ابوالفضل اسدی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد با اعلام مطلب فوق به پایین بودن بهره‌وری به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم صنعت برق کشور اشاره کرد و افزود: کم‌توجهی به بهره‌وری انرژی در حوزه صنعتی، کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری دلایل زیادی ازجمله کمبود آموزش همگانی بهره‌وری انرژی و پایین بودن سبد هزینه برق نسبت به سایر سبد هزینه‌ها دارد. اسدی گفت: حدود ۳۰ درصد از بار مصرفی استان برای تامین بار سرمایشی است که حدود ۴۰۰ ساعت از ۸۷۶۰ ساعت سال از ظرفیت کامل نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق که با هزینه‌هایی بسیار زیاد احداث ‌شده، استفاده می‌شود و در سایر ساعات، این بخش از ظرفیت با عدم نیاز مواجه می‌شود و نمی‌توان از کل سرمایه‌گذاری صنعت برق به‌صورت بهینه استفاده کرد.

وی میزان تولید انرژی برق استان در حوزه نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی را ۲۵۶۰ مگاوات، در حوزه نیروگاه‌های تولید پراکنده ۱۶۷ مگاوات و در بخش خورشیدی ۵/ ۷۱مگاوات عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه مصرف برق در بخش خانگی به‌طور متوسط کشوری در حدود ۳۳درصد است، افزود: خوشبختانه در استان یزد حدود ۷۶درصد در بخش صنعت و ۷درصد در بخش کشاورزی جمعا ۸۳درصد در بخش مولد و حدود ۱۱درصد در بخش خانگی مصرف می‌شود که این آمار نشان از مصرف مولد و اشتغال‌زا در استان یزد است.

 اسدی استان یزد را با بیش از ۳۳۰ روز آفتابی و شدت تابش ۱۱۰۰ وات بر مترمربع و وجود شبکه‌های مناسب برق در سراسر استان برای اتصال نیروگاه‌ها در توان‌های مختلف و همچنین با وجود دشت‌های وسیع، از استان‌هایی دانست که ظرفیت خوبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی دارد.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز موجب ایجاد برخی مشکلات برای تولیدکنندگان انرژی خورشیدی شده بود که با افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌ها نسبت به سال قبل، خوشبختانه بخشی از این مسائل مرتفع شده‌اند. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر متوسط قیمت برق ۸۰ تومان به ازای هر کیلو وات‌ساعت است که برای تشویق سرمایه‌گذاران به توسعه انرژی خورشیدی، از تولیدکنندگان در سطح خانگی تا ۲۰ کیلووات به قیمت ۱۰۵۰ تومان و در سطح ۱۰ مگاوات به قیمت ۶۴۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت، از تولیدکنندگان این انرژی برای مدت ۲۰ سال خرید تضمینی انجام می‌شود.

وی در بیان اهم اقدامات انجام ‌شده صنعت برق استان در سال ۹۹، انجام دو افتتاح پروژه در شهریور و دی‌ماه گذشته را خاطرنشان کرد و افزود: پروژه‌های افتتاح ‌شده در سال ۹۹ شامل ۱۰ پروژه انتقال و فوق توزیع، ۴ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۸ مگاوات، دو نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۵ مگاوات و ۸ مورد اصلاح، بهینه‌سازی و تعمیرات اساسی پست‌ها و خطوط انتقال و فوق توزیع، با مجموع سرمایه‌گذاری ۴۹۷ میلیارد تومان بوده است که بخشی از این هزینه‌ها توسط شرکت برق منطقه‌‌ای یزد و مابقی توسط بخش‌خصوصی تامین‌ شده است.

این مقام مسوول در صنعت برق استان در ادامه شاخص‌های مهم صنعت برق استان را برشمرد و کسب رتبه نخست کشوری در کاهش تلفات انرژی شبکه انتقال و فوق توزیع، رتبه برتر کشوری در احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی، رتبه یازدهم ازنظر ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور و رتبه دهم تولید ناخالص برق کشور را برخی از افتخارات شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در ۱۰‌ماهه سال ۹۹ عنوان کرد.

وی کلنگ‌زنی پروژه‌های برق‌رسانی در سه منطقه مروست، اشکذر و میبد را از برنامه‌های شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در ایام‌ دهه فجر عنوان کرد و افزود: امیدواریم با کلنگ‌زنی این پروژه‌ها، گام مهمی در راستای بهبود شرایط به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار برداشته و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این نقاط باشیم.