مهدی بستانچی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع با بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه با شیوع کرونا فصل جدیدی از کسب و کار در سال ۹۹ ایجاد شد، افزود: گروه صنعتی بستانچی سعی کرد در سال ۹۹ به اقتضای تغییر پارادایمی‌ که در دنیا در حال شکل گیری است، تغییراتی را در حوزه فعالیت و محصولات خود ایجاد کند.

وی تصریح کرد: یکی از محصولاتی که ما در سال جاری روی آن کار کردیم و از ابتدای سال ۱۴۰۰ این محصول به صورت انبوه به بازار عرضه می‌شود، دستگاه‌های تصفیه هوای اماکن و فشار منفی اماکن عمومی‌است.

بستانچی در توضیح ویژگی‌های خاص این محصول گفت: در ابتدای سال ما در بیمارستان‌ها از نظر دسترسی به تخت‌های بیمارستانی فشار منفی و برای نگهداری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در داخل کشور دچار مشکل بودیم و اصولا ایجاد این تخت‌ها کار بسیار زمانبر و در عین حال پرهزینه‌ای بود.

وی ادامه داد: پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که در دنیا همزمان با پیشرفت بیماری کرونا، استانداردهای بین‌المللی تغییر می‌کند و یکسری محصولات مرتبط با بیماری کرونا تولید و عرضه می‌شود؛ درنهایت ما توانستیم این محصول را توسعه دهیم که چند کاربرد دارد.

 جلوگیری از  انتشار ویروس‌ها با تکنولوژی روز

به گفته این کارشناس، اولین و مهم‌ترین کاربرد این محصول آن است که می‌تواند تخت‌ها یا اتاق‌های بیمارستان‌ها را فشار منفی کند برای نگهداری بیمارانی که مبتلا به بیماری ویروسی تنفسی هستند. با توجه به اینکه این بیماری از طریق تنفس قابل انتقال است، ما می‌توانیم به وسیله این دستگاه‌ها جلوی انتشار ویروس‌های معلق در هوا را تا ۹۷/ ۹۹ درصد بگیریم.

وی تاکید کرد: درنهایت این دستگاه‌ها را توسعه دادیم تا بتوانیم در فضاها و اماکن عمومی‌ مثل بانک‌ها، ادارات دولتی، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها که ارباب رجوع مجبور به تردد فیزیکی هستند، از انتشار این ویروس‌ها جلوگیری کنیم.

بستانچی اظهار کرد: طبق آخرین تحقیقات انجام شده، در یک فضای بسته حتی اگر همه افراد ماسک زده باشند، پس از چهار ساعت تقریبا همه آلوده به ویروس می‌شوند و برای جلوگیری از این اتفاق لازم است به طور دائم هوای آن محیط بسته را تصفیه و ویروس‌ها را از آن فضا خارج کنیم.

وی با اعلام اینکه پایه و اساس این تکنولوژی آمریکایی است، گفت: براساس استاندارد اشری ۱۷۰ آمریکا، این دستگاه را طراحی کرده‌ایم که یکی از به‌روزترین استانداردها در زمینه کووید-۱۹ در دنیا است؛ در این دستگاه از فیلترهای مختلف و لامپ UV استفاده شده که در نهایت بتواند این ویروس‌ها را از بین ببرد.

 قابلیت استفاده از دستگاه تصفیه هوا در شهرهای آلوده

وی در پاسخ به اینکه در دوره پساکرونا این دستگاه چه کارآیی دیگری خواهد داشت، تصریح کرد: در آن صورت این دستگاه برای تصفیه هوای آلوده مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه همواره با معضل آلودگی هوا مواجه بوده‌ایم که امسال کرونا نیز به این معضل اضافه شده و این دستگاه به راحتی می‌تواند در یک فضای بسته هوا را تصفیه کند و به عنوان یک دستگاه کارآمد برای تصفیه هوا به ویژه در فصول سرد سال که درصد آلودگی هوا بیشتر است، استفاده شود.

بستانچی یادآور شد: این دستگاه هم از جنبه رفع آلودگی‌های ویروسی و هم از جنبه تصفیه هوا کاربردی است و سازمان‌ها و ادارات باید از این دستگاه به عنوان راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا و کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی و تنفسی استفاده کنند. وی با اشاره به معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور ازجمله تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و... گفت: کلا‌ن‌شهرها همواره با معضل آلودگی هوا دست به گریبان هستند و این دستگاه می‌تواند کاربرد موثری در این زمینه داشته باشد.

 برنامه‌های گروه صنعتی بستانچی در سال ۱۴۰۰

بستانچی در خصوص برنامه‌های این مجموعه برای افزایش ظرفیت اشتغال گفت: در حال راه‌اندازی یک واحد جدید تولیدی در شهرک صنعتی عباس‌آباد هستیم که امیدواریم تا انتهای سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود.  وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی در راستای تولید یکسری فن‌های خاص و سیستم‌های تهویه خاص گفت: در عین حال به دنبال این هستیم که جت‌فن‌های تونلی را نیز ۱۰۰درصد بومی‌سازی کرده و در پروژه‌های تونلی داخل کشور در جاده‌ها استفاده کنیم. تاکنون جت فن‌های مورد استفاده در تونل‌های جاده‌های کشور وارداتی و در سایزهای بزرگ بوده و برنامه ما این است که در سال جدید نمونه‌های داخلی آن را برای چند پروژه ملی عرضه کنیم تا در این پروژه‌های ملی استفاده شود. وی افزود: همچنین برنامه دیگر ما در سال ۱۴۰۰ فن‌های صنایع HVAC یا تهویه مطبوع است که فن‌های خاص این صنایع، بسیار پیشرفته هستند و استانداردهای بالایی دارند و ما تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که این فن‌ها را در سال ۱۴۰۰ در بازار ایران توسعه دهیم.

بستانچی درخصوص فعالیت‌های این مجموعه در بخش پتروشیمی ‌بیان کرد: در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ‌نیز با فن‌های ضد جرقه یا ضد انفجار در بازار حضور داشته‌ایم، ضمن اینکه جزو اولویت‌های ما است که در سال ۱۴۰۰ حضور خود را در این بخش نیز پررنگ‌تر کنیم و بخش وسیع‌تری از بازار بزرگ و مناسب این محصول را به خود اختصاص دهیم.

وی بابیان اینکه محصولات گروه صنعتی بستانچی در این بازار حضور داشته و شناخته شده است، یادآور شد: ما محصولات خود را با برند S&P به بازار عرضه کرده‌ایم و امیدوارم در سال آینده این برند را در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ‌توسعه دهیم.

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ همچنین در نظر داریم از نسل جدیدی از فن‌ها که مناسب برای سیستم‌های آشپزخانه‌های صنعتی و تجاری است، رونمایی و عرضه کنیم. طبیعتا در آشپزخانه‌های صنعتی و  تجاری، باید استانداردهای خاص مطابق با استانداردهای بین‌المللی در نظر گرفته شود و به روز و‌ «های‌تک» باشد. سعی کرده‌ایم این مهم را در خصوص محصولات جدیدی که قرار است در سال ۱۴۰۰ عرضه کنیم تا بخش مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهند.