صادرات خدمات؛ حلقه مفقوده در صنعت شیشه

حسن‌سعیدی رئیس هیات مدیره و مدیر ارشد گروه شرکت‌های شینا در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» با بیان راهکارهایی برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در مدیریت بنگاه‌ها که منجر به تولید، بهره‌وری و ایجاد اشتغال خواهد شد، مباحث آموزشی و کوچینگ است، چرا که دیگر نگاه سنتی به تولید، صادرات، واردات و... جواب نمی‌دهد. باید نگاهمان را سیستمی ‌کنیم و به جانشین‌پروری بیندیشیم و از دنیای مجازی به نحو احسن استفاده کنیم. تغییر رویکرد مدیران مجموعه‌های تولیدی در حقیقت می‌تواند به رشد و شکوفایی بینجامد. اینها نکاتی است که می‌تواند ما را در شرایط بحرانی فعلی در بحث تحریم و نیز کرونا در دنیا سر پا نگه دارد. نگاه کوچینگی این است که هر لحظه باید تصمیم بگیرید که از نقطه a به نقطه b حرکت کنید. در این مسیر نیاز به ابزارهایی دارید که می‌تواند منابع انسانی و مشتریان باشد و همین‌طور تفکر سیستمی ‌که در مجموعه خود پیاده کرده‌اید. سعیدی با اشاره به موانع و چالش‌های تولید و توسعه گفت: بهتر است که موانع را به دید مساله نگاه کرد تا بتوان به دنبال راه‌حل آن بود. یکی از مسائل مهم تولیدکنندگان، بانک‌ها هستند. یکی از مسائل دیگر این است که مشتری برای صادرات وجود دارد، اما مسیر درست برای گرفتن ارز وجود ندارد. اگر ریالی بگیرید مشکل دارید و اگر ارزی پرداخت شود، مشکلات دیگر به وجود می‌‌آید. امروز می‌گویند جنس آزاد است و فردا در گمرک اعلام می‌کنند، صادراتش ممنوع است.

 صادرات خدمات شیشه ارزش افزوده بالایی دارد

مدیر ارشد گروه شرکت‌های شینا، با بیان اینکه صنعت شیشه در ایران در زمینه تولید، حرف برای گفتن دارد، اظهار کرد: در کشور تولیدکنندگان بزرگی در این صنعت داریم که به کار صادرات نیز مشغول هستند، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه زمان آن رسیده که ایران خدمات شیشه را نیز صادر کند و فقط به صادرات شیشه خام بسنده نکند. در صنعت شیشه هم مانند صنعت نفت عمل می‌کنیم و فقط به خام فروشی توجه کرده‌ایم. در صورتی که اگر به فرآوری محصولات روی بیاوریم، قطعا ۵ تا ۱۰ برابر ارزش افزوده ما بیشتر خواهد شد و این در حالی است که ما به راحتی بازار فروش این کار را داریم و بازارهای بکری اطراف ما است.  وی خاطر نشان کرد: بحث صادرات همیشه بحث شیرینی بوده و پایه و اساس اقتصاد هر کشور بر اساس صادراتش شکل می‌گیرد؛ وقتی صادرات می‌کنید ارز آوری دارید که به مراتب ارزش بیشتری دارد. در همین راستا فعالیت صادراتی ما با شمال عراق و کردستان عراق در جریان است و سال‌هاست با آنها در ارتباط و در فکر گسترش بازارهای صادراتی خود هستیم.

وی با اشاره به واردات شیشه نیز گفت: درگذشته میزان واردات ما بالا بود، اما اکنون فقط شیشه‌هایی که در ایران به دلایل نداشتن تکنولوژی یا عدم سرمایه‌گذاری در این بخش، تولید نمی‌شود، وارد ایران می‌شود. سعیدی ادامه داد: این صنعت نیازمند یک اتحادیه قدرتمند است که با شناسایی فرصت‌ها و پتانسیل‌های  موجود، بتواند با جذب سرمایه‌گذاران به این صنعت و هدایت آنها به سمت صادرات، ده‌ها برابر درآمد و اشتغال‌زایی که در حال حاضر این صنعت دارد، درآمد و اشتغال ایجاد کند و با مدیریت و توانمندسازی بخش خدمات شیشه موجب شود فقط شیشه خام صادر نشود بلکه کار فرآیندسازی روی شیشه خام صورت بگیرد، می‌تواند ارزش مضاعفی برای این صنعت به همراه داشته باشد.

به گفته این فعال اقتصادی، از آن جایی که وظایف اولیه اتحادیه‌ها سر و سامان دادن به مشکلات اعضای صنف و رفع دغدغه‌های اولیه اعضای صنف است، بنابراین ضعف اتحادیه‌ها در رسیدگی به مسائل و چالش‌های هر صنف به ضررکسبه تمام می‌شود. مدیریت و پیگیری امور و اهداف صنفی درکشور می‌تواند اقتصاد یک کشور را رشد دهد یا تضعیف کند، چرا که وقتی صنفی و صنعتی رشد نکند، یعنی بحث امور صنفی در اتحادیه مربوطه جایگاهی ندارد و در نتیجه اعضای آن صنف هم رشد نمی‌کنند.

