سال آینده مترو به پرند می‏رسد

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با بیان مطلب فوق و با اشاره به تامین بخش عمده هزینه احداث متروی پرند توسط این شرکت به «دنیای اقتصاد» گفت: بخش عمده هزینه احداث متروی پرند را با هماهنگی مدیرعامل شرکت شهرهای جدید و وزیر راه و شهرسازی شرکت فوق تقبل کرده و راه‌حل‌های قانونی برای تامین مالی را پیدا کرده‌ایم. برای تکمیل متروی پرند مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کرده‌ایم. با اتصال مترو مقدمات تبدیل‌شدن پرند به شهر ریل‌پایه فراهم می‌شود.

حبیب‌الله طاهرخانی، اتصال شهرهای جدید به شهرهای مادر را یکی از دو سیاست مهم شهرهای جدیدی قلمداد می‌کند  که در دستور اجرایی‌ شهرهای جدید کشور قرار دارد.

وی گفت: موضوع توسعه و گسترش حمل‌ونقل ریلی از نوع مترو در شهرهای جدید و اتصال آنها به کلان‌شهرها را در دستور کار داریم.

به گفته وی اقداماتی که در این زمینه تاکنون انجام ‌شده شامل افتتاح متروی کرج-هشتگرد (خط ۵ متروی تهران) پیشبرد متروی بهارستان-اصفهان به‌عنوان پیشروترین پروژه‌های متروی شهر جدید است که گفته‌شده سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین اتمام عملیات سیویل متروی گلبهار-مشهد و ادامه مراحل روسازی، اجرای ایستگاه‌ها و تامین سیگنالینگ از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی گفت: متروی شهر جدید پرند که ادامه خط یک متروی تهران  است از فرودگاه امام خمینی به پرند است. دستگاه اجرایی احداث متروی شهر جدید پرند، شهرداری تهران است. قرار است با کمک مالی شرکت عمران شهرهای جدید، تعهدات سازمان برنامه ‌و بودجه و همکاری شهرداری تهران عملیات اجرایی آن تکمیل شود. عملیات سیویل اجرای این خط به اتمام رسیده و عملیات روسازی و ریل ‌گذاری آن نیز تقریبا به اتمام رسیده ، تمرکز روی تامین توان، سیگنالینگ، برق و ریل سوم است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه افزود: اگر هماهنگی و همت شهرداری تهران در این زمینه شکل بگیرد، متروی تهران-پرند می‌تواند در آینده نزدیک افتتاح شود.

به گفته وی با توجه به اهمیت شهر پرند اخیرا توافقاتی در کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با حضور رئیس این شورا مطرح‌ شده تا با هم‌افزایی مالی سه‌جانبه بین شرکت شهرهای جدید، مجموعه شهرداری تهران و سازمان برنامه‌وبودجه به‌زودی شاهد تکمیل و افتتاح آن باشیم.

طاهر‌خانی معتقد است: ادامه خط یک متروی تهران بدون تکمیل ایستگاه متروی پرند سرمایه‌گذاری بیهوده است؛ زیرا در حال حاضر ادامه خط یک متروی تهران از ایستگاه شهر آفتاب به ایستگاه متروی فرودگاه امام خمینی به علت نبود هیچ سکونتگاهی در مسیر آن مسافر چندانی ندارد و هر ساعت یک قطار در این مسیر تردد می‌کند و با افتتاح ایستگاه متروی پرند، سرفاصله حرکتی در این مسیر افزایش‌ یافته و تقاضای اساسی برای سفر ایجاد می‌شود. همچنین به حمل‌ونقل کلان‌شهر تهران و رفع آلودگی و کاهش تعداد ترددهای جاده‌ای نیز کمک می‌کند.

به گفته حبیب‌الله طاهر‌خانی، سیاست دیگر شرکت عمران شهرهای جدید افزایش جذابیت سکونت در شهرهای جدید است. این کار قرار است با افزایش استانداردهای خدماتی به‌خصوص ازنظر فضاهای عمومی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی، فضای سبز شهری و زیرساخت‌های شهری و اجتماعی انجام شود. وی می‌گوید: برای این منظور در حوزه مسائل روبنایی تمرکز داریم. مثلا سال‌های قبل در حوزه ساخت مدارس کمبودهای جدی داشتیم ولی در حال حاضر می‌توانیم ادعا کنیم در هیچ‌کدام از شهرهای جدید کمبود مدرسه نداریم و هر جا آموزش‌وپرورش اعلام نیاز کرده، مدارس را تامین می‌کنیم به‌گونه‌ای که از زیرساخت‌های خدمات عبور کرده‌ایم و تمرکز ویژه‌ای روی خدمات فرهنگی، اجتماعی شامل ساخت فرهنگسرا، سالن‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌ها در تمامی شهرهای جدید داریم.

وی گفت: در میان شهرهای جدید،‌ پرند شهری با افق جمعیتی ۴۸۳ هزارنفری بوده و بر اساس سرشماری سال ۹۵، حدود ۹۷ هزار نفر جمعیت داشته است. نرخ رشد سالانه جمعیت این شهر حدود ۲۵ درصد بوده که این مقدار از نرخ رشد جمعیت کشور بالاتر است. بر همین اساس برآورد‌های غیررسمی حاکی از جمعیت بالای ۴۰۰ هزارنفری در این شهر است که این موضوع اهمیت خدمات‌رسانی به مردم ساکن در این شهر را آشکارتر می‌کند. شهر جدید پرند به‌عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر جدید کشور در میان ۱۸ شهر جدید فعال کشور، افق توسعه گسترده‌ای را در سال جاری پیش روی خود دارد.

شهر جدید پرند با ۲۶ هزار سهمیه بیشترین سهمیه پروژه اقدام ملی مسکن را بین شهرهای جدید به خود اختصاص داده است. از این میزان ۱۵ هزار پروژه آغاز شده که درصد پیشرفت‌های متفاوتی از ۵ تا ۲۰ درصد دارند. کار احداث ۱۵ هزار سهمیه دیگر نیز به‌محض تخصیص مجوز وزارت راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

وی درنهایت گفت: تکمیل مسکن مهر پرند در اولویت قرار دارد و قرار است تا پایان سال بخش عمده آن به اتمام برسد. به دلیل محدودیت‌هایی که بخش عمده آن به دلیل کمبودهای مالی ناشی از کمبود آورده متقاضیان بوده، تکمیل بخش کمی از واحدهای مسکن مهر به ابتدای سال آینده موکول می‌شود.

در همین راستا محسن وطن‌خواهی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند نیز گفت: در بخش زیربنایی و روبنایی نیز اقدامات مهمی در دست انجام است. به‌زودی فاز جنوبی بوستان مشاهیر به مساحت ۲۰ هکتار به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی پرند تا آخر بهمن ماه افتتاح می‌شود و شهر پرند را به‌صورت مستقیم به شهرک صنعتی متصل می‌کند. با افتتاح آن ۲۴ کیلومتر در هر بار مراجعه به شهرک صنعتی صرفه‌جویی می‌شود. به‌جز اینها ایستگاه جدید ریل باس واقع در جنوب فاز ۵ را تا پایان سال افتتاح می‌کنیم و ایستگاه فعلی قطار به ایستگاه شهدای پرند منتقل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از اقدامات نهضت درختکاری در شهر جدید پرند است. با توجه به اینکه خاک شهر پرند ضعیف و نامرغوب بوده، درنتیجه تاکنون در کاشت درخت برای توسعه فضای سبز موفق نبوده‌ایم. برنامه‌ای که در این زمینه‌ داریم این است که با ۴هزارکامیون خاک مرغوب به اراضی فضای سبزی شهر اضافه کنیم. قرار است در بلوار شهید سلیمانی شهر پرند با کاشت درختان سازگار با آب‌وهوای منطقه، فضای سبز مشابه خیابان ولی‌عصر تهران ایجاد کنیم. برای این منظور درختان سه‌ساله با ارتفاع شش متر به آنجا منتقل خواهند شد. برای این طرح درختان سازگار با محیط مانند زبان‌گنجشک و زیتون‌تلخ قرار است استفاده شود و امیدواریم شاهد تحول در فضای سبز شهر پرند باشیم.