بیمه‌های مسوولیت از جمله رشته‌های بیمه‌ای است که به‌طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه، شناخت افراد از حقوق و مسوولیت‌های یکدیگر و تامین امنیت حرفه‌ای مشاغل و فعالیت‌ها تاثیرگذار است. بنابراین با توجه به مسوولیت‌های زیادی که هریک از ما در قبال سایر افراد جامعه داریم می‌توان تعداد بسیار متنوعی از بیمه‌های مسوولیت را برشمرد که البته با توجه به میزان استقبال مردم از انواع نسبتا محدود این نوع بیمه‌ها و آشنایی ناکافی با گونه‌های دیگر آن، شرکت‌های بیمه به‌طور معمول تعداد کمی‌از این پوشش‌ها را می‌فروشند.

یکی از بیمه‌نامه‌های مهمی‌ که با توجه به بار حقوقی که متوجه مدیران ساختما‌ن‌ها می‌کند و امروزه به یک الزام درآمده، بیمه‌نامه مسوولیت‌ مدنی ساختمان است. براساس ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها مربوط به بیمه آتش‌سوزی ساختمان و مسوولیت‌های آن، مدیر یا مدیران ساختمان مکلفند تمام بنای ساختمان را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه کنند. به این ترتیب در صورتی‌که هیات‌مدیره اقدام به تهیه بیمه نکنند و آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، مسوولیت جبران خسارت متوجه مدیر ساختمان است. علاوه‌ بر آتش‌سوزی ممکن است حوادث دیگری در ساختمان اتفاق بیفتد که خسارت‌‎های مالی و جانی به افراد و اموال وارد شود که در اینجاست که بحث داشتن بیمه مسوولیت مدنی ساختمان حائز اهمیت می‌شود.

 طرح‌هایی برای بیمه‌های مسوولیت‌

بیمه پارسیان با توجه به اهمیت این موضوع، طرح آرام بام پارسیان را که  ویژه بیمه مسوولیت مدنی مدیر یا هیات‌مدیره ساختمان مسکونی، اداری و تجاری در قبال اشخاص ثالث و ساکنان است را وارد بازار کرده که به گفته علی گنجی، مدیر بیمه‌‌های مسوولیت شرکت بیمه پارسیان، این بیمه‌نامه در همین مدت کوتاه از اقبال خوبی برخوردار شده است.

گنجی با تاکید براینکه اگرچه بیمه مسوولیت مدیر ساختمان اجباری نیست، اما با توجه به بار حقوقی که متوجه مدیران ساختما‌ن‌ها است  به یک الزام درآمده تا از مشکلات حقوقی احتمالی جلوگیری کند، افزود: حوادث و اتفاق‌های ناگواری که احتمالا برای افراد ثالث و اعضای ساختمان و حتی مالکان و ساکنان ساختمان رخ می‌دهد، همواره یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مدیر یا مدیران یا هیات‌مدیره ساختمان‌ها بوده است. چون مسوولیت بخشی از این حوادث که ممکن است در ساختمان یا مشاعات آن رخ‌دهد بر عهده مدیر ساختمان است.

وی با اشاره به این موضوع که در بیمه پارسیان تلاش کرده‌ایم با ارائه طرح آرام بام پارسیان، بخشی از این نگرانی‌ها را کم کرده و در راستای توسعه بیمه‌های مسوولیت ‌در کشور گام برداریم، گفت: امروزه استفاده از بیمه‌های مسوولیت‌ از سوی جامعه اگرچه نسبت به سال‌های اخیر روند مطلوب‌تری را طی کرده که علت آن را می‌توان افزایش آگاهی مردم نسبت به مسوولیت‌‌های اجتماعی آنها در دهه‌های اخیر دانست، اما همچنان با نقطه ایده‌ال فاصله داریم.

