حالا بسیاری از فروشندگان این مراکز خرید نگرانند که مبادا اسفندماه دوباره اجرای پروتکل‌های بهداشتی منجر به ایجاد محدودیت و تعطیلی شود.

علی فراهانی، عضو هیات امنای مال کساء درباره وضعیت فعالیت این مراکز خرید از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون گفت: در مقایسه با سال گذشته وضعیت کسب و کار مال‌ها بسیار خراب بوده، زیرا از یکسو قیمت اجناس دو برابر شده و بسیاری از مغازه‌دارها برای تامین اقلام، سرمایه در گردش کافی نداشتند و از طرف دیگر وضعیت تقاضا به شدت کاهش یافته است.

فراهانی با بیان اینکه درآمد مغازه‌ها نسبت به سال گذشته یک‌چهارم شده است، افزود: به طور طبیعی بیشترین میزان فروش مال‌ها مربوط به ماه‌های نزدیک به عید نوروز است که در اسفند سال گذشته و یک ماه اخیر میزان فروش آنها نسبت به سال‌های قبل به یک‌چهارم کاهش یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت تسهیلاتی که برای جبران مشکلات کرونایی اختصاص داده بود به واحد‌های این مال تخصیص داده است  اظهار کرد: تاکنون ما هیچ تسهیلات کرونایی ندیده‌ایم. برخی از این واحدها اجاره‌ای هستند و هنوز شارژ چند ماه پیش خود را هم پرداخت نکرده‌اند و این نشان می‌دهد که مراکز خرید هم با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

عضو هیات امنای مرکز خرید کساء درباره پیش‌بینی وضعیت فعالیت مال‌ها در ماه‌های آینده گفت: در شرایط کنونی درآمد فروشندگان نسبت به سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته و اگر در شرایط کنونی به فعالیت ادامه می‌دهند به امید روزهای بهتر و پایان کرونا و تورم است، در غیر این صورت صرفه اقتصادی چندانی در کسب و کار آنها وجود ندارد.

 هیچ‌گونه تسهیلات کرونایی به مال‌ها پرداخت نشده است

همچنین مدیر مرکز خرید پانوراما، درباره وضعیت فروش مال‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: در یک‌سالی که بیماری کرونا در کشور پدیدار شده و دو تعطیلی که در یک‌سال اخیر به وجود آمده استرس زیادی به خانواده‌های فروشنده‌ها وارد شد، زیرا فروشنده‌هایی که مستاجر بودند نمی‌توانستند  اجاره‌های خود را پرداخت کنند.

سیدامیررضا اقبالی با بیان اینکه تسهیلات کرونایی در یک‌سال اخیر به مال‌ها پرداخت نشده است، افزود: به عنوان مدیر مجموعه از مالکان خواستیم اجاره ماه‌هایی را که فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شد و مراکز خرید تعطیل شدند از فروشندگان نگیرند، اما برخی از آنها می‌گویند ما هم مستاجر هستیم و با اجاره مغازه هزینه‌های زندگی‌مان را پرداخت می‌کنیم. به همین دلیل می‌توان گفت فشار اقتصادی ناشی از رکود، تورم و کرونا تنها روی یک قشر خاص نیست و همه صنف‌های فعال در مال هم درگیر مشکلات شده‌اند.

وی با بیان اینکه در چند وقت اخیر کرونا در زندگی مردم عادی شده است، افزود: چند وقت پیش بیشتر خریدها اینترنتی شده بود و خیلی از فعالیت‌های اینترنتی رونق گرفت، اما به تازگی خرید فیزیکی افزایش یافته، به طور کلی مردم ایران خرید حضوری را بیشتر دوست دارند، اما مساله اینجاست که بسیاری از فروشندگان مرکز خرید پانوراما نگران این هستند که مبادا اسفندماه دوباره اجرای پروتکل‌های بهداشتی منجر به ایجاد محدودیت و تعطیلی جدید شود.

 کاهش تقاضا به دلیل تعطیلی بعد از ساعت ۹ شب

محمد چراغی، مدیر و مالک مترومال نیز با اشاره به اینکه در یک‌سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تورم فزاینده‌ای که در اقتصاد کشور وجود داشته درآمد مرکز خرید به یک‌سوم کاهش یافته است، گفت: به دلیل شرایط به وجود آمده ۸ مغازه در یک‌سال اخیر در این مال خالی شده  و رکود موجود در بازار هم باعث شده مشتری جدید برای اجاره مغازه‌ها وجود نداشته باشد. وی با بیان اینکه اجاره مغازه‌ها را در یک‌سال گذشته افزایش چندانی نداده است، افزود: در سه ماه نخست امسال اجاره مغازه را به فروشندگان بخشیدم چون وقتی من به عنوان مالک درآمدم یک‌سوم کاهش یافته بود، به طور قطع شرایط برای فروشندگان بسیار بدتر بود.

مدیر مرکز خرید مترومال افزود: وقتی فروشنده‌ها موظف می‌شوند ساعت ۹ تعطیل کنند به دلیل اینکه بخشی از خریدارها کارمند هستند و تا ساعت ۴ یا ۵ سرکار هستند و بعد از آن هم نمی‌توانند خرید کنند عملا بخشی از تقاضا به خاطر همین پروتکل‌های بهداشتی از بین رفته است.

چراغی با اشاره به اینکه به دنبال دریافت تسهیلات کرونایی نرفته است، تصریح کرد: وقتی نرخ سود تسهیلات کرونایی اینقدر بالاست دریافت آن برای فروشنده‌هایی که بازار آنها با رکود همراه است صرفه اقتصادی چندانی ندارد. از طرف دیگر قیمت اجناس ۵/ ۲ تا ۳ برابر در یک‌سال گذشته افزایش یافته است و این فشار به خریداران و کسبه را بالا برده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، وضعیت همه کسب‌وکارها در یک‌سال گذشته بد بوده، چراکه طبق گزارش مرکز آمار تغییرات فروش در کل بخش‌های کسب و کار در اسفند ۹۸ حدود ۷۰ درصد  و در فروردین ۱/ ۱۶ درصد کاهش داشته‌اند و در اردیبهشت ۸/ ۶۶  درصد افت داشته است.  براساس همین آمار حدود ۳۸ درصد کسب و کارها بر اثر کرونا در اسفند و فروردین گذشته فعالیتی نداشته و این مقدار در اردیبهشت به ۲۱ درصد رسیده است. همچنین در ماه‌های بعد از اردیبهشت نیز واحدهای کسب و کار با ۴۰ درصد ظرفیت کامل فعالیت داشته‌اند، زیرا زمان فعالیت آنها کاهش یافته و باید ساعت ۹ کاملا تعطیل باشند و این مسیر در نهایت به کاهش درآمد و توان خرید مردم انجامیده است.