سایه قاچاق بر بازار قاشق و چنگال

به گفته مدیرعامل ناب استیل با توجه به همه مشکلاتی که در حوزه تولید وجود دارد توسعه را متوقف نکرده‌ایم و برنامه‌های رشد تولید را ادامه داده و می‌دهیم. اکنون دو طرح توسعه در هر دو فاز تولید را داریم که در حال اجرا هستند که در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شرکت ناب استیل فعالیت خود را در سال ۱۳۶۲ با تولید قاشق و چنگال و با ماشین‌آلاتی که از آلمان واردشده بود به‌عنوان اولین تولیدکننده این محصولات در ایران آغاز کرد، افزود: با انجام طرح‌های توسعه متعدد این شرکت در سال ۸۴ کارخانه تولید گاز و فر و هود و مایکروفر را تاسیس  و به‌عنوان  اولین تولیدکننده مایکروفر توکار در ایران فعالیت‌های خود را گسترش داد. هم‌اکنون  ناب استیل در حدود ۱۰ مدل محصول قاشق و چنگال تولید می‌کند و در هود و فر و گاز و مایکروفر نیز ۵۰ مدل محصول تولید می‌کند.

مدیرعامل ناب استیل افزود: این شرکت با سرمایه ثبتی حدود ۵۰ میلیارد تومان در دو کارخانه  و با داشتن ۱۳۰۰ پرسنل  به‌صورت مستقیم و  غیرمستقیم مشغول به فعالیت است.  وی بابیان اینکه این شرکت  در تولید  قاشق و چنگال بالاترین سهم بازار را دارد، تاکید کرد:  این سهم در حالی به‌دست‌آمده که موضوع قاچاق در بازار قاشق و چنگال جدی بوده و ۷۰ تا ۸۰درصد بازار در دست قاچاق است و تنها ۲۰-۳۰درصد این محصول توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: با وجود موانعی که وجود دارد این شرکت در حوزه قاشق و چنگال به بیشتر کشورها از جمله امارات، ارمنستان و اروپا صادرات  انجام می‌دهد. عمده مشکلات صادرات، تحریم و انتقال پول است که نمی‌توان صادرات را توسعه داد. با این ‌حال اگر بتوانیم به کسب‌وکار سهولت ببخشیم و روابط بهتری با دنیا داشته باشیم و حمل‌ونقل و اعتبارات را اصلاح کنیم، همچنین سیستم بانکی بهتری را در خدمت بگیریم هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و بازارهای داخلی و صادراتی ما بهتر می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان داخلی هم بهتر عمل می‌کنند.

 استانداردهای اروپایی در تولید قاشق و چنگال

 وی در خصوص ماشین‌آلات و مواد اولیه شرکت توضیح داد: ماشین‌آلات این شرکت  از زولینگن آلمان واردشده و با استفاده از این فناوری‌ها  قالب‌سازی، آب‌طلا کاری و پوشش‌های جدید در خلأ (PVD) در داخل شرکت انجام می‌شود.

در چند سال گذشته استیل موردنیاز تولید قاشق و چنگال، این شرکت از کشورهای صاحب‌نام وارد می‌شد، اما با شروع تحریم‌ها  این مواد  از کره‌جنوبی و چین وارد می‌شود که البته به دلیل تحریم‌ها و مشکلات نقل‌وانتقال پول واردات به سختی انجام می‌شود.

به گفته دانیالی یکی از مشکلاتی که در صنعت لوازم‌خانگی وجود دارد آن است که ورود به بورس کالا با پروسه پیچیده‌ای روبه‌رو است و حجم درخواست برای ورود ورق را به ۵۰ تن رسانده‌اند و این در حالی است که بخش زیادی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به این میزان ورق در ماه یا هر بار خرید نیاز ندارند درنتیجه خرید آنها تایید نمی‌شود و مجبورند برای عدم توقف تولید، نیازشان را از بازار آزاد و با قیمت بالاتر تهیه کنند.

درصد اندکی از تولیدکنندگان از بورس کالا خریداری می‌کنند و این در حالی است که قیمت‌ها در بورس کالا بین ۲۵ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت پایه است البته زمانی که  شواهد بازار  را ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم تولیدکننده‌ها برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود به بازار آزاد مراجعه می‌کنند بنابراین این سوال پیش می‌آید که خریدار بورس کالا کیست و چه کسانی از این بازار سود می‌برند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت به‌طورکلی کنترل قیمت در بازار رقابتی بسیار خطرناک است. در حال حاضر تولیدکنندگان مجبور هستند با توجه به شرایط بازار و رقابت قیمت‌های خود را تعیین کنند و این افزایش هزینه‌های تولید در ابتدای امر به زیان تولیدکننده‌ها و سپس مصرف‌کننده است.

 اقتصاد کشور را دریابید

دانیالی در بخش دیگر  سخنانش  با تاکید بر اینکه  دستیابی به توسعه پایدار باید از اهداف اصلی  سیاست‌گذاران باشد  گفت: این موضوع نیازمند توسعه همگن اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.  به گفته وی متاسفانه درآمدهای ملی کشور تا ۵۰ درصد کاهش ‌یافته و لازم است همه مسوولان و تولیدکنندگان و رسانه‌ها برای تحقق عملی رشد و توسعه اقتصادی برنامه‌ریزی و مشکل کشور را حل کنند. این موارد در حالی بیان می‌شود که قرار بود در سال ۱۴۰۴ اقتصاد اول منطقه باشیم، اما هرساله از این حیث دچار عقبگرد شدیم.

به گفته وی در حال حاضر ایران در حوزه‌هایی مانند فضای کسب‌وکار یا شاخص رقابت‌پذیری و... در یک‌سوم آخر رتبه‌بندی دنیا قرار دارد  و ضروری است این شاخص‌ها اصلاح شود؛ هرچند در صنعت لوازم‌خانگی با تلاش‌هایی که صورت گرفته  هم‌اکنون بسیاری از کالاهای تولیدی ایرانی قابلیت رقابت منطقه‌ای را دارد  اما نیازمند حمایت‌های بیشتر هستیم.

به گفته وی سال ۹۷ دو شرکت کره‌ای که سهم بزرگی در بازار ایران داشتند به دلیل تحریم‌ها ایران را ترک کردند. این موضوع شوک بزرگی به بازار وارد کرد،  اما تولیدکنندگان داخلی برنامه‌ریزی کردند و جای خالی شرکت‌ها را در دو سال گذشته تا حدی پر کردند. این موضوع سبب شد تولیدکنندگان داخلی ثابت کنند با حمایت دولت می‌توانند خلأها را پر کنند و حالا انتظار داریم در صورت رفع تحریم‌ها دولت بازار را در اختیار تولیدکننده‌های خارجی قرار ندهد. اگر قرار است سرمایه‌گذار خارجی وارد شود  این امر باید به‌صورت مشارکتی و با هدف  توسعه محصولات، ارتقای دانش فنی و دانش مدیریت، توسعه اشتغال مولد و رشد و توسعه اقتصاد ملی باشد.

p28 (3)