حال وقت آن رسیده است که دیگران نیز به دنبال بهره‌گیری از این فضا برای رونق دوباره کسب‌وکار کنونی خود باشند یا اینکه ایده کاری جدید را منطبق با شرایط کنونی و با کمک فضای آنلاین پرورش دهند. چرم کاکتوس از برندهای ایرانی به‌شمار می‌رود که در فضای مجازی متولد شد و با ایجاد پایگاه‌های فروش در بازار به رشد خود ادامه داده است. به‌گونه‌ای که اکنون کارخانه‌ای یک‌هزار و ۲۰۰ متری در شهرک صنعتی والفجر با ۱۱ شعبه و نمایندگی فروش در کشور و یک نمایندگی فروش در ملبورن استرالیا دارد. در گفت‌وگو با یوسف علیزاده یکی از موسسان شرکت چرم کاکتوس به بازاریابی دیجیتال پرداخته‌ایم. اینکه کسب‌وکارهای مجازی چه مزیت‌هایی دارند، چه فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند و چگونه می‌توان از فضای مجازی بهترین بهره را برای کسب درآمد و اشتغال‌زایی برد، نکاتی هستند که در این گفت‌وگو به آن پرداخته‌ایم.

 افزایش شانس فروش با نمایش کالاها در فضای مجازی

یکی از موسسان شرکت چرم کاکتوس با اظهار اینکه معمولا بسیاری از برندها کار خود را از فضای واقعی شروع کرده و به بازاریابی در فضای مجازی روی آورده‌اند، می‌گوید: کاکتوس نیز ابتدا فروشگاهی بسیار کوچک در مرکز خریدی محلی بود، اما سال ۱۳۸۸ این فکر که شانس فروشمان را با نمایش کالاها به تعداد نفرات بیشتر افزایش دهیم، ما را وارد فضای مجازی کرد که محدود به زمان و مکان نیست. علیزاده با یادآوری اینکه ورود به فضای مجازی را از فیس‌بوک شروع کرده‌اند و از سال ۱۳۹۲ نیز وارد اینستاگرام شده‌اند، تصریح می‌کند: آن زمان تولیدکنندگان کیف و کفش تولیدات خود را از ترس کپی شدن کارهایشان در اینترنت نمی‌گذاشتند، اما ما به‌دلیل نداشتن دفتر در تهران به این ابزار برای ارتباط با مشتریان و نمایش مدل‌هایمان نیاز داشتیم.  وی با بیان اینکه استقبال مردم از این رویه موجب دریافت انبوهی سفارش از طریق شبکه‌های اجتماعی و رشد تولید چرم کاکتوس شد، اضافه می‌کند:‌ این درحالی بود که هنوز محصولاتمان را درون کارگاه‌ در پارکینگ منزل تولید می‌کردیم و دو سال زمان برد تا کارخانه‌ را احداث کردیم.

 ایجاد سایت به عنوان پایگاه ثابت در کنار حضور در فضای مجازی

وی ادامه می‌دهد: در فضای مجازی هرچه کار پیشرفت کند، برای پاسخگویی به نیازها باید یک قدم بلندتر به مرحله بعدی برداشت؛ در این راستا ما نیز به داشتن پایگاهی ثابت در قالب سایت نیاز پیدا کردیم. علیزاده با بیان اینکه برای در امان ماندن از بسته یا پاک شدن صفحه و گروه‌های کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی، نیازمند داشتن سایت فروش به‌عنوان پایگاهی ثابت در کنار آن هستیم، تاکید می‌کند:‌  در فضای مجازی می‌توان تبلیغات را انجام داد و مخاطبان را به‌مرور به سمت سایت برای ثبت سفارش و خرید سوق داد؛ این‌گونه کار خرید بسیار راحت‌تر می‌شود و چون همه اطلاعات محصول و مراحل خرید آنجا وجود ندارد نیازی نیست مشتری برای هر کالا منتظر پاسخ راهنما به سوالات بماند.

 رایگان بودن شبکه‌های مجازی  مزیت فعالیت در فضای آنلاین

علیزاده درباره مزایای بهره‌مندی از فضای مجازی برای نمایش و بازاریابی محصولات و خدمات توضیح می‌دهد: بزرگ‌ترین مزیت فضای مجازی رایگان بودن شبکه‌های مجازی است و فردی که قصد شروع کار دارد نیازی به صرف هزینه هنگفت و زمان برای طراحی سایت و جذب مخاطب ندارد؛ چراکه شبکه‌های مجازی این فرصت را به همه به خصوص کسب‌وکارهای نوپا و کوچک داده که بتوانند خود را بروز دهند. وی با اظهار اینکه صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند در شبکه‌های مجازی باتوجه‌ به خدمات و جذابیت محصولات خود، مخاطبان بیشتری را جذب کنند، ادامه می‌دهد: محدود نبودن به زمان و مکان مزیت دیگر شبکه‌های اجتماعی است؛ به این ترتیب با نمایش کالا در این فضا، افراد بیشتری با سلایق گوناگون در هر زمان و مکانی قادر به تماشا و خرید آن خواهند بود در نتیجه شانس فروش بیشتر می‌شود. این تولیدکننده مزیت دیگر عرضه محصولات در فضای مجازی را دسترسی همه طبقات اجتماعی به محصولات به نمایش گذاشته شده بیان و تصریح می‌کند: هنگام احداث فروشگاه باید کالاهایی برای فروش عرضه شوند که هماهنگ با بودجه ساکنان آن منطقه باشد؛ درحالی که فروش اینترنتی این محدودیت را ندارد و می‌توان با هزینه‌ای کمتر فروشگاهی بسیار بزرگ و بدون مرز داشت. علیزاده با اشاره به شکل‌گیری و رونق مشاغل جدید در شبکه‌های اجتماعی که تا پنج سال پیش وجود نداشته‌اند، می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی فضایی بسیار بزرگ را برای فعالیت و پیاده‌سازی ایده‌های کسب‌وکار فراهم کرده است؛ به‌ویژه اینکه این شبکه‌ها مملو از مخاطب هستند و فقط باید محصول را به خوبی به نمایش گذاشت تا مشتریان خود را جذب کند.

