ماه به ماه می‌تواند خط مشی بهینه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

 بررسی تکنیکال و سناریو‌ها

«کگل» در طول یکسال گذشته با رشدی مناسب و سپس ورود به محدوده اصلاح هم‌اکنون در نرخ بازدهی ۴۵۵ درصدی قرار دارد. سهم از ابتدای مهر سال‌جاری در یک منطقه مثلثی قرار گرفته و هم‌اکنون در حال نزدیک شدن به انتهای الگوی مثلث خود است که خروج از محدوده فرار این الگو می‌تواند پتانسیل ادامه حرکت را برای سهم مهیا کند. بنابراین برای این محدوده دو سناریو در نظر داریم. در حالت افت قیمت، از دست دادن سطوح حمایتی ۸۰۰۵۵ و ۸۳۳۵۵ ریال می‌توانند به‌عنوان تراز فعال شدن حد ضرر کوتاه‌مدتی و میان‌مدتی مدنظر قرار گیرند. در حالت رشد قیمت، در صورت شکست محدوده مقاومتی ۸۰۰۵۵ریال می‌توان به ادامه روند صعودی امیدوار بود. سهامداری بلندمدتی نیز با توجه به بنیاد سهم «کگل» و افق آتی شرکت بلامانع است.