براساس گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت معدنی ماینینگ، این اقامه دعوی توسط بانک ملون در نیویورک از طرف شاکیان مطرح شده است. این بانک خواهان ۸۹۸ میلیون دلار خسارت از سامارکو شده است که ۷۰۰ میلیون دلار مبلغ اصلی این بدهی است که شاکیان خواستار آن هستند و ۸ مرحله سود بر آن تعلق ‌گرفته است که جمعا بالغ‌ بر ۱۶۱ میلیون دلار شده و سایر هزینه‌ها نیز به این مبلغ اضافه ‌شده‌اند.

فعالیت‌های معدنی شرکت سامارکو پس از شکسته شدن سد فوندائو در نوامبر سال ۲۰۱۵ متوقف شد. با شکسته شدن این سد ۲/ ۳۹ میلیون مترمکعب باطله وارد حوضه ریودوسه شد که منجر به کشته شدن ۱۹ نفر شد. این بدترین فاجعه‌ زیست‌محیطی تاریخ برزیل بود. مقامات قضایی دولت فدرال برزیل معتقدند شرکت‌های بی اچ پی و واله نتوانستند اقدامی برای جلوگیری از این فاجعه انجام دهند؛ اما این شرکت‌ها می‌گویند ما همواره گفته‌ایم که مسوول شکسته شدن این سد نیستیم و ما همیشه با قوانین و مقررات ایمنی در کشور برزیل کاملا همسو بوده‌ایم و این موضوع همیشه مایه نگرانی بوده است.

سامارکو زمانی دومین واحد بزرگ گندله‌سازی در جهان به‌شمار می‌رفت که به مدت پنج سال بسته بود. در طول آن زمان بی‌اچ‌پی و واله بیشترین تمرکزشان روی پرداخت خسارت و غرامت و موضوع پاک‌سازی محیطی این فاجعه بوده است. علاوه بر آن، این دو شرکت با چند شکایت و بازرسی‌های سایت مواجه بوده‌اند تا اینکه در دسامبر سال گذشته این معدنچی آماده بازگشایی ایمن مجتمع ماریانا شد.

این شرکت معدنی در آن زمان اظهار کرد مذاکرات برای تکمیل تجدید ساختار بدهی ۸/ ۳ میلیارد دلاری‌اش ادامه دارد. طلبکاران پشت پرده ادعا می‌کنند تلاش آنان برای تجدید ساختار بدهی سامارکو هنوز راه به جایی نبرده است. سامارکو تاکنون از انتشار گزارش‌های مالی خود برای آنان جهت ارزیابی توانایی برای بازپرداخت بدهی خودداری کرده است. این‌گونه به نظر می‌رسد که مدیریت خوب شرکت از مزیت‌های هردو شرکت یعنی بی‌اچ‌پی و واله باشد و مشکل بتوان دید که چگونه هدایت سامارکو برای نادیده گرفتن طلبکارانش می‌تواند همسو با آن اهداف باشد.

 تصویر آلوده

واله بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان در ژانویه ۲۰۱۹ نیز از شکستن مرگبار سد دوم در معدنش Córrego do Feijão همچنین در میناس گرایس دچار مشکل جدی شد که در این فاجعه نیز ۲۷۰ نفر خانه خود را از دست دادند. این اتفاق منجر به تهیه یک استاندارد جدید بین‌المللی برای کلیه سدهای باطله در جهان شد که دیگر شاهد شکست مرگبار آنها نباشیم. این شرکت معدنی برزیلی مشغول برچیدن انواع خطرناک‌ترین سدهای باطله و تغییر آن به سمت روش‌های نوین انباشته کردن باطله بوده که دیگر نیازی به آب ندارد که از آن جمله می‌توان به انبار کردن خشک مواد باطله اشاره کرد.

این شرکت مستقر در ریودوژانیرو میلیاردها دلار برای جبران خسارت واردشده در اثر سوانح دو سد مذکور و همچنین کارهای بازسازی خسارت وارده هزینه کرده است. علاوه بر این بی‌اچ‌پی بخشی از بنیاد Renova است که برای جبران خسارت ناشی از فاجعه سال ۲۰۱۵ تاسیس‌ شده است، اما مقامات قضایی برزیل می‌گویند این بنیاد به هیچ‌ کدام از قول‌های خود عمل ‌نکرده است.