مدیر ارشد گروه شرکت‌های شینا، همچنین با اشاره به نقد عملکرد امور صنفی در صنعت شیشه و آینه، گفت: اتحادیه باید در مورد واحد‌های بدون پروانه، برنامه علمی ‌و عملی تدوین و در این خصوص واکنش جدی داشته باشد و واحد‌های صنفی که بدون پروانه اقدام به فعالیت می‌کنند، توسط بازرسان اتحادیه شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری به عمل آید تا همه به صورت مساوی و قانونمند در شرایط یکسان به فعالیت بپردازند.

سعیدی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم محوله اتحادیه‌ها، نقش نظارتی بر عملکرد زیرمجموعه‌ها و بحث آموزش‌های علمی، تخصصی و تجربی است، افزود: در صنف شیشه باورم این است که تعداد زیادی از اعضای صنف از خود اتحادیه خیلی توانمندتر هستند. در واقع این به آن معنی است که اتحادیه نتوانسته دانش و اطلاعات و آموزش خود را به روز کند و برای اعضای خود برنامه داشته باشد. این درحالی است که باید آنقدر دانش، اطلاعات و علم در اتحادیه نهفته باشد که بتواند به راحتی به اعضای صنف خود خوراک بدهد. به گفته مدیر ارشد گروه شرکت‌های شینا، یکی از رسالت‌های اتحادیه‌ها آموزش دادن به اعضا است. در صورتی که در اتحادیه شیشه و آیینه در این خصوص با خلأ مواجهیم و تنها کاری که در این اتحادیه انجام می‌شود تمدید جواز کسب است و در امور صنفی هم برای اخذ جواز کسب موضوعاتی آموزش داده می‌شود که اصلا سرفصل‌هایش برای یک کاسب نیست و هیچ تحلیل و بررسی وجود ندارد که نشان دهد اثربخشی این آموزش چیست.

 ظرفیت‌های رشد در صنعت شیشه هدر می‌روند

سعیدی ادامه داد: مجموعه ما این انگیزه را دارد که در مسیر توسعه از مغازه‌داری تبدیل به شرکت شود و به دلیل پتانسیل‌های موجود کارگاه خود را به کارخانه تبدیل کند که این انرژی‌ها هدر نرود و در زمینه‌های مختلف فعالیتش را انجام دهد. در این مسیر ثبت شرکت‌ها انجام شده، اما اتحادیه صنف مربوطه در گذشته حاضر به ارائه جواز کسب  نبود و اکنون هم به سختی این کار را می‌کند. وی افزود: ۱۸ رسته مربوط به صنف شیشه و آیینه وجود دارد، مانند شیشه و رنگ‌فروشان، شیشه و آهنگران، شیشه و درودگران، شیشه‌های سکوریت و... اما هیچ کدام در یک اتحادیه واحد گرد هم نیستند که بتوانند به راحتی مشکلات و معضلات صنف را حل کنند. در حالی که باید برای هر کدام یک دپارتمان در یک اتحادیه واحد در نظر گرفت که در جلسات مختلف برای رفع مشکلات این صنعت موجب هم‌افزایی شوند.  مدیر ارشد گروه شرکت‌های شینا توضیح داد: در هر صنفی اگر چالش وجود نداشته باشد و  اگر نقدپذیری وجود نداشته باشد آن صنف درجا می‌زند و رشد نمی‌کند. اتحادیه صنف شیشه تهران باید به مثابه یک خانواده عمل کند و از توان همه اعضای خود برای همفکری و پیشرفت صنف استفاده کند تا رشد و توسعه شکل بگیرد. وی با بیان اینکه در صنعت شیشه با تلفات منابع انسانی و نیروی کار مواجه هستیم، تصریح کرد: فقدان آموزش نیروی کار این صنعت را با تلفات جانی روبه‌رو کرده است. نیروهای کار ما در صنعت شیشه هنوز نمی‌دانند که چگونه می‌شود با تجهیزات و ابزارهای به روز دنیا در ایران کار کرد. ایمنی نیروی کار از لحاظ بیمه، لباس کار، کفش کار، کلاه ایمنی و... باید کاملا تحت پوشش باشد، اما متاسفانه در این مورد نظارت کافی نیست. در این راستا نیز یکی از وظایف اتحادیه‌ها ساختن ویدئوکلیپ‌های آموزشی است.  سعیدی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که چه استانداردهایی برای صنعت شیشه وجود دارد، خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه اطلاعات جامعی درخصوص اینکه چند کتاب در زمینه صنعت شیشه نوشته شده و خدمات گوناگون این صنعت چیست، دردست نیست.

 قانون ۴۰ سال پیش کهنه شده است

وی اتکا، راهبری و رفع مسائل و مشکلات با تکیه به قانون ۴۰ سال پیش امور صنفی را یکی دیگر از معضلات پیش روی این صنف دانست و گفت: قانون کلام خدا نیست. قانون را انسان‌ها در شرایط زمانی و مشکلات زمان خودشان نگاشته‌اند، اما اینکه هر چقدر صنعت رشد و پیشرفت می‌کند با مشکلات جدیدتری دست به گریبان می‌شود، هم باید فکری کرد و قانون را بازنویسی کرد. چگونه می‌شود در سال ۱۴۰۰ با قانون سال ۱۳۶۰ حرکت کرد. قانون باید اصلاح و به‌روز شود، چرا که همه چیز دستخوش تغییر می‌شود.

p28- (2)