 کرونا مردم را به سمت خرید آنلاین سوق داد

این موسس شرکت چرم کاکتوس با اشاره به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی در یک سال گذشته به واسطه محدودیت‌های ناشی از کرونا، تصریح می‌کند: کرونا با همه آسیب‌ها و تلخی‌هایی که به‌دنبال داشته است، موجب رونق و رشد بسیار خوب همه کسب‌وکارهای دنیا شد که متصل به فروش آنلاین و مجازی هستند؛ زیرا ناخواسته تمام مردمی که اعتقاد و اعتمادی به خرید آنلاین محصولات نداشتند در این مدت مجبور به تست این مدل خرید شدند.علیزاده با اظهار اینکه مردم پس از یک بار خرید آنلاین متوجه مزایا و سهولت آن شده و تبدیل به مشتری ماندگار آن شدند، یادآور می‌شود: در خریدهای آنلاین علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، به مدل‌های متنوع در فروشگاه‌های مختلف دسترسی دارند و حتی می‌توانند جنسی را از شهری دیگر خریداری کنند. وی با بیان اینکه در واقع کرونا فرصتی شد تا تصورهای منفی مردم نسبت به خرید آنلاین برطرف شود و به آن اعتماد کنند، اضافه می‌کند: بنابراین اکنون کار برای افرادی که قصد دارند کسب‌وکارشان را از فضای مجازی شروع کنند خیلی راحت‌تر شده است. این تولیدکننده همچنین درباره روند اعتمادسازی و ماندگار کردن مشتریان در فروش آنلاین توضیح می‌دهد: امروز جلب اعتماد مردم به خرید آنلاین بسیار راحت‌تر شده است؛‌ زیرا تقریبا هر خانواده‌ای یک بار تجربه این نوع خرید را داشته است، اما ۱۵ سال پیش فرهنگ فروش آنلاین بسیار ضعیف بود و سوء استفاده‌های برخی فروشندگان، موجب بی‌اعتمادی مردم شد. علیزاده با تاکید بر اینکه بزرگ‌نمایی در کسب‌وکارها و فروش مجازی آفت کار و مایع شکست است، می‌گوید: اصل فروش آنلاین موفق ارائه و نمایش اصل جنس با کیفیت واقعی است نه اینکه با ادیت‌های عجیب و غریب جنس را با کیفیتی دیگر قالب کرد.وی علاوه بر انتشار عکس‌های واقعی از محصولات، راهنمایی درست مشتری برای رسیدن به کالای مورد نیازش را یکی دیگر از راهکارهای جلب اعتماد مشتریان و رونق کسب‌وکار آنلاین بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: نباید مشتری را به سمت چیزی که قصد فروش آن را داریم راهنمایی کرد، بلکه باید به او کمک کرد بهترین حالت ممکن برای خودش را خرید کند.

 چگونه مشتریان وفادار می‌شوند

علیزاده همچنین تاکید می‌کند:‌ نکته مهم این است که اصل بازاریابی و فروش از نقطه‌ای که مشتری خرید کالا را نهایی می‌کند، شروع می‌شود؛ زیرا میزان رضایت او از محصول و پروسه خرید و خدمات پس از فروش، تعیین‌‌کننده کیفیت کسب‌وکار و فروش فروشنده و ماندگاری مشتری خواهد بود. وی در تعریف مشتری وفادار تصریح می‌کند: مشتری که هر فصل محصول موردنیاز خود را از فروشگاه خاص خریداری کند، مشتری وفادار به‌شمار می‌رود و سرمایه اصلی آن کسب‌وکار خواهد بود. با وجود همه این مزیت‌ها، اما علیزاده انتقادی نیز از برخی شرکت‌های خدمات پستی خصوصی مطرح می‌کند: برخی از سیستم‌های‌ خدمات پستی خوب مدیریت نمی‌شوند و به شدت عملکرد ضعیفی در رساندن کالاها و امانتداری دارند؛ برای نمونه حدود ۲۰ میلیون تومان از بسته‌های ارسالی چرم کاکتوس به شهرستان‌ها توسط یکی از شرکت‌های خدمات پستی خصوصی گم شد و پاسخگو هم نیستند. وی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند:‌ حتی بسته‌های فروش‌های عمده را باز کرده و از داخل بسته اجناسی را برداشته‌اند و در جعبه‌های خود دوباره بسته‌بندی کرده‌اند؛ درحالی که ما همه کالاهای خود را با جعبه‌های برند چرم کاکتوس بسته‌بندی و ارسال می‌کنیم.