به گفته وی افزایش آگاهی عموم جامعه نسبت به مسوولیت‌‌های اجتماعی‌شان در حوزه‌های مختلف‌، باعث شده تا افراد نسبت به خرید بیمه‌نامه‌های مسوولیت‌ اقدام کنند که براساس آمارهایی که وجود دارد، وضعیت این بیمه‌نامه در دو دهه اخیر با شیب قابل‌قبولی افزایش یافته است، اما با وجود رشد نسبی که در این حوزه شاهد هستیم، این بیمه‌نامه در کشور ما همچنان از ضریب نفوذ بسیار پایینی برخوردار است و از دیگر کشورها عقب‌تر هستیم.

مدیر بیمه‌‌های مسوولیت شرکت بیمه پارسیان معتقد است: در کنار بحث فرهنگ‌سازی، اقدام مهمی ‌که باید انجام شود، ارائه محصولات به‌روزتر به بازار است که شرکت‌های بیمه‌گر باید آن را در اختیار مشتریان قرار دهند. بی‌تردید اگر محصولات بیمه‌ای همراه با خلاقیت و نوآوری و متناسب با ریسک‌های نوین ارائه شود، می‌توان امیدوار بود رشد‌های خوبی را دراین حوزه شاهد باشیم.

از آنجا که به فراخور نقش اجتماعی هر فرد و فعالیت‌هایی که انجام‌ می‌دهد، فرد در برابر آسیب‌های مالی و جانی که وارد می‌کند، مسوول است و باید خسارت واردشده را جبران کند، از این جهت، ما باید بتوانیم تمامی ‌این ریسک‌ها را متناسب با نیاز جامعه پوشش دهیم که این مهم نیازمند خلاقیت و نوآوری در طراحی و ارائه بیمه‌نامه‌ها است.

 افزایش اطلاع‌رسانی نسبت به انواع مسوولیت‌‌های اجتماعی

این کارشناس بیمه بر این باور است، افراد جامعه نیز باید نسبت به مسوولیت‌هایی که به فراخور نقش اجتماعی خود دارند آگاه‌تر باشند تا نسبت به خرید بیمه‌نامه‌های متنوع مسوولیت‌ اقدام کنند. برای فراگیری این بیمه‌نامه ما نیاز داریم فعالیت تخصصی‌تری داشته باشیم تا با کمک ابزارهای در اختیار، جامعه را به سمت خرید این بیمه‌نامه سوق دهیم. گنجی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر بازار بیمه‌های مسوولیت‌ ادامه داد: از آنجا که بیماری کرونا باعث تعلیق یا تعطیلی برخی کسب‌وکارها شد و شرایط اقتصادی را سخت تر کرد، این موضوع سبب شد تا صنعت بیمه  و به تبع آن بیمه‌های مسوولیت‌ نیز از این موضوع تاثیر بگیرند. به گفته وی، ‌در همین راستا می‌توان برای تسهیل شرایط خرید بیمه‌نامه‌ها از سوی جامعه، با اعمال برخی طرح‌های تشویقی و تخفیفی گامی‌ در جهت تشویق افراد به خرید انواع بیمه‌های مسوولیت‌ برداشت.

مدیر بیمه‌‌های مسوولیت شرکت بیمه پارسیان تاکید کرد در همین راستا شرکت بیمه پارسیان تلاش کرده تا همراه با بیمه‌گذاران در راستای کاهش دغدغه آنها گام بردارد و با اجرای جشنواره‌های فروش یا تخفیف در حق بیمه‌ها یا تقسیط آن، در این مسیر حرکت کند.

مدیر بیمه‌‌های مسوولیت شرکت بیمه پارسیان معتقد است: تمامی ‌این اقداماتی که به آن اشاره شد در نهایت می‌تواند ما را در توسعه بیمه‌نامه‌ها یاری دهد و استمرار آن باعث شود که قطعا در آینده نه چندان دور در بحث بیمه‌های مسوولیت‌، حرف برای گفتن زیاد داشته باشیم، به طوری که  پیش‌بینی می‌شود بخش بیشتری از جامعه به خرید بیمه‌های مسوولیت‌ اقبال نشان دهند.

 ارائه محصولات متنوع‌تر

به گفته این کارشناس بیمه، در بحث بیمه‌های مسوولیت‌ جای کار بسیاری وجود دارد و با توجه به ریسک‌های مختلفی که در حوزه مسوولیت‌های مدنی وجود دارد می‌توانیم محصولات متنوع‌تری ارائه دهیم. در همین راستا نیز در شرکت بیمه پارسیان با پایش میدانی، تلاش کردیم که متناسب با نیاز جامعه، محصولی را وارد بازار کنیم که دغدغه امروز جامعه است.

وی با اشاره به افزایش فرهنگ آپارتمان‌نشینی و اهمیت موضوع مسوولیت‌مدنی مدیران یا هیات‌مدیره ساختمان‌ها اعم از مسکونی، اداری وتجاری، برآن شدیم تا طرح آرام بام پارسیان را وارد بازار کنیم، افزود: یکی از نگرانی‌های مدیران همه ساختمان‌ها حوادث و اتفاقاتی است که ممکن است برای افراد ثالث و اعضای ساختمان و حتی مالکان و ساکنان ساختمان وارد شود که بیمه‌نامه مسوولیت‌که با عناوین مختلفی عرضه می‌شود می‌تواند این خطرات را پوشش دهد.

به گفته گنجی، در این طرح تلاش برآن است، ضمن توجه به ریسک‌های مختلف در جامعه هدف و نیازهای بازار، تاجایی که امکان دارد، نیازهای بیمه‌ای بازار هدف به شکل کامل در اختیار بیمه‌گذاران قرار گیرد که البته با توجه به ماهیت ریسک و تنوع مسوولیت‌های این حوزه، پیش‌بینی کرده‌ایم که پوشش‌های بیمه‌نامه در بازه‌های زمانی مشخص بازبینی و برای بهبود مستمر، در صورت لزوم به‌روزرسانی شود.

 اقبال خوب از طرح آرام بام پارسیان

وی اقبال از طرح آرام بام پارسیان را خوب ارزیابی کرد و گفت: استقبال از طرح آرام بام پارسیان با توجه به اینکه مدت کوتاهی است از اجرای آن می‌گذرد، فروش این طرح، با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است. بر این باور هستم که اگر ریسک‌ها، آگاهانه ارزیابی ومحصول متناسب با نیاز جامعه طراحی و وارد بازار شود، از سمت جامعه بیمه‌گذار، مورد اقبال خواهد گرفت.

به گفته گنجی در راستای گسترش این بیمه‌نامه در کشور، تلاش کرده‌ایم تا در بحث اطلاع‌رسانی، با آموزش شبکه‌های فروش گام‌های مثبتی در این زمینه برداریم که تاکنون هم نتایج خوبی حاصل شده است. ضمن اینکه در این بیمه‌نامه سعی کرده‌ایم با پوششی‌های مناسب و کاملی در اختیار بیمه‌گذاران قرار دهیم که این یک مزیت نسبت به بیمه‌نامه‌های مشابه در سایر شرکت‌ها محسوب می‌شود.  وی ادامه داد: علاوه بر خسارات ناشی از هزینه‌های دادرسی، هزینه‌های مربوط به انتقال مصدوم به بیمارستان و هزینه‌های مشابه ارائه می‌شود و پرداخت خسارت جانی ناشی از حمله حیوانات خانگی نیز دراین بیمه‌نامه منظور شده است. علاوه براین برای ارائه یک بیمه‌نامه کامل و جامع، در مواردی که مورد بیمه مجتمع‌ مسکونی باشد، حوادث وارد به کارکنان بیمه‌گذار ناشی از فعالیت و شغل آنان در این بیمه‌نامه تحت پوشش قرار خواهد گرفت. به گفته گنجی، مهم‌ترین عامل در توسعه بازار یک محصول جدید، جلب رضایت مشتریان بوده است که بیمه پارسیان تلاش کرده تا در این زمینه گام‌های مثبتی بردارد.