مکانیزاسیون معادن زیرزمینی با ساخت تجهیزات مدرن

حرکت به سمت معادن زیرزمینی به نوبه خود نیاز به تجهیزات خاص خود دارد و با روش‌های سنتی گذشته نمی‌توان به سمت این معادن پیش رفت. دراین میان  شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور درصدد هستند تا خلأهای معادن زیرزمینی را برای استخراج برطرف کنند؛ شرکت دانش‌بنیان شایان فناوران آمیتیس یکی از این شرکت‌ها است که با ساخت دستگاه‌های حفاری برای معادن زیرزمینی در این راستا پیشقدم شده است.

 معادن روباز رو به اتمام هستند

شاهد شیرین، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شایان فناوران آمیتیس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: شرکت صنعت و معدن شایان فناوران آمیتیس از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز و براساس نمونه اولیه‌ای که از دستگاه حفاری ساختیم، توانستیم عنوان شرکت دانش‌بنیان را کسب کنیم.

شیرین در ادامه خاطرنشان کرد: ما نخستین تولیدکننده دستگاه حفر تونل برای استخراج معادن زیرزمینی مانند معادن زغال‌سنگ، سرب و روی، مس، نمک و ... هستیم. این دستگاه راندمان کار حفر ارتقای ایمنی را برای نیروی انسانی افزایش می‌دهد، چراکه با حداقل نیروی انسانی می‌توان حفاری و استخراج انجام داد. این دستگاه با حداقل سرمایه‌گذاری اولیه می‌تواند به مکانیزاسیون معادن کمک کند، از این رو در بیشتر معادن زیرزمینی کاربرد دارد.  وی با توضیح این موضوع که بیشتر معادن روباز کشور رو به اتمام هستند، تاکید کرد: از همین رو برای استخراج و باطله‌برداری بیشتر از معادن باید به سمت معادن زیرزمینی پیش رفت. بنابراین دهه آینده در کشور به معادن زیرزمینی تعلق خواهد داشت.

 حفاری معادن زیرزمینی نیاز به تجهیزات دارد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شایان فناوران آمیتیس با اشاره به اینکه نبود فناوری گلوگاهی است که سبب شده بیشتر شرکت‌ها تمایل نداشته باشند به سمت معادن زیرزمینی پیش بروند،  توضیح داد: برخی گمان می‌کنند ماشین‌آلات برای حفاری معادن زیرزمینی یا به صورت کلی این  فناوری در کشور ما موجود نیست. این در حالی است که ما با قیمت‌های رقابتی حتی با نمونه‌های چینی قادر هستیم که با ارائه دستگاه‌های خود، نیاز داخل را تامین کنیم.

بر این اساس با قیمت پایین و با شرایط مطلوب می‌توانیم نیاز مشتریان را برطرف کنیم.  شیرین در پاسخ به این پرسش که چند نوع دستگاه را تاکنون ساخته‌اید، عنوان کرد: دستگاه‌هایی که ساخته‌ایم، کل پکیچ مکانیزاسیون زیرزمینی از حفاری تا انتقال خاک به بیرون را به صورت کامل شامل می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشابه دستگاه‌های ساخت شما در داخل تولید می‌شود، عنوان کرد: مشابه دستگاهی که ما تولید می‌کنیم در جهان وجود ندارد. از نظر سایز و تجهیزات که روی دستگاه‌ها نصب کرده‌ایم، این دستگاه را متفاوت از سایر دستگاه‌ها کرده است. دستگاه‌های ما مجهز به آپشن‌هایی همچون کنترل با سیم و بی‌سیم، هدایت لیزری و سایر امکانات الکترونیکی و مکانیکی است و از نظر سایز نیز نمونه خارجی آن در بازار موجود نیست.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شایان فناوران آمیتیس در ادامه خاطرنشان کرد:‌ البته تا قبل از ورود ما به ساخت چنین دستگاه‌هایی در دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی، مشابه چنین دستگاه‌‌هایی به کشور وارد می‌شد که به دلیل عدم انطباق با نیازهای داخلی، چندان کارآیی نداشت. البته همچنین به دلیل عدم خدمات پس از فروش، واردات بسیاری از این دستگاه‌ها متوقف شد. این در حالی است که ما با ارائه یک سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش، دستگاه‌های خود را فروخته و خدمات پس از فروش خود را بدون وابستگی به خارج ارائه داده و پشتیبانی نیز می‌کنیم. از سوی دیگر، آموزش‌های ما رایگان است و به این ترتیب این علاقه‌مندی را در بازار ایجاد کرده‌ایم.

 رابطه صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان

شیرین در پاسخ به این پرسش که رابطه صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان براساس روال در حال انجام کار خود هستند. اما در تعامل بین شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تولیدی، شرکت‌های صنعتی بعضا تمایل دارند که به سمت واردات بروند یا اولویت تامین نیاز خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص نمی‌دهند. این در حالی است که صنایع باید از دستاوردهای شرکت‌های بنیان استقبال کنند و به آنها فرصت بیشتری برای خود و محصولاتشان بدهند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شایان فناوران آمیتیس در خصوص چالش‌های پیش رو در تولید  خاطرنشان کرد: یک بحث در خصوص محدودیت‌هایی است که از طریق گمرک و شیوه‌نامه‌های دولتی ایجاد می‌شود. موضوع دیگر نیز نوسان قیمت ارز است که این نوسان تولیدکنندگان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

 از سوی دیگر حمایت‌ها و تسهیلات دولت باید با وام‌های کم‌بهره برای حمایت از تولیدکنندگان ارائه شود که در این صورت بدون شک چرخ صنعت راه خواهد افتاد و سبب اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی نیز خواهد شد. شیرین با اشاره به رویکرد فرهنگ‌سازی در زمینه بهره‌گیری از روش‌های مدرن در معدن‌کاری خاطرنشان کرد: نیاز شرکت شایان فناوران، فرهنگ‌سازی مکانیزاسیون است. برای کشور ما که یک کشور معدنی به‌شمار می‌رود، بسیار عجیب است که همچنان با روش‌های سنتی معادن خود را استخراج کند.