مرتضی یزدخواستی عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد:‌ ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۳۹۹ دو گام بسیار موثر برداشته و موفق شده به نتیجه دلخواه خود برسد. گام اول در جهت مسائل اقتصادی بوده که این شرکت از زیان انباشته خارج شده و به نوبه خود این اقدام بزرگی تلقی می‌شود. از سوی دیگر شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گزارش ۹ ماهه خود در سال‌جاری سودآوری خوبی را به ثبت رسانده است.

یزدخواستی در ادامه با اشاره به موفقیت دیگر ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که شرکت ذوب‌آهن با موفقیت روبه‌رو شده، در زمینه تولید ریل بوده است. تولید ریل همواره یک آرزوی دیرینه برای کشور بوده و با توجه به نیاز مبرم کشور به زیرساخت ریلی برای بیشتر صنایع خود، این نیاز در حال برطرف شدن است. در این راستا ذوب‌آهن علاوه بر تولید جاده‌ای، قراردادهایی را نیز برای تولید ریل مترو منعقد کرده‌ و قراردادهایی نیز با مترو اصفهان بسته است.

یزدخواستی در ادامه تاکید کرد: البته همچنان جا برای فعالیت بیشتر وجود دارد، اما در هر صورت امروز شرکت ذوب آهن اصفهان پرچمدار تولید ریل در کشور به‌شمار می‌رود و به صورت انحصاری در حال تولید این محصول استراتژیک در کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه ریل، ذوب آهن به صادرات نیز ورود پیدا کرده است، عنوان کرد:  به تازگی نیز مقداری ریل ذوب‌آهن به افغانستان صادر شده است.

یزدخواستی در ادامه تاکید کرد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در سال‌جاری تاکنون به اهداف خود رسیده است و با توجه به ماه‌های باقی‌مانده تا پایان سال، بدون شک کل اهداف این شرکت در سال ۱۳۹۹ محقق خواهد شد.

 تامین مواد اولیه ذوب آهن

این عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که شرکت ذوب‌آهن برای تامین مواد اولیه خود که طی یکی، دو سال گذشته کماکان با مشکل روبه‌رو بود، چه اقدام‌هایی انجام داده‌است خاطرنشان کرد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی سال‌های اخیر برای تامین مواد اولیه خود با مشکلاتی روبه‌رو بوده و در مجموع تلاش‌های بسیاری برای برطرف کردن این مشکلات انجام داده است. البته همواره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مواد اولیه ذوب‌آهن قول‌هایی داده شد که تاکنون محقق نشده است. هرچند با توجه به رویکردهای جدید در وزارتخانه و جلسه‌هایی که در این راستا برگزار شده، امیدواریم این مشکل نیز به صورت جدی برطرف شود.

یزدخواستی در پاسخ به این پرسش که ذوب آهن برای تامین مواد اولیه خود قصد خرید معدن داشت، این موضوع به کجا رسید، عنوان کرد: شرکت ذوب آهن به دنبال این برنامه است که تعداد معادن خود را افزایش بدهد، ما نیز امیدوار هستیم ۷/ ۱ میلیون تن تامین سنگ‌آهن موردنیاز این واحد فولادسازی به نتیجه برسد.

عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار صادراتی مجموعه در سال‌جاری چگونه بوده است، عنوان کرد: بازار صادراتی ذوب‌آهن تا دو ماه پیش به خوبی و براساس روال انجام می‌شد، اما شیوه‌نامه‌های داخلی که ابلاغ شد تا حدی این بازار را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است. با همین شیوه‌نامه‌ جدید حدود دو ماه است که صادرات ما متوقف شده است.

یزدخواستی همچنین با اشاره به برنامه‌های سال آینده ذوب‌آهن عنوان کرد: برای سال آینده نیز با بودجه تنظیم‌شده، براساس روال قبل در تولید ریل و سایر تولیدات خود پیش خواهیم رفت و نیازهای بازار داخل را پوشش خواهیم داد.