سازمان حمایت اعلام کرد که این سازمان برای حل مشکلات اخیر صنعت سیمان نظیر افزایش قیمت سوخت مازوت در فصل سرما (معادل نرخ جهانی)، قطع متناوب برق برخی واحدهای تولیدی نسبت به انعکاس به‌موقع مشکلات به مراجع ذی‌صلاح اقدام کرد که مقرر شد بهای سوخت مازوت کارخانه‌ها معادل نرخ گاز مصرفی بخش صنعت و معدن محاسبه شود؛ بنابراین در این خصوص تأثیر افزایشی در قیمت فروش کارخانه‌های سیمان متصور نیست و قیمت درب کارخانه سیمان پاکتی تیپ ۲ بدون مالیات ارزش ‌افزوده معادل ۱۵۵ هزار ریال و قیمت مصرف‌کننده نهایی آن با احتساب کرایه حمل و مالیات ارزش ‌افزوده برابر ۱۹۵هزار ریال است.

 جای خالی هزینه حمل در محاسبات

این پاسخ سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به درخواست‌های تولیدکنندگان سیمان موجی از انتقادات را به همراه داشته است. علیرضا امیر فراهانی، رئیس هیات‌مدیره «سیمان لار سبزوار» در این خصوص به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: نکته عجیب بی‌توجهی به یکی از اصلی‌ترین علل افزایش قیمت سیمان یعنی حمل‌ونقل است؛ امروز سیمان از درب کارخانه به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که اگر این رقم را با ۹ درصد مالیات ارزش ‌افزوده، ۳ درصد سود عمده‌فروشی و ۱۰ درصد سود خرده‌فروشی جمع کنیم، به عدد حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسیم؛ اما ظاهرا مساله حمل‌ونقل که امروز با قیمت سیمان برابری می‌کند، در این محاسبات مورد غفلت واقع ‌شده است درحالی ‌که هزینه حمل هر تن سیمان در برخی مواقع با قیمت محموله سیمان برابری می‌کند.

 متاسفانه سازمان حمایت به‌جای ریشه‌یابی مشکل، توپ گرانی این روزهای سیمان را به زمین تولیدکنندگان سیمان انداخته است درحالی‌که تولیدکننده با همان قیمت مصوب سیمانش را می‌فروشد. عملکرد تولید کننده به خاطر پرداخت مالیات ارزش‌افزوده به‌راحتی قابل ‌پیگیری است اما خرده‌فروشی‌هایی که به‌طور رسمی ۱۰ درصد سود دریافت می‌کنند، به دلیل نبود صندوق فروشگاهی قابل‌ردیابی نیستند و امیدوارم این رویه اصلاح شود.

وی می‌افزاید: نکته مهم دیگر اینکه سازمان حمایت عنوان کرده که تولیدکنندگان سیمان و انجمن سیمان مستندات گران شدن نهاده‌های تولید را به ما ارائه نکرده‌اند. درحالی‌که مستندات ما آمار و اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار کشور است که تا ابتدای مهر امسال تورم در تمامی صنایع معدنی را ۶۰ درصد اعلام کرده، اما افزایش ۲۰ درصدی برای قیمت سیمان اعمال‌شده است.

 با توجه به نشست سیمانی‌ها با وزیر صمت و اخبار منتشر شده امیدوار بودیم که مشکلات صنعت تا حدودی حل شود اما متاسفانه سازمان حمایت موضع متفاوتی را در پیش ‌گرفته است.

امیر فراهانی تصریح می‌کند: محصول سیمان از حیث حساسیت در بازار مصرف در زمره اقلام کالایی مشمول بند (ج) کارگروه تنظیم بازار قرار داشته و بر این اساس مقررشده قیمت آن با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و درصدهای سود عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، پخش و دستورالعمل‌های مربوطه رأسا توسط واحدهای تولیدی تعیین شود، اما با وجود رشد ۲۰۰درصدی حمل‌ونقل، ۳۵ درصدی دستمزدها و سه برابر شدن هزینه‌های تعمیرات ماشین‌آلات در سال جاری اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهند. درخواست ما این است که سیمان را در بورس کالا عرضه کنند.

امیر فراهانی همچنین به موضوع اختصاص مازوت به واحدهای سیمانی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: بعد از اینکه گاز کارخانه‌های سیمان قطع شد، برای دریافت مازوت به روال هرسال مراجعه کردیم، اما این بار مازوت را با ۵/  ۲ برابر قیمت گاز به سیمانی‌ها فروختند که البته با اعتراض تولیدکنندگان، نهایتا در تاریخ ۲۷ دی‌ هیات‌وزیران تصویب کرد که مازوت با همان قیمت سابق در اختیار سیمانی‌ها قرار بگیرد، اما باوجود گذشت حدود ۲۵ روز از این تاریخ، کماکان مصوبه مذکور به مرحله اجرایی نرسیده است و در آستانه وصل مجدد گاز و عدم نیاز کارخانه‌های سیمان به مازوت، احتمالا اجرایی خواهد شد. ضمن اینکه با فرض اجرای آن‌هم باید سه برابر قیمت گاز، هزینه حمل مازوت به کارخانه را پرداخت کنیم.