ارائه خدمات بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان

علی صالح‌آبادی از آمادگی این بانک و صرافی آن برای خرید ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در سامانه‌های نیما و سنا خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه حجم حواله‌های ارزی بانک و صرافی توسعه صادرات به ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است. هرچند این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۱/ ۱ میلیارد دلار بود، اما بخشی از این موضوع ناشی از کاهش صادرات بوده است.

مدیرعامل اگزیم بانک ایران اعلام کرد: حجم اعتبارات اسنادی و بروات وارداتی در ۱۰ ماهه امسال معادل ۳۵۰ میلیون دلار بوده که ۱۰ میلیون دلار از مدت‌زمان مشابه سال قبل بیشتر است.

وی ادامه داد: در این مدت اعتبارات اسنادی و بروات صادراتی بانک توسعه صادرات هم ۶۴ میلیون دلار بوده که از رقم ۵۶ میلیون دلار برای کل سال قبل، بیشتر است. یکی از وظایف و اهداف ما که به‌طورجدی آن را پیگیری می‌کنیم، ارائه خدمات حوالجات ارزی و نقل‌وانتقال ارز مشتریان است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه درخواست داریم تا منابع صندوق توسعه ملی به افزایش سرمایه بانک تبدیل شود گفت: ما افزایش سرمایه جدیدی نداشتیم، ولی ضرورت‌ دارد این موضوع اتفاق بیفتد؛ ازآنجا‌که ما نمی‌توانیم جذب سپرده داشته باشیم، یکی از منابع مهم ما برای افزایش کفایت سرمایه و افزایش حجم تسهیلات، افزایش سرمایه است. تقاضای ما این بوده که این افزایش سرمایه برای بانک انجام شود.

وی تصریح کرد: یکی از منابعی که می‌توان از آن برای افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات استفاده کرد، منابع صندوق توسعه ملی است که برداشت از آن نیاز به کسب مجوز از رهبر معظم انقلاب دارد؛ تقاضای ما این است که منابع صندوق نزد بانک تبدیل به سرمایه بانک توسعه صادرات شود تا از این طریق کفایت سرمایه بانک نیز افزایش‌ یافته و امیدواریم مجوزهای لازم در این خصوص به ما داده شود.

وی در خصوص آمار عملکردی بانک در ۹ ماه امسال اظهار کرد: این بانک در ۹ ماه ۱۳۹۹ بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که ۴۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش ‌یافته است. صالح‌آبادی همچنین با اشاره به تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات ایران گفت: ظرفیت تولید شمش فولاد کشور ۲/ ۱ میلیون تن افزایش‌ یافته است و فاز دوم طرح شرکت فولاد جنوب کاوه کیش با تامین مالی ۱۳۴ میلیون یورویی بانک توسعه صادرات ایران راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تسهیلات در قالب سرمایه در گردش ریالی و عمدتا در بخش‌های «صنعت و معدن» و «شیمیایی» پرداخت‌ شده، افزود: از رقم کل تسهیلات پرداختی حدود ۲ هزار میلیارد تومان یا ۲۰ هزار میلیارد ریال به طرح‌ها تخصیص پیدا کرده و ۶۳ هزار میلیارد ریال نیز در بخش سرمایه در گردش پرداخت ‌شده است.

صالح‌آبادی گفت: تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تا پایان آذر سال‌جاری مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۹۸، با ۱۲۰ میلیارد تومان، از رشد ۲۴ درصدی برخوردار بوده است. نرخ این تسهیلات نیز ۱۲ درصد و یارانه‌ای است.

مدیرعامل اگزیم بانک ایران ادامه داد: تسهیلات اعطایی به شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تا پایان آذر سال‌جاری مبلغ ۷۴۲ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با رقمی معادل ۵۲۸ میلیارد تومان، از رشد ۴۱درصدی برخوردار است. وی تصریح کرد: برنامه داریم که حجم تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات تا پایان سال به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد و برای سال آینده نیز رقم تسهیلات پرداختی بانک با ۲۰ درصد افزایش به ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد.