علی کرمانجانی، مدیرعامل شرکت دانا فارمد لوتوس از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ بهبان فارمد لوتوس است. این شرکت که به‌عنوان یک واحد دانش‌بنیان شناخته می‌شود، در تولید محصولات ضدعفونی‌کننده با فناوری بالا فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت دانا فارمد لوتوس در خصوص فعالیت این شرکت گفت: این مجموعه در سال ۱۳۸۱ با عنوان شرکت بهبان شیمی تاسیس شد، خاستگاه ابتدایی شرکت بهبان شیمی فعالیت‌های حوزه تحقیق و توسعه بود که توانست برای اولین بار در خاورمیانه پراکسی اسید را سنتز کند.

این شرکت از آن زمان به‌عنوان تولیدکننده مواد اولیه صنایع دامپزشکی و دامپروری، مصارف صنعتی و به‌خصوص صنعت غذا فعالیت می‌کند با توسعه و گسترش حجم کار در صنایع مختلف، در سال ۱۳۹۴ هلدینگ بهبان فارمد لوتوس تاسیس و در حال حاضر ۸ شرکت زیرمجموعه دارد.

کرمانجانی در خصوص تولیدات این شرکت اظهار کرد: در حال حاضر حوزه تولیدات این شرکت شامل سه حوزه است؛ حوزه اول شوینده‌های صنعتی که اصطلاحا به آنها شوینده‌های تخصصی گفته می‌شود و برای کاربردهای متعدد تولید می‌شود. این محصولات شامل CIP، COP و سیستم‌های RO که جزو صنایع های‌تک است، این محصولات سابق بر این وارداتی بود. از چند سال پیش که تحریم‌ها شروع شد، بسیاری از این مواد گران‌تر و با سختی‌های متعدد وارد کشور می‌شد. بر این اساس تصمیم گرفتیم این محصولات را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه از دو سال قبل ظرفیت تولید کارخانه را افزایش دادیم، افزود: در حال حاضر ۳۰ نوع شوینده صنعتی در سبد محصولات شرکت ما وجود دارد که از لحاظ کیفیت همتراز محصولات خارجی است. وی در ادامه گفت: دسته دوم محصولات این شرکت ضدعفونی‌کننده‌ها هستند که کاربردهای متفاوتی در سه بخش مواد غذایی، دامپروری و پزشکی دارند. بر همین اساس بزرگ‌ترین شرکت‌های لبنی کشور، فعالان بخش دامپروری و پزشکی از مصرف‌کننده‌های محصولات این شرکت هستند یادآور می‌شود از ۱۱۰۰ بیمارستانی که در کشور به‌صورت فعال است، بیش از ۷۰۰ بیمارستان از محصولات تولیدی شرکت ما استفاده می‌کنند.

به گفته وی، دسته سوم محصولات این شرکت ضدعفونی‌کننده‌های تخصصی برای بافت‌های جاندار است. این محصولات از دسته دوم تخصصی‌تر بوده و از فناوری بالاتری برخوردار هستند؛ چراکه ضدعفونی‌کننده سطوح با ضدعفونی‌کننده بافت جاندار مثل پوست یا زخم تفاوت دارد.

مدیرعامل شرکت دانا فارمد لوتوس در خصوص مشکلات پیش‌آمده چند سال اخیر گفت: تحریم و کرونا تا حدودی تمام تولیدکنندگان را آزار می‌دهد؛ به‌عنوان‌مثال شرکت ما برای واردات مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شد؛ چراکه بخشی از مواد اولیه صرفا اروپایی یا آمریکایی هستند که به‌سختی وارد می‌کنیم.

وی ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا که کشور با کمبود مواد ضدعفونی روبه‌رو شد، وزارت صنعت و سازمان غذا و دارو اعلام کردند که واحدهای تولیدی که توانایی تولید مواد ضدعفونی‌کننده دارند، اقدام به تولید کنند؛ اما این مساله باعث ایجاد مشکل جدی در کیفیت برخی از محصولات شده، چراکه با اعلام این درخواست از ارگان‌ها شرکت‌هایی که هرگز در این حیطه فعالیت نکرده بودند، وارد عرصه تولیدشده و محصولات خود را باقیمت و کیفیت نازل وارد بازار مصرف کرده‌اند. در حال حاضر برخی از این شرکت‌ها هیچ‌گونه استانداردهای بین‌المللی را طی نکرده و محصولات خود را با قیمت‌های یک‌سوم یا یک‌چهارم قیمت ما به بازار عرضه می‌کنند.

کرمانجانی در خصوص لزوم تولید محصولات با استانداردهای ضروری گفت: تنها شرکت تولیدکننده ضدعفونی‌کننده ایرانی هستیم که برای محصولات خود استانداردهای اروپایی EN اخذ کرده‌ایم و این امر به دلیل نگاه این شرکت به بازارهای جهانی است. بر این اساس برندی به نام هایسپت را با بسته‌بندی مناسب وارد بازار صادرات کرده‌ایم که البته به علت کرونا با مشکل صادرات روبه‌رو شده، اما به‌زودی این برند وارد کشورهای دیگر خواهد شد.