طرح توسعه‌ای جدید در راه است

 شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازمند توجه ویژه از سوی سازمان‌های مالیاتی

خسروی با تاکید بر اثر این مساله بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان نظیر سرو که به شدت به  بودجه برای گردش مالی در تامین مواد اولیه نیازمندند تصریح کرد: در قراردادهای خرید و فروش کاتالیست به طور کلی رقم بیمه باید صفر زده شود، این در حالی است که برای رسیدن به این هدف باید هر بار بر ضرایب تحمیلی  اعتراض‌های مکرر وارد کرده و در نهایت متاسفانه هزینه حمل را مشمول پرداخت بیمه می‌کنند. وی معتقد است کاهش توان مالی شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به سلب قدرت رقابت میان شرکت‌های داخلی نظیر سرو با شرکت‌های خارجی می‌شود. وی افزود: در کنار معضلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن در زمینه اشتغال‌زایی روبه‌رو هستند، اما در مسیر توسعه آنها اقدامات موثری را معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری به انجام رسانده است. خسروی ادامه داد: یکی از معضلات شرکت‌هایی نظیر سرو بحث ضمانت‌نامه بانکی است که از  سال‌های قبل با این معضل دست و پنجه نرم می‌کردیم. اما با کمک صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، شریف، ستارگان  و سایر صندوق‌هایی از این دست، توانستیم مشکل ضمانت‌نامه‌های بانکی را که برای شرکت در مناقصات به آنها نیاز داشتیم مرتفع سازیم. وی با اشاره به چالش‌های تامین مواد اولیه و واردات کالا تصریح کرد: در بحث خرید‌های خارجی گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی  تعامل و همکاری لازم را با ما به انجام رسانده‌اند، اما به دلیل وجود تحریم‌ها واردات کالا به سختی صورت می‌گیرد. خسروی در خصوص ورود شرکت نفت و گاز سرو به بازار سرمایه و تامین مالی از این بازار نیز ابراز امیدواری کرد: برای ورود به بورس دغدغه‌هایی نظیر اصلاح ساختار صورت‌های مالی، تعهدات و... وجود دارد و بر همین اساس خودمان را طی سال گذشته مورد محک قرار دادیم.  وی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته تصمیم گرفتیم  با صدور اوراق منفعت، آمادگی لازم را ایجاد کنیم. مطابق نظر شرکت تامین سرمایه‌ای که انتشاردهنده اوراق ما بود، متوجه شدیم برای ورود به بورس طی کردن  فرآیند انتشار اوراق کفایت می‌کند و از این رو اطلاعات مالی را مطابق با استانداردها به آنها ارائه کردیم. مدیر مالی شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به این مطلب که سهام سرو در پروسه انتشار اوراق منفعت، به روز ارزش‌گذاری شده، خاطرنشان کرد: به طور قطع در آینده باید وارد بورس شویم و در حال حاضر زیرساخت‌های ورود به بورس را آماده کردیم.

طرح‌های توسعه‌ای متوقف نمی‌شوند

خسروی درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز سرو تصریح کرد: در حالی که در سال ۱۳۹۴ فکر می‌کردیم با احاطه شدن تمام فضای کارخانه و تسخیر آن به فضای تولید دیگر مسیر پیشرفت خود را کامل کرده‌ایم، مجبور شدیم جای دیگری را نیز برای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای اجاره کنیم. پس با توجه به دانش‌بنیان بودن شرکت سرو می‌توان گفت طرح‌های توسعه‌ای این شرکت پایانی ندارد. وی درباره تحلیل بازار کاتالیست اظهار کرد: واقعیت این است که اگر بازار کاتالیست با همین شرایط پیشروی سرو و نرخ توسعه بالای آن همراه باشد، تا پنج سال آینده سرو باید طرح‌های توسعه‌ای دیگری را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

خسروی درباره توانمندی‌های سرو بیان کرد: تعیین‌کننده انحصار، کیفیت است. اگر کاتالیست در فرآیند تولید خطا دهد، شرکت‌های فولادی، پالایشی یا پتروشیمی‌ به مدت حداقل یک ماه محصول نخواهند داشت و این یعنی یک ماه درآمد ارزی نداشتن؛ آن هم در شرایطی که کشور نیاز به ارز دارد. همان‌طور که می‌دانید بیشترین ارزآوری کشور مربوط به شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی ‌و بعد فولادی است.

 وی ادامه داد: از این رو شرکت‌‌ها باید با کیفیت‌ترین محصول تولیدشده را انتخاب کنند تا مشکلی در فرآیند تولیدشان پیش نیاید. به طور قطع می‌توان گفت شرکت سرو با توجه به تکنولوژی‌های به روزی که در تولید کاتالیست استفاده می‌کند، توانمندترین تولیدکننده کاتالیست در ایران و منطقه است.

وی افزود: کمتر از ۱۰ کشور در دنیا می‌توانند مجموعه کاتالیست‌ها را تولید کنند و شرکت نفت و گاز سرو توانسته است مجموعه کاتالیست‌های ذکر شده را برای نخستین بار بومی‌ و صنعت کاتالیست را در ایران نهادینه کند. در حال حاضر نیز طرح‌های پتروشیمی‌ مسجد سلیمان و طرح پتروشیمی ‌آرین متانول دو طرح ملی به شمار می‌روند که شرکت نفت و گاز سرو ماموریت تولید کاتالیست برای آنها را در دستور کار خود دارد.

وی به برنامه‌های شرکت سرو برای صادرات نیز اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای صادرات از سوی شرکت فراهم شده است. شرکت نفت و گاز سرو برای حفظ کیفیت محصول خود به سمت بازارهای صادراتی پیش رفته است که به دلیل حجم بالای مصرف در داخل نیازی به صادرات ندارد. از این رو اگر بتوانیم مسوولیت اصلی خود را در تامین کاتالیست داخلی انجام دهیم برای شرکت کافی است، اما انجام صادرات را نیز در دست اقدام داریم تا در عرصه‌های بین‌المللی بتوانیم کیفیت خود را در رقابت با رقبای اصلی حفظ کنیم و ارتقا دهیم.وی در پایان یادآور شد: شرکت نفت و گاز سرو در سال ۹۱ تنها ۸۵ نفر نیرو داشته و این در حالی است که تعداد نیروی انسانی شرکت به ۴۰۰ نفر رسیده  و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این عدد از ۵۰۰ نفر فراتر